Lancia Delta teszt: szerelmes vagyok
Szerelmes vagyok minden Lanciába. Vonz ez a márka, pedig nekem sosem volt ilyen autóm.
Szerelmes vagyok minden Lanciába. Vonz ez a márka, pedig nekem sosem volt ilyen autóm. Nem is vagyok nagy tudója történetének, technikájának, vagy fejlődésének, egyszerűen szeretem ezt a márkát. Ültetett, Borbet felnis Tipómat juttatja eszembe, abban volt ilyen szag, az hatott rám ennyire. Formájába lettem szerelmes, elvarázsolt ötleteibe, bátor dizájnjába. Ez a szerelem nem vak, csak a formára terjed ki, a motorra például nem.
A 2,7 méteres tengelytávjával, 4,5 méter hosszával a Lancia - az Aprilia, az Appia, a Fulvia, a Beta, a Prisma, a Dedra és a Lybra – után újra jelen van a kompakt kategóriában. Haló poraiból támadt fel a Deltával ez a szép hagyomány.
A Lanciában magától értetődő az USB-csatlakozás és a bluetoothos telefonálás (Blue&Me rendszer). Az autó tele van meglepetésekkel, fél navigációval. A gép elnavigál, ha az USB-csatlakozón térképet kap tőlünk. A fedélzeti számítógép menüje bonyolult, a kormányon található pár gomb segítségével kell boldogulnunk, hosszú percekbe, órákba telik a különböző beállítások testreszabása, az autó alapvetően olaszul kommunikált. Biztos be lehetett volna állítani angolt vagy németet is, de inkább vezettem, mint cseszegettem. Amikor, már azt hittem, kiismertem, véletlenül megnyomtam egy gombot a mennyezeten. Legnagyobb megdöbbenésemre, este 11-kor érett olasz férfi szólt hozzám a hangszórókból, érdeklődött, mi a probléma. Úgy éreztem magam, mint Aladdin, amikor először dörzsölte meg a csodalámpást. Szóhoz sem jutottam, minden olasz tudásom a bátorságommal együtt elszállt, csapot-papot magam mögött hagytam, kiszálltam és bezártam az autót. A férfi azonban rendületlenül nyomta a prontót, az ascultaret, a que cosa e-t. Én szótlanul figyeltem az eseményeket, elég kellemetlen volt egy beszélő autó mellett állni az éjszakában. Öt perc után kiszállt a vonalból, rájött: rajtam már nem lehet segíteni.
Jó a Deltában ülni, kényelmesek az Alcantara borítású fotelek, a hátsó ülésen is el lehet nyújtózni. Az anyagok minősége megfelelő, a középkonzol ezüst betétei feldobják a gyászos hangulatú belteret, a műanyagok többsége puha, minőségi.
Biztonsági és kényelmi rendszerek tömkelege rendelhető az autóhoz: félautomata parkolási segéd, sávtartó, tanulékony xenonfény kanyarlámpával együtt. Tesztautómban csak a ködlámpa gyulladt fel indexeléskor és kanyarodáskor, ez csak fokozta az autóra irányuló figyelmet. Minden szemet mágnesszerűen vonzottak a Delta nappali fényei, a LED-füzér (a hátsók is) kihangsúlyozta a Lancia rendhagyó vonalait. A Delta legnagyobb erőssége a formája, látszik, nem szóltak bele a tervező álmaiba, meghagyták merésznek, kihívónak. A pajzs motívum uralkodik mindenütt, az autó orra azonban nagyon leér, könnyedén odaverhetjük. A feneke ugyanakkor pajzánul magasan van, domborít.
A kormányzás pontos, van ultrakönnyű városi funkciója, ekkor kisujjal tekergethetjük, a szervó dolgozik helyettünk.
120 lóereje ellenére lomha a motor, 2-3000 fordulatszám között elvérzik, tovább értelmetlen nyomni, igaz már nagyon alacsony fordulaton leadja nyomatékát. Hetvennél 1100-at fordul a főtengely, 90-nél sem megy 1300 fölé, száznál szinte elalszunk. Visszafogott, spórlós, cégautós moci ez az 1,6 Multijet. Sokkal izgalmasabb lehet a benzines és a 190 lovas biturbó dízel. Takarékossága elismerésre méltó, az ötszáz kilométeres tesztút során, vegyes, többnyire városi üzemben 6,5 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként. A fedélzeti számítógép ennél valamivel kedvezőbb, 5,8 literes adatot mutatott.
Papíron praktikus az autó, van bőven tárolórekesz, ám űrtartalmuk pirinyó, a csomagtartó is kicsi, igaz a hátsó üléspad előre tolható. Vagyis csak részben, mert a 22 ezer kilométert futott tesztautóban csak a kétharmad osztást lehetett tolni, a kisebb beragadt. A kilométerek száma meglátszott azon is, hogy rossz úton zörgött a beltér.
Magam mögött kényelmesen elfértem, akár öt személynek sem okoz gondot a Deltában az utazás. A hátsó ülések előredöntésével nem kapunk sík felületet, a Delta amúgy sem alkalmas bútorszállításra, túl szűk a csomagtartó szája.
B. Cs.
Lancia Delta 1,6 Multijet | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1598 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 120 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 300 Nm 1500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4520/1797/1499 |
Csomagtér (liter) | 380-485/1190 |
Saját tömeg (kg) | 1485 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 194 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 6,1 |
Országúti | 4,2 |
Vegyes | 4,9 |
Tesztfogyasztás | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 130 |
ÁRA | 5,695 millió forinttól |