2009. október. 06. 10:45 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 06. 10:11 Autó

Téligumi-teszt: 175/60 R14, 195/65 R15

A kínai gumigyártók termékeikkel főként az interneten keresztül és hipermarketek csalógató akcióival nyomulnak az...

MTI

A kínai gumigyártók termékeikkel főként az interneten keresztül és hipermarketek csalógató akcióival nyomulnak az európai piacon. Csak óvatosan ezekkel! Komoly biztonsági rizikót jelentenek, mert éppen a féktesztnél értek el rossz, némelyikük nagyon rossz eredményt – és ugyanez volt jellemző száraz és vizes útviszonyoknál egyaránt. De nem csak a kínai gumik értek el a német autóklub tesztjei során gyenge értékelést. Egy európai márka is elbukott a megmérettetésen. A Pirelli konszern égisze alatt gyártott Ceat Artic III is szégyenteljes fékeredményeket produkált száraz utakon.

2008-as tesztjében az ADAC szakemberei a kis- (175/60 R 14T) és kompakt- illetve középkategóriás autókhoz (195/65 R 15 T) gyártott gumikat vizsgálták. A T jelzés a 190 kilométer/órás sebességosztályt jelöli. A nyári gumikkal ellentétben a téli gumiknál megengedett a 190 kilométer/órás maximális sebességig osztályozott gumik használata, ha az autó 190 kilométer/óránánál magasabb sebesség elérésére képes. Ilyen esetben azonban kötelező a cserénél a vezető látóterében egy figyelmeztető matricát „max. 190 km/h” felirattal elhelyezni. 

A téli gumiknál mindenekelőtt a vizes útviszonyokra vonatkozó tulajdonság nagyon fontos. Az ADAC-tesztjében sok termék jobb eredményt ért el a 2007. évihez képest. Ez Hankooknál azonban éppen a havas útviszonyokra és a kopásra vonatkozó eredményekre volt negatív hatással. Bridgestone Blizzak LM 25 javulási tendenciája nem volt elegendő az élvonalba való feltöréshez. Három gyártó új gumigenerációval állt elő a piacon: a Continentalnál a TS830-as váltotta fel a TS 810-est, Vredestein a Snowtrac 3-at és Firestone a Winterhawk 2-őt vezette be tavaly.

A négy évszakos gumik szektora is tartogatott meglepetéseket: pl. a Goodyear Vector 5+ a korábbi teszten még a középmezőnyben végzett a kimondottan téli gumik kategóriájában, a 2008-ban tesztelt Vector 4 Seasons modell a 175/60 R 14-es méretben csak átlagos eredményt ért el. Noha a téli tulajdonságokat illetően ez a gumi jó, azonban a száraz útviszonyoknál csődöt mondott. Nyáron gond lehet vele.

Havas úton könnyen megtörténik a baj
MTI

Egy ugyancsak négyévszakos gumi, a Vredestein Quatrac 3 ugyan jobb jellemzőkkel bír száraz úttesten, mint a Vector, viszont az extrém nagy gördülési ellenállásból kifolyólag csalódást okozott a magas fogyasztási adat, aminek következtében a Michelin Alpin A3-hoz  képest a Vector gumikkal az autó 100 kilométerenként 1,2 literrel többet fogyaszt. Ez a költségfaktor nem elhanyagolható, mivel a Michelinnel szemben még egyértelmű előnyökkel sem rendelkezik a vizes útburkolaton. Normális esetben a többletfogyasztási érték a gumitól függően 100 kilométerenként 0,2 és 0,4 litert pluszt jelent. A viszonylag drága Michelin Alpin A3 a legkisebb ellenálláson kívül még az alacsony elhasználódással jeleskedik, aminek köszönhetően a gazdaságosság szempontjából is érdekessé válik, legfőképpen azoknak, akik sokat autóznak. Azonban vizes útburkolaton és hóban gyengébbnek bizonyult.

