2009. július. 28. 11:58
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2009. július. 28. 11:31
Autó
Vezetés közben veszélyesebb SMS-t írni, mint hittük
A Virginia Tech Transportation Institute kamerákkal figyelte meg a különböző gépkocsik -...
A Virginia Tech Transportation Institute kamerákkal figyelte meg a különböző gépkocsik - például a teherautók - vezetőit, akik összesen 9,6 millió kilométert tettek meg a megfigyelt időszakban. A nagyteherautók esetében kimutatták, hogy 23 százalékkal nő meg az ütközés veszélye akkor, ha a sofőr SMS-t írt menet közben. A személygépkocsik és a teherautók esetében hat százalékkal nőtt az ütközés esélye, ha a sofőr épp tárcsázott, vagy egy elektronikus eszközért nyúlt.
A közelmúltban szimulációs helyzetekben elvégzett kutatások azt sugallták, hogy a mobilon való beszélgetés és a beszélgetőpartner hallgatása ugyanolyan veszélyes mint az SMS-írás, de a "valóságban elvégzett vezetési megfigyelések világosan kimutatták, hogy nem így van" - olvasható az intézet által kiadott tájékoztatóban. Az üzenetküldés természetesen nem csak a különböző teherautókat vezető sofőröknél jelent nagyobb kockázatokat.
A vizsgálat szerint közvetlenül az ütközés vagy ütközésközeli helyzet előtt a vezetők öt másodpercet töltöttek azzal, hogy telefonjukat vagy más elektronikus eszközüket nézték. Ez az idő 88,5 km/órás sebesség mellett elegendő egy futballpálya hosszának megtételére.
"A telefonos beszélgetés lehetővé teszi a sofőrök számára, hogy az úton tartsák szemüket, és nem voltak kitéve egy hasonlóan megemelkedett biztonsági kockázatnak" - emelte ki az intézet. "Az eredmények szerint a biztonság fokozása szempontjából az út figyelése kulcsfontosságú" - világított rá a tanulmány.
Az intézet javaslata szerint az Egyesült Államokban minden sofőr számára be kellene tiltani az SMS-ezést, a telefonos beszélgetéstől viszont csak a friss jogosítvánnyal rendelkező vezetőket kellene eltiltani. Az USA államai közül eddig csak 14 döntött úgy, hogy tilos a vezetés közbeni SMS-írás.
A közelmúltban szimulációs helyzetekben elvégzett kutatások azt sugallták, hogy a mobilon való beszélgetés és a beszélgetőpartner hallgatása ugyanolyan veszélyes mint az SMS-írás, de a "valóságban elvégzett vezetési megfigyelések világosan kimutatták, hogy nem így van" - olvasható az intézet által kiadott tájékoztatóban. Az üzenetküldés természetesen nem csak a különböző teherautókat vezető sofőröknél jelent nagyobb kockázatokat.
A vizsgálat szerint közvetlenül az ütközés vagy ütközésközeli helyzet előtt a vezetők öt másodpercet töltöttek azzal, hogy telefonjukat vagy más elektronikus eszközüket nézték. Ez az idő 88,5 km/órás sebesség mellett elegendő egy futballpálya hosszának megtételére.
"A telefonos beszélgetés lehetővé teszi a sofőrök számára, hogy az úton tartsák szemüket, és nem voltak kitéve egy hasonlóan megemelkedett biztonsági kockázatnak" - emelte ki az intézet. "Az eredmények szerint a biztonság fokozása szempontjából az út figyelése kulcsfontosságú" - világított rá a tanulmány.
Az intézet javaslata szerint az Egyesült Államokban minden sofőr számára be kellene tiltani az SMS-ezést, a telefonos beszélgetéstől viszont csak a friss jogosítvánnyal rendelkező vezetőket kellene eltiltani. Az USA államai közül eddig csak 14 döntött úgy, hogy tilos a vezetés közbeni SMS-írás.