Téligumi-teszt: 175/60 R14, 195/65 R15
A kínai gumigyártók termékeikkel főként az interneten keresztül és hipermarketek csalógató akcióival nyomulnak az...
A kínai gumigyártók termékeikkel főként az interneten keresztül és hipermarketek csalógató akcióival nyomulnak az európai piacon. Csak óvatosan ezekkel! Komoly biztonsági rizikót jelentenek, mert éppen a féktesztnél értek el rossz, némelyikük nagyon rossz eredményt – és ugyanez volt jellemző száraz és vizes útviszonyoknál egyaránt. De nem csak a kínai gumik értek el a német autóklub tesztjei során gyenge értékelést. Egy európai márka is elbukott a megmérettetésen. A Pirelli konszern égisze alatt gyártott Ceat Artic III is szégyenteljes fékeredményeket produkált száraz utakon.
2008-as tesztjében az ADAC szakemberei a kis- (175/60 R 14T) és kompakt- illetve középkategóriás autókhoz (195/65 R 15 T) gyártott gumikat vizsgálták. A T jelzés a 190 kilométer/órás sebességosztályt jelöli. A nyári gumikkal ellentétben a téli gumiknál megengedett a 190 kilométer/órás maximális sebességig osztályozott gumik használata, ha az autó 190 kilométer/óránánál magasabb sebesség elérésére képes. Ilyen esetben azonban kötelező a cserénél a vezető látóterében egy figyelmeztető matricát „max. 190 km/h” felirattal elhelyezni.
A téli gumiknál mindenekelőtt a vizes útviszonyokra vonatkozó tulajdonság nagyon fontos. Az ADAC-tesztjében sok termék jobb eredményt ért el a 2007. évihez képest. Ez Hankooknál azonban éppen a havas útviszonyokra és a kopásra vonatkozó eredményekre volt negatív hatással. Bridgestone Blizzak LM 25 javulási tendenciája nem volt elegendő az élvonalba való feltöréshez. Három gyártó új gumigenerációval állt elő a piacon: a Continentalnál a TS830-as váltotta fel a TS 810-est, Vredestein a Snowtrac 3-at és Firestone a Winterhawk 2-őt vezette be tavaly.
A négy évszakos gumik szektora is tartogatott meglepetéseket: pl. a Goodyear Vector 5+ a korábbi teszten még a középmezőnyben végzett a kimondottan téli gumik kategóriájában, a 2008-ban tesztelt Vector 4 Seasons modell a 175/60 R 14-es méretben csak átlagos eredményt ért el. Noha a téli tulajdonságokat illetően ez a gumi jó, azonban a száraz útviszonyoknál csődöt mondott. Nyáron gond lehet vele.
Egy ugyancsak négyévszakos gumi, a Vredestein Quatrac 3 ugyan jobb jellemzőkkel bír száraz úttesten, mint a Vector, viszont az extrém nagy gördülési ellenállásból kifolyólag csalódást okozott a magas fogyasztási adat, aminek következtében a Michelin Alpin A3-hoz képest a Vector gumikkal az autó 100 kilométerenként 1,2 literrel többet fogyaszt. Ez a költségfaktor nem elhanyagolható, mivel a Michelinnel szemben még egyértelmű előnyökkel sem rendelkezik a vizes útburkolaton. Normális esetben a többletfogyasztási érték a gumitól függően 100 kilométerenként 0,2 és 0,4 litert pluszt jelent. A viszonylag drága Michelin Alpin A3 a legkisebb ellenálláson kívül még az alacsony elhasználódással jeleskedik, aminek köszönhetően a gazdaságosság szempontjából is érdekessé válik, legfőképpen azoknak, akik sokat autóznak. Azonban vizes útburkolaton és hóban gyengébbnek bizonyult.
