2009. augusztus. 11. 11:59
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 11. 12:03
Autó
Megoszlanak a vélemények a közúti biztonsági kamerákról
A közúti közlekedésben használatos traffipax-jellegű, valamint egyéb...
A közúti közlekedésben használatos traffipax-jellegű, valamint egyéb kihágásokat rögzítő biztonsági kamerák elfogadottságáról készített felmérést az IAM elnevezésű brit intézet – írja a CompanyCarDriver című cégautós online szaklap. A tanulmányt készítő szervezet több mint 10 éven át gyűjtötte a témával kapcsolatos adatokat.
A végeredményből kiderült, hogy a fiatalabb sofőrök hozzáállása lényegesen pozitívabb a közlekedésben használatos biztonsági kamerákhoz, mint idősebb társaiké. A 17-24 éves korosztály az, amely leginkább támogatja az ilyen eszközök használatát, míg a 45 év feletti sofőrök vannak a legelmarasztalóbb véleménnyel a kamerákról.
„A fiatalabbak nem vezetnek olyan gyakran, mint az átlagos sofőrök, ráadásul felügyelt, őrzött társadalomban nőttek fel és ez magyarázattal szolgál arra, hogy miért van kevesebb ellenvetésük a biztonsági kamerák ellen. Az idősebbek sokkal bosszúsabbak emiatt” – mondta az IAM részéről Neil Greig kutatási igazgató.
A felmérésből kiderült az is, hogy bár az elfogadottság ingadozó szintet mutatott az adatgyűjtés tíz éve alatt, a női sofőrök nagyobb arányban támogatják a biztonsági kamerákat, mint a férfiak. A lap rámutat: a férfiak körében a 2002-es, 83 százalékos szintről mostanára 66 százalékra esett vissza a biztonsági kamerák elfogadottsága.
„Általában a nők kevesebbet szabálytalankodnak a közúti közlekedésben, talán ezért nem tekintik fenyegetőnek a kamerákat” – mondta Greig.
A kutatás adatai szerint az évente 30 ezer kilométernél többet vezető sofőrök körében egyenesen siralmas a biztonsági kamerákról alkotott vélemény, s nem túl kedvező az átlagos megítélés sem: míg 1999-ben a vezetők 92 százalékának hozzáállása pozitív volt, addig mostanára ez 75 százalékra csökkent.
„Sajnos az általános vélekedés még mindig az, hogy a biztonsági kamerák elsősorban bevételszerzési cél szolgálnak. Amíg ez nem változik, addig nagyon nehéz lesz meggyőzni az autóvezetők zömét arról, hogy a biztonsági kameráknak köszönhetően kevesebb lesz a halálos és súlyos sérüléssel járó baleset az utakon” – fogalmazott Greig.