2008. május. 29. 14:23 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2008. május. 29. 15:24 Autó

Turbo X: rendhagyó Saab-teszt

Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe?

GM

Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?

Nincs rá magyarázat, mint aki halkan belelépett, olyan a szag az új super-Saabban. Ami már csak azért is szégyen, mert gyakorlatilag 14 milliótól indul az ára, és nem mellesleg ilyen jó autót ritkán vezet az ember. Mert tagadhatatlan: a Turbo X igen jó autó. Nemcsak a 280 lóerő meg az összkerékhajtás miatt. Nemcsak az elképesztő ülések és a durva, 19-es kerekek miatt – tényleg, feltűnt már másoknak is, hogy a Saab valahogy genetikailag képtelen kényelmetlen üléseket és csúnya felniket gyártani?!

GM

Csak ez a szag… Aztán megoldódik, lehúzom az ablakot, bekapcsolom a légkondit, szóval elhagyja a belső teret a bűz, de valahogy megmarad egy icipici rossz érzés. Pedig ekkor még nem is tudom, hogy a szuper navigáció (amihez egy komplett mélynyomó-ládát csempésztek a csomagtartóba, nem vicc, a pótkerék helyére) Budapesten túl gyakorlatilag meghal, legalábbis az ország keleti fele komplett hiányzik róla. Úgy látszik Svédországban például Cegléd majd csak akkor csatlakozik az EU-hoz, ha három plázája és sokhektáros rénszarvas-farmja lesz, vagy a General Motors logisztikai központot húz fel arrafelé.

De a navigáció bénasága sem tudja a kedvemet szegni. A Turbo X-ben úgysincs kedve a navit skubizni az egyszeri sofőrnek, mindegy merre a visz az út, menni kell a velőtrázóan erős és hátul ugyan picit szűk, de elől tökéletesen kényelmes kocsival. Egyik legnagyobb előnye a valaha gyártott legizmosabb, a V8-as élményét két hengerrel kevesebbel nyújtó Saabnak nem is az állandó pörgés, hanem a feltételes mód. Az a „mindenkit megalázhatnék, ha akarnék” érzés. 5,7 (na jó, az a Sport Sedan, a tesztelt sportos kombinak két tizeddel több kell) másodperc alatt nagyon kevés kocsi van fent százon. Olyan a Saab Turbo X az éjszakai Budapesten cikázó Daewook között, mint a gazellák után csendesen galoppozó oroszlán. Tudja, néhány másodperc alatt fasírtot csinálhatna mindegyikből, de most éppen nem éhes.

GM

A Saab ebben mindig is nagyon jó volt: ha ott ülünk a kormányánál, úgy érezzük, a világ legjobb autóját vezetjük. Nem a legszebbet, nem a legnagyobbat, még csak nem is a leggyorsabbat: bizonyos tekintetben a legjobbat. Az összes Saab, amiben ültem, valahogy magán hordozta a kicsit rusnyán szép, ugyanakkor bizsergetően erotikus, felemelő érzést. A világ legszebb nője, aki azért nem nyer Fásyéknál, mert nem mosott hajat, és mert nem hajlandó a szponzor fürdőruháját felvenni, elcsúszott a sminkje, ráadásul kicsit büdös is a szája. A pasija persze így is szereti, és egyébként is, ő a világ legszebb nője, és ő a legjobb az ágyban, csak éppen ez nem érdekli, vagy legalábbis úgy tesz, mintha nem érdekelné. Van ügyesebb, technikásabb, sőt, szilikonozottabb szájú is, de valahogy mégis nála sikerül egymás után háromszor.

[[ Oldaltörés: Troll-hattanben van a központ ]]

GM

A prémium kategóriában más márkáknál elképzelhetetlen, de úgy tűnik, a svéd munkások baltával vágják le a kocsi darabjait, milliméteres lyuk tátong a kormányon levő gombokat tartó fémbetét és a kormány között, szóval olyan sorjás feelingje van az autónak, valahogy mégis úgy érződik, a derék vikingek titkos receptek alapján elkészített varázsitalt tankoltak magukba a műszak előtt. Azaz nem is vikingek, hiszen Trollhattanben van a központ, értik, Troll-hattanben. A Saab annyira öntudatos, hogy nem érdekli, elégedettek-e a vásárlók: ő tudja, hogy jót gyártott, a sofőr meg, ha ezt nem látja be, akkor megérdemli, hogy más típust vezessen.

