Megállíthatatlan az autópiac zuhanása, Magyarország a negyedik
A JATO Dynamics legfrissebb jelentése szerint Közép-Kelet-Európában 31,8 százalékot esett vissza az idei év első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest.
A márkák versenyében az év első 3 hónapjában a Skoda lett a régió listavezetője, 25 ezer 12 eladott autóval. Ez a szám 34,5 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakának eredményeitől. A Volkswagen a második (-29,9%), utána következik a Ford (-23,9%), az Opel (-37,4%), a Renault (-30,2%). Egyedül a Hyundainak sikerült a top 10-ből a növekedés, negyvenhárommal (+0,4%-kal) több autót adtak el idén, mint tavaly az első negyedévben.
Top 10 márka
Márka | 2009 első negyedév | 2008 első negyedév | Különbség | % változás |
SKODA | 25,012 | 38,183 | -13,171 | -34.49% |
VOLKSWAGEN | 16,796 | 23,975 | -7,179 | -29.94% |
FORD | 16,792 | 22,070 | -5,278 | -23.91% |
OPEL | 16,096 | 25,691 | -9,595 | -37.35% |
RENAULT | 14,670 | 21,014 | -6,344 | -30.19% |
TOYOTA | 12,445 | 21,565 | -9,120 | -42.29% |
FIAT | 11,884 | 14,357 | -2,473 | -17.23% |
HYUNDAI | 10,484 | 10,441 | 43 | 0.41% |
PEUGEOT | 10,435 | 15,089 | -4,654 | -30.84% |
DACIA | 9,642 | 21,449 | -11,807 | -55.05% |
Az év első három hónapjában a Skoda Octavia bizonyult a régió legközkedveltebb modelljének 11 ezer 900 darabos eladással, ami 26,5 százalékkal maradt el a modell tavalyi első negyedéves eredményeitől. A második helyet a Skoda Fabia szerezte meg (-45,8%), követi az Opel Astra (-31,4%), a Dacia Logan (-69,5%) és a Ford Focus (-34,5%) előtt.
Top 10 modell
Modell | 2009 első negyedév | 2008 első negyedév | Különbség | % változás |
SKODA OCTAVIA | 11,900 | 16,195 | -4,295 | -26.52% |
SKODA FABIA | 9,628 | 17,769 | -8,141 | -45.82% |
OPEL ASTRA | 6,984 | 10,173 | -3,189 | -31.35% |
DACIA LOGAN | 6,546 | 21,449 | -14,903 | -69.48% |
FORD FOCUS | 5,422 | 8,275 | -2,853 | -34.48% |
VOLKSWAGEN GOLF | 5,231 | 5,972 | -741 | -12.41% |
KIA CEE’D | 4,949 | 6,287 | -1,338 | -21.28% |
FIAT PUNTO | 4,497 | 4,766 | -269 | -5.64% |
RENAULT CLIO | 4,266 | 7,836 | -3,570 | -45.56% |
OPEL CORSA | 4,137 | 6,227 | -2,090 | -33.56% |
Mint ahogy a legkelendőbb modelleknek sem sikerült növekedést elérni az első negyedévben, úgy a régió országai egytől egyig áldozátául estek a gazdasági hanyatlás következtében kialakult keresletcsökkenésnek. Lengyelország magasan a régió legerősebb piacánal bizonyult az év első három hónapjában 76 ezer 40 új autó eladásával (-9,2%). A lengyeleket a csehek követik 36 ezer 820 autóval (-13,9%). A top ötben még Románia (-56%), Magyarország (-43,5%) és Szlovénia (-22,1%) kaptak helyet. A legnagyobb mértékű csökkenést százalékosan a lettek szenvedték el, az autópiac 74,7 százalékkal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. Darabszámokban mérve Romániában volt a legerőteljesebb a zuhanás, ahol 37 ezer 747 autóval fogyott kevesebb, mint az előző év első három hónapjában.
Régiós összefoglalóOrszág | Q1 2009 | Q1 2008 | Különbség | % |
Lengyelország | 76,040 | 83,752 | -7,712 | -9.21% |
Csehország | 36,820 | 42,741 | -5,921 | -13.85% |
Románia | 29,676 | 67,423 | -37,747 | -55.99% |
Magyarország | 22,380 | 39,621 | -17,241 | -43.51% |
Szlovénia | 14,648 | 18,799 | -4,151 | -22.08% |
Horvátország | 12,740 | 21,858 | -9,118 | -41.71% |
Szlovákia | 12,647 | 15,667 | -3,020 | -19.28% |
Ciprus | 4,397 | 5,898 | -1,501 | -25.45% |
Észtország | 2,704 | 7,435 | -4,731 | -63.63% |
Litvánia | 1,928 | 6,837 | -4,909 | -71.80% |
Lettország | 1,515 | 5,990 | -4,475 | -74.71% |
Összesen | 215,495 | 316,021 | 100,526 | -31.81% |