2009. május. 25. 08:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. május. 25. 08:34 Autó

Motorosok életét mentheti meg az új fejlesztés

Ugrásszerűen megnőtt a motoros balesetek száma. A keresztező ütközések általában tragikusan végződnek. A BMW a Connected Ride rendszerrel próbálja a jövőben a kétkerekűeket láthatóbbá tenni az autósok számára és ezzel megelőzni a súlyos baleseteket.

Idén a korábbi évekhez képest hamarabb jött a nyár és a jó idő, ez meglátszik a motorbalesetek egyre szaporodó számán is. A motorosok túl gyorsak, az autósok túl figyelmetlenek, néha a gyakorlat is hiányzik mindkét oldalon. A BMW motorkerékpár részlege olyan rendszert fejleszt, amely képes arra, hogy a motorosok és az autósok figyelmét felhívja egymásra. A motorosokat gyakran nem veszik észre az autóvezetők a kereszteződésekben. Balesetvizsgálók elemzései kimutatták, hogy leggyakrabban az autósok figyelmetlensége és a rossz helyzetfelmérés okozza az ilyen baleseteket.

© BMW
Ha az autós túl gyorsan hajt be a kereszteződésbe, a motorosnak szinte esélye sincsen. Egy motorosnak háromszor annyi időre van szüksége a kikerülésre, mint egy autósnak. Ha egy autós például csak egy pillanattal később veszi észre a motorost, már szinte elkerülhetetlen az ütközés. Az új biztonsági rendszer révén a járművek képesek lesznek egymással kommunikálni és a másik közeledésére figyelmeztetni.

A motornál a közelgő ütközési veszély esetén a világítás fényerejét változtatja meg a rendszer és további LED-vészlámpák lépnek működésbe a jármű oldalán, ezzel is érzékeltetve a jármű sziluettjét. Éles helyzetben még a motorkerékpár dudája is működésbe lép. A rendszert jelenleg a 175 lóerős K1300-as túramotoron tesztelik. Az automata sebességváltóval felszerelt, tekintélyt parancsoló vasparipa 2,9 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/ órás sebességre. Ha ezt összehasonlítjuk a 420 lóerős Porsche 911 Carrera 4S-es 4,9 másodperces eredményével, világossá válik, milyen tempóban képesek a motorok álló helyzetből indulva áthaladni egy kereszteződésen.

© BMW
A motorosok figyelmének felkeltésére a sebesség miatt kevés lehetőség van, az autósok fékezési hatékonyságát kell javítani, ezt szolgálja a szenzorok, radarok, kamerák szélvédőre vetített figyelmeztető jelzése arról, hogy a kereszteződésbe motor érkezik.

A rendszer bevezetésére 5-10 évet kell még várni. A Connected Drive (autóban jelez) és Connected Ride (motoron jelez) rendszerek szériagyártásának csak akkor van értelme, ha a járművek közötti kommunikációhoz (v2v, vehicle to vehicle) az új biztonsági rendszereket széles körben és egységesen bevezetik. Ha két jármű közül csak az egyik rendelkezik az adóvevővel, akkor marad minden a régiben: megemelkedett baleseti kockázat.

Hirdetés
Itthon Iványi Blanka 2024. november. 29. 10:27

A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe

A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.