2008. június. 25. 16:33 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2008. június. 25. 17:57 Autó

Logan kombi: az evolúció csodája

Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a...

am

Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a román hadsereg, miután 1944. augusztus 23-án szembe fordult az addig szövetséges németekkel, tankjaival átkelt a Kárpátokon és megindult Nyugat-Európa felé. Ezt korábban más csapatok nem tudták megtenni.

Ma a román autóipar, kis francia segédlettel, hajt végre hasonló hőstettet, szabályosan hátba támadva az európai autópiacot, a Logannal és kombi változatával kisebbfajta csodát hajtott végre. Románia, a keleti blokk és a fejlődő országok mellett ugyanis Nyugat-Európa a Pitesti-i kátyúbetyár legnagyobb piaca. Franciaország, Spanyolország, Németország élen járnak, tízezrével veszik a Daciát. Vajon azért mert a világnak azon a részén szeretik az egyszerű, kis fogyasztású, megbízható, fenntartható és olcsó autókat? Ha igen, akkor megértem, miért akarta feleségem mindenképpen (de nem minden áron) megvenni a tesztelt Dacia Logan MCV-t. Egyszerűen belészeretett ebbe a rondaságba. Korábban mindig fűztem, ha új autót veszünk, legyen jó nekünk egy Dacia. De nem, ő csak fikázta, mondván nem fog egy Daciát vezetni. S lám, most ebbe mégis beleesett. 

am

Ilyenek a nők, mondhatnánk. De akkor mivel magyarázható, hogy a szakújságírók többsége is elismerően nyilatkozik, sőt többen kacérkodtak, kacérkodnak a gondolattal, hogy vesznek egyet. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egy: mert Dacia – gondolom ez a legerősebb ellenérv, kettő: mert annyira nem olcsó, amennyire gondolnánk. Tesztautóm ára, minden jóval felvértezve 4,154 millió forintig kúszott fel, ezt még használtam sem lehet megkapni 3-3,5 millió alatt. 

am

Hogy 2,1 millióért is hirdetik az új MCV-t? Ez igaz: ötszemélyes változatban egy légzsákkal, ABS-szel, fordulatszámmérővel és 1,4-es 75 lovas Thalia-motorral. Ha mondjuk szeretnénk központi zárat, belső levegő keringetést, szervokormányt és osztottan dönthető hátsó ülést, akkor már 2,699 milliónál tartunk. Ha még ködfényszórót, távirányítót, elektromos első ablakot és tükröt is akarunk, akkor már 2,789 millió az autó ára. Kis motorral és öt személlyel. A legolcsóbb hetes változat 2,899 millió forint egyhatos 90 lovas motorral, de még mindig fapadosan. Külön fizetni kell a klímáért (200 ezer), a négy légzsákért (110 ezer) és sok-sok olyan apróságért, ami egy normális autóban alaptartozék. 

[[ Oldaltörés: Nagycsaládosoknak kedvezmény a Logan ]]


am

A mai magyar szaporulatot tekintve, kevesen akarnak hétszemélyes autót venni, de ha mégis, nekik nagyon megéri az MCV, hisz még csúcsváltozatban is egy-két millióval olcsóbb, mint a hasonló hétszemélyes vetélytársak. Egy hasonlóan felszerelt dízel Mazda5 5,7 millió, egy Citroen Grand C4 Picasso 5,4 millió, egy VW Touran 6,8 millió, VW Caddi Maxi Kombi 5,8 millió, egy Opel Zafira 6,2 millió, de még a Kia Carens is 5,4 millió forint. 

Ha nem a gyerekek miatt vesszük, hanem a sok csomag miatt, esetleg igáslónak szánjuk, örülhetünk. Teherbírása páratlan, hatszáztizenöt kilóval is megterhelhető. Erre nem volt módom, de elhittem egy kolléga történetét, aki a kombival két raklap, azaz 1000 kiló gumicukrot hozott fel egy mélygarázsból két fordulóban, úgy hogy kiszerelte a hátsó üléssorokat. A raklap nem fér be, de a teher bőven, csomagtere ugyanis 2350 literesre bővíthető. Öt üléssel is 700 literes. 

