2008. november. 17. 05:05 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. november. 16. 20:42 Autó

Hogyan éljük túl a ködöt?

November 15-én az M3-as autópályán 15 autó ütközött össze, mert a vezetők nem a látási viszonyoknak megfelelően haladtak, és az esti ködben későn vették észre az előttük álló autókat. Késő ősszel jelentősen megváltozik az időjárás, ezért nagyon fontos, hogy ilyenkor óvatosabban vezessünk, illetve felkészüljünk a váratlan helyzetekre, a korai sötétedésre és persze a csúszós útszakaszokra.

© Stiller Ákos
Szakemberek szerint a legfontosabb lassan és előrelátóan vezetni. Azt tanácsolják, hogy ebben az évszakban mindig legyen felkapcsolva a tompított fényszóró – még lakott területen belül is. Tévhit, hogy ködben jobban látunk, ha bekapcsoljuk a reflektort. A kis esőcseppek ugyanis felerősítik a visszaverődő fényt, és ilyenkor sokkal rosszabb lesz a kilátás, mint ha tompított fényt használnánk.
 
Az Európai Autóklub (ACE) szakemberei szerint ilyenkor növelni kell a követési távolságot, a szokásoshoz képest még legalább három másodperces előnyt kell adni az előttünk haladónak. További tanács, hogy a ködlámpákat csak akkor kapcsoljuk be, ha a látási távolság kevesebb, mint ötven méter. Főként a hátsó ködlámpával bánjanak csínján, ugyanis legalább harmincszor erősebb, mint a normál lámpa, és jó látási viszonyoknál teljesen elvakíthatja a mögöttünk haladókat. Az ötven méteres látási távolság ugyanakkor a sebesség megválasztásánál is fontos szempont. Ilyen esetben ugyanis nem szabad(na) óránként 50 kilométeres sebességnél többel haladni.

© AP
Ködben igen nehéz a tájékozódás, ilyenkor az autósok segítségére leginkább az útszéli oszlopok lehetnek. A főutakon és autópályákon ezek ötven méterenként helyezkednek el. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ködben sokkal nagyobb, és a lassabb haladás miatt hosszabb ideig tartó koncentrációra van szükség. Amennyiben úgy érezzük, hogy a fokozott figyelem miatt szemünk égni kezd, figyelmünk lankad, mindenképpen iktassunk be egy rövid pihenőt. A parkolókban is fokozottan kell figyelni, hiszen előfordulhat, hogy gyalogosok sétálnak az autók körül.

Csúszik (Oldaltörés)



© hvg.hu
Nem csak a hajnalban lefagyott utak és a dér okozhat kellemetlen meglepetéseket. A lehullott falevelek, illetve a mezőgazdasági gépek által az útra felvitt sár, hordalék szintén komoly csúszási veszélyeket rejthet. Éppen ezért, ha ilyet észlelünk, még időben vegyünk vissza a tempóból. A hirtelen fékezést azonban felejtsük el.

A reggeli órákban különösen veszélyesek lehetnek a hidak, illetve az árnyékos vasúti átkelők, villamos sínek. Az első talajmenti fagyoknál ezek ugyanis igen csúszósak. Éppen ezért ezeken az útszakaszokon még figyelmesebben, óvatosabban haladjunk: kerüljük a hirtelen kormányzási manővereket s a hirtelen fékezést. Amennyiben későn veszünk észre valamilyen akadályt, és esetleg szántóföld mellett haladunk, inkább óvatosan rántsuk félre a kormányt, mint hogy fékezzünk. Szakemberek álláspontja szerint inkább 60 kilométer/órás sebességgel menjen valaki az út menti mezőn, szántóföldön, földúton, mint 30-cal nekiütközzön egy másik autónak vagy elsodorjon egy embert.

Az Európai Autóklub szerint sokan koszos szélvédővel indulnak útnak. Sőt, előfordul, hogy csak a kormány előtti kis részen takarítják le a jeges szélvédőt. Még többen feledkeznek meg a lámpák, fényszórók tisztán tartásáról. Az őszi időjárásban hamar piszkosak lesznek, éppen ezért fontos a rendszeres tisztításuk.

Természetesen nemcsak az autósok, hanem a motorosok és a gyalogosok is sokat tehetnek azért, hogy biztonságosabb legyen minden résztvevő számára a közlekedés. Fontos lenne, hogy mindenki, de elsősorban az iskolás gyerekek – akik általában a reggeli ködben bandukolnak az iskola felé – jól látható, fényvisszaverő csíkkal ellátott ruhában közlekedjenek. Nyugat-Európában a kisiskolás csoportoknak ez kötelező.

Autómenedzser

Hirdetés