De kanyarodjunk vissza a kínai téli gumikhoz, amik ugyanúgy aggodalomra adnak okot, mint a nyárik. A téli gumik is legalább annyira nem felelnek meg a mai elvárásoknak, mint a nyárik. Jég, hó, a kopási és fogyasztási értékeknél még talán képesek valamennyire versenybe szállni, annál inkább drámai a helyzet száraz és vizes útburkolaton, legfőképpen a fékezésnél. És az útburkolat legtöbbször télen is sónedves vagy száraz. 

Egyedül a gyorsasági teszten ment át mindegyik gumi. Egyetlen gumi sem használódott el 200 kilométer/órás sebességnél. Ez az érvényes mérce a T sebességi indexszel ellátott gumiknál.

[[ Oldaltörés: Eredmények ]]

 ADAC téligumi-teszt, 2008

 

 175/60 R14 T

Márka

Típus

közepes ár euróban/darab
(akciós hazai ár)

ADAC-eredmény

(maximális pontszám 100)

Continental

WinterContact 75 800

68

jó (64)

Vredestein

Snowtrac 3

61

jó (64)

Michelin

Alpin 3

69

jó (62)

Dunlop

SP Winter Response

64

Jó (60)

Goodyear

UltraGrip 7+

66

jó (60)

Bridgestone

Blizzak LM 20

60

Átlagos (58)

Fulda

Kristall Montero 2

54

Átlagos (58)

Pirelli

Winter 190 Snowcontrol

53 (14900 forint)

Átlagos (56)

Goodyear

Vector 4 Seasons (négyévszakos)

73

Átlagos (54)

Semperit

Master-Grip

57

Átlagos (54)

Barum

Polaris 2

47

Átlagos (52)

Hankook

Icebear W 440

56

Átlagos (52)

Maloya

Cresta 220

60

Átlagos (52)

Matador

Nordicca Basic MP 52

53

Átlagos (52)

Sava

Eskimo S3

51

átlagos (50)

BFGoodrich

g-Force Winter

55

Átlagos (42)

Gislaved

Euro Frost 3 Silica

53

Átlagos (40)

Maxxis

Presa Snow Wintermaxx

62

Kevésbé kielégítő (34)

Tigar

Winter 1

44

Nem kielégítő (14)

Ceat

Artic III

46

Nem kielégítő (4)

Linglong

Winter-Hero RAdial 652

42

Nem kielégítő (0)

 

195/65 R 15 T

 

 

 

Goodyear

Ultragrip 7+

75 (13990 forint)

Jó (64)

Continental

WinterContact TS 830

82 (19049 forint)

Jó (62)

Dunlop

SP Winter Sport 3D

75 (16990)

Jó (62)

Michelin

Alpin A3

78 (15990)

Jó (62)

Pirelli

Winter 190 Snowcontrol

62 (17490)

Jó (62)

Goodyear

Vector 4 Seasons(négyévszakos)

82 (18990)

Jó (60)

Kumho

L’ZEN KW23

70 (14547)

Átlagos (58)

Nokian

WR G2

83 (18890)

Átlagos (58)

Uniroyal

MS plus 66

62  (14990)

Átlagos (58)

Bridgestone

Blizzak LM 25

70 (17100)

Átlagos (56)

Hankook

Icebear W 440

62 (13990)

Átlagos (56)

Yokohama

W.drive

68

Átlagos (56)

Firestone

Winterhawk 2

60 (14490)

Átlagos (54)

Vredestein

Quatrac 3 (négyévszakos)

79 (17750)

Átlagos (50)

Vredestein

Snowtrac 3

70 (14990)

Átlagos (50)

Semperit

Speed-Grip

67 (13990)

Átlagos (46)

Marshal

L’ZEN KW15

70

Nem kielégítő (2)

Nankang

Snow Viva SV-1

55

Nem kielégítő (0)

Wanli

Winter-Challenger S1086

46 (12990)

Nem kielégítő (0)

 

Hirdetés