Namármost az igazság mégiscsak az, hogy a Saab mostanság nagyon udvarol a más prémiumkocsikat hajtó embereknek. Szombathy Tamás, a Polar szalon vezetője például azt bizonygatta a hvg.hu tudósítójának, nem egy esetről hallott már, amikor a cégvezető (csak) azért jutott üzleti előnyhöz, mert a tárgyaláson Saabbal jelent meg.

GM

Persze, elfogult vagyok, volt már saját NG900-asom 2,3-as szívómotorral és 9-3-as kabrióm 2 literes alacsony nyomású turbómotorral – mindkettő 150 lóerőt tudott. Azokban is úgy érezhette az ember, kifacsarja a kormányt a kezéből a felszabaduló erő, de az azért volt, mert az első kerekekre tényleg nagy erő nehezedett. Ezt oldotta meg a negyedik generációs Haldex-rendszerű összkerékmeghajtás, ami időnként a hátsó tengelyre is pakol a ménesből. Nyilván van olyan connoisseur, aki a fejéhez kap, hogy jó ég, micsoda megkönnyebbülés, hogy nem azt az ócska Haldex 2-est tették bele, de nekem fogalmam sincs, mennyivel tud többet a negyedik, mint a második vagy harmadik generációs Haldex, de tény, hogy úgy tapad a Saab még a legnagyobb kanyarban a legrosszabb sofőr mellett is, mintha ragasztócsíkon húznák. 

A Turbo X-nek lehet, hogy büdös a szája, de hogy rögtön elfeledkezik erről az ember, az biztos. Még ha csak halkan lépünk is a gázpedálba, olyan aszfaltszaggató erő szabadul fel, ami indokolja az induláskor a műszerfalon kigyulladó írást: „ready to take off”, azaz készen állunk a felszállásra. Összehasonlításképpen: a ma már meglett üzletemberek által is kedvelt utcai rallyautó, a Subaru Impreza WRX STI 4000 körüli percenkénti fordulaton adja le a maximális nyomatékot, ehhez képest a visszafogottan öblös hangú Turbo X már 1900-as fordulattól produkálja a 400 Newtonmétert. 

GM

Ehhez képest is fogyaszt, városban nem tudtam 15 liter alá menni, ám mikor erre panaszkodtam bent a kollegáknak, lehülyéztek, mondván, hogy a 300 lóerő körüli kocsik némelyik bőven 20 liter fölött fogyaszt. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy talán igazat mondanak Trollhattanben, amikor arra hivatkoznak, „alacsony”, V6-os fogyasztás mellett tudja a nagy V8-asok kunsztjait a Turbo X.

A tárgyalásokban megfáradt fontos embereket inkább ez a bődületes teljesítmény és a presztízs, nem pedig a kellemesen pakolható raktér villanyozhatja fel. Mégis, ha van otthon néhány gyerek, nem utolsó szempont, hogy az anyósnak szállítandó mosógép mellé befér még pár babakocsi és néhány tucat görögdinnye. A valaha gyártott legerősebb Saab 2 ezer példányban limitált szériájában még a legendás, először nagyjából harminc éve megjelent turbótöltő visszajelző is visszatért, ezzel a trükkel nyilván a korábban elpártolt híveket kívánják visszaédesgetni. Ha lenne luxusjátékszerre 14 millióm, valószínűleg vennék is egyet belőle: napközben fontos emberként laza, nemtörődöm mozdulattal szállnék ki a parkolóban, miután vérbe aláztam a tárgyalópartnerek audijait és bmwéit, este üdén és elégedett mosollyal pattannék ki a kényelmes ülésekből, hétvégén meg csak összébb húzódik hátul a család, amikor a virágládákat szállítjuk szédítő iramban a nagyszülőkhöz.


Izsák Norbert

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]


Saab 9-3 Sport Wagon Turbo X
MOTOR
 
Hengerűrtartalom (cm3)
2792
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
280 lóerő/5300-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm
400 Nm/1900-as fordulaton
MÉRETEK
 
Tengelytáv (mm)
2675
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4670/ 1802 / 1498
Csomagtér
419-1273 liter
Saját tömeg (kg)
1695
MENETTELJESÍTMÉNYEK
 
Végsebesség (km/h)
250
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)
5,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
 
Város/országút/vegyes
16,5/7,8/11
Tesztfogyasztás
13,3
CO2 kibocsátás (g/Km)
236
ÁRA
14 millió forinttól




Hirdetés
Címkék
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.