De kanyarodjunk vissza a kínai téli gumikhoz, amik ugyanúgy aggodalomra adnak okot, mint a nyárik. A téli gumik is legalább annyira nem felelnek meg a mai elvárásoknak, mint a nyárik. Jég, hó, a kopási és fogyasztási értékeknél még talán képesek valamennyire versenybe szállni, annál inkább drámai a helyzet száraz és vizes útburkolaton, legfőképpen a fékezésnél. És az útburkolat legtöbbször télen is sónedves vagy száraz.
Egyedül a gyorsasági teszten ment át mindegyik gumi. Egyetlen gumi sem használódott el 200 kilométer/órás sebességnél. Ez az érvényes mérce a T sebességi indexszel ellátott gumiknál.
ADAC téligumi-teszt, 2008
175/60 R14 T
Márka | Típus | közepes ár euróban/darab | ADAC-eredmény (maximális pontszám 100) |
Continental | WinterContact 75 800 | 68 | jó (64) |
Vredestein | Snowtrac 3 | 61 | jó (64) |
Michelin | Alpin 3 | 69 | jó (62) |
Dunlop | SP Winter Response | 64 | Jó (60) |
Goodyear | UltraGrip 7+ | 66 | jó (60) |
Bridgestone | Blizzak LM 20 | 60 | Átlagos (58) |
Fulda | Kristall Montero 2 | 54 | Átlagos (58) |
Pirelli | Winter 190 Snowcontrol | 53 (14900 forint) | Átlagos (56) |
Goodyear | Vector 4 Seasons (négyévszakos) | 73 | Átlagos (54) |
Semperit | Master-Grip | 57 | Átlagos (54) |
Barum | Polaris 2 | 47 | Átlagos (52) |
Hankook | Icebear W 440 | 56 | Átlagos (52) |
Maloya | Cresta 220 | 60 | Átlagos (52) |
Matador | Nordicca Basic MP 52 | 53 | Átlagos (52) |
Sava | Eskimo S3 | 51 | átlagos (50) |
BFGoodrich | g-Force Winter | 55 | Átlagos (42) |
Gislaved | Euro Frost 3 Silica | 53 | Átlagos (40) |
Maxxis | Presa Snow Wintermaxx | 62 | Kevésbé kielégítő (34) |
Tigar | Winter 1 | 44 | Nem kielégítő (14) |
Ceat | Artic III | 46 | Nem kielégítő (4) |
Linglong | Winter-Hero RAdial 652 | 42 | Nem kielégítő (0) |
195/65 R 15 T |
|
|
|
Goodyear | Ultragrip 7+ | 75 (13990 forint) | Jó (64) |
Continental | WinterContact TS 830 | 82 (19049 forint) | Jó (62) |
Dunlop | SP Winter Sport 3D | 75 (16990) | Jó (62) |
Michelin | Alpin A3 | 78 (15990) | Jó (62) |
Pirelli | Winter 190 Snowcontrol | 62 (17490) | Jó (62) |
Goodyear | Vector 4 Seasons(négyévszakos) | 82 (18990) | Jó (60) |
Kumho | L’ZEN KW23 | 70 (14547) | Átlagos (58) |
Nokian | WR G2 | 83 (18890) | Átlagos (58) |
Uniroyal | MS plus 66 | 62 (14990) | Átlagos (58) |
Bridgestone | Blizzak LM 25 | 70 (17100) | Átlagos (56) |
Hankook | Icebear W 440 | 62 (13990) | Átlagos (56) |
Yokohama | W.drive | 68 | Átlagos (56) |
Firestone | Winterhawk 2 | 60 (14490) | Átlagos (54) |
Vredestein | Quatrac 3 (négyévszakos) | 79 (17750) | Átlagos (50) |
Vredestein | Snowtrac 3 | 70 (14990) | Átlagos (50) |
Semperit | Speed-Grip | 67 (13990) | Átlagos (46) |
Marshal | L’ZEN KW15 | 70 | Nem kielégítő (2) |
Nankang | Snow Viva SV-1 | 55 | Nem kielégítő (0) |
Wanli | Winter-Challenger S1086 | 46 (12990) | Nem kielégítő (0) |