Igénytelen belső

am

A kormány fix, nem állítható, meg kell vele barátkozni, az üléspozíció megfelelő, kényelmesen magas. A kilátás jó, az elektromos tükrökkel jól manőverezhető. A középső tükör viszont szinte fölösleges, a két oldalra nyíló hátsó ajtó osztott ablakán semmit nem látunk a mögöttes forgalomból, ha a kocsiban hátrébb is ülnek, akkor a fejektől és a fejtámláktól még annyit sem. Tolatni érzésből és megszokásból tolatunk, abban bízunk, hogy a dák vas jobban bírja a koccintást. Az ajtók hangosan csapódnak, főleg a hátsó, az a csattanás nagyon teherautós. Az autó belseje igénytelen, egybeöntött műanyag, a gombok kapcsolók összevisszasága siralmas, ergonómiájuk nulla. Az első elektromos ablakemelők kapcsolói a középkonzolon kaptak helyet, a hátsókért (extra: 25 ezer forint) hátra kell nyúlni a két első ülés közé. A belső úgy néz ki, mintha valahol a szomszéd utcában készült volna, óvodai technikaórán, ragasztóval, ollóval és tintaceruzával. Az ülés kárpitja már 22 ezer kilométernél megadta magát és valamelyik kolléga alatt kiszakadt. Biztos szegecses bőrszerkóban vezetett. 

am

A technikatörténeti időutazással felérő szegényes összevisszaságot ellensúlyozza, hogy a váltó pontos, csak hátramenetben reccsen, a kuplung magasan fog, a kormány precíz, ám nagy sebességnél és oldalszélben karizmot igényel. Kanyarban erősen megdől az autó, gyors menetnél billeg és imbolyog, viszont a kátyúkról nem vesz tudomást. A műanyagok jó úton kussolnak, ám például macskaköveken beindul az asszonykórus, megy a nyivákolás. Nagy melegben, a felforrósodott kasztniban elviselhetetlen a bűz, amelyet a műanyagok ontanak. Ha a rekkenő hőség miatt nem szellőztetnénk, a szag miatt biztos megtesszük. 

Magas kialakításának köszönhetően az útpadka sem akadály, a fekvőrendőröket azonban nem szereti. Romániában elég ritka jelenség, ott inkább a fehér Loganból faluvégen kukkoló típus a jellemző. 

[[ Oldaltörés: Dízelben kitűnő ]]


am

A motor parádés, nem érdemes erőltetni, de nyugdíjas tempóra kitűnő. Öt gyerekkel, vagy öt mázsa gumicukorral egyébként is minek sietni? De ha mégis tolnánk ezerrel szenved de megy az MCV, nyikorognak a kerekek, felsüvít a turbó és baromira megnő a fogyasztást. Országúti 3,9-ről akár 4,8-ra is felmehet a számítógép szerint. Ivásban nehezen verhető, a közel 900 kilométeres együttautózás során vegyes üzemben, klímát üzemeltetve a legnagyobb melegben 5,1 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként a tesztelt ezüst színű példány (350 kilométer megtétele után jelezte, hogy hajrá, még van hátra 1000). Hét személlyel, csomagokkal sem lehet nagyobb az étvágya 7 liternél: 1 liter/fő/száz kilométer elég szép eredmény, a csodás egyliteres autó sem tud többet, illetve kevesebbet. Autópályán 110-120 kilométer/órás sebességnél nem érdemes gyorsabban haladni.

A bővíthető poggyásztér mellett tartogat praktikus meglepetéseket az autó: a hátsó ajtók szárnyai 40, 90 és 180 fokban is nyithatók, van több pohártartónk, felár (20 ezer forint) ellenében rendelhető nyitott rakodópolc a második üléssor fölött, ami akár 100 kilós terhet is elbír.

B. Cs.


Műszaki adatok


Dacia Logan MCV 1,5 dCi, 7 személyes
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1461
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő/kW 86/3750-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 200/1900-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2900
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4450/1740/1636
Csomagtér198-700-2350 liter
Saját tömeg (kg)  1255
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 163
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 14,6
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi  5,9
Országúti  4,8
Vegyes5,2
Tesztfogyasztás5,1
CO2 kibocsátás (g/Km) 137
ÁRA 3,409 millió forinttól



Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.