Lexus IS F: halálos iramban Tökölön
F, mint fast, F, mint Fuji, vagy F, mint félelmetes.
F, mint fast, F, mint Fuji, vagy F, mint félelmetes. A japán izomgép bemutatóján a Fuji Speedwayt említették, mint a négyajtós sportautó bölcsőjét. Sport VDIM – újabb varázsszó, jelentése olyan menetstabilizáló rendszer, amely a biztonságos keretek között fokozza a megcsúszás izgalmait, kitolja a oldalirányú felúszás határait, összehangolja az ABS-t és a VSC-t (ez az ESP a japán márkánál).
Maximális felszereltséggel kínálják alapáron, a kiváltságos tulajdonosok szegényes opciós listáról válogathatnak, mindössze egy tétel szerepel ezen: napfénytető. Lássuk akkor az alapfelszereltséget: ABS, EBD, BAS, TRC, VSC, VDIM, EPS, 8 légzsák, ostorcsapás-nyaksérülést mérséklő rendszer, riasztó, 19 hüvelykes BBS kovácsolt alumínium kerekek, 225/40 R19 alacsony profilú abroncsok elöl, illetve 255/35 R19-esek hátul, elektrokromatikus elektromos visszapillantók, parkolószenzorok elöl és hátul, bi-xenon adaptív fényszórók, LED-es hátsó féklámpák, négycsövű kipufogó, hátsó légterelő, esőérzékelős ablaktörlő, ültetett sport futómű, lyugatott sportpedálok és lábtámasz, elektronikus klíma, elektromosan állítható első fejtámlák, elektromosan állítható, memóriás sportülések, elektromosan állítható kormány, start gombbal történő indítás, perforált bőrkárpit, 7 hüvelykes érintőképernyős kijelző, 14 hangszórós Mark Levinson hifi, hatlemezes CD/DVD-lejátszó, Bluetooth telefon-kihangosító, DVD-navigációs rendszer, tolatókamera, hangutasítás stb. Így nem csodálkozunk, hogy borsos az autó alapára: 21,05 millió forint.
De mindez csak rizsa, az autót látni, érezni, tapintani, hallani kell. A tököli reptér betoncsíkján az aszfaltmaradványokat, a néhol kikandikáló gazt mindenütt kiirtotta az IS F. Olyan erő lakozik benne, amelyet tiltani kellene a közutakról. Az ára szerencsére gondoskodik arról, hogy ne kerüljön avatatlan kezekbe.
Ötliteres V8-as szíve 423 lóerőt présel a hátsó tengelyre, az 505 Nm-es nyomaték leadásában szupergyors, nyolcfokozatú automatikus váltó működik közre, amelyet kormányról is válthatunk sportfokozatban.
Egy tized másodperc alatt kapcsol fel, a visszaváltás 0,3 másodpercig tart, a Forma-1-ben ez csak kétszer gyorsabb. Sport üzemmódban a váltó a 6800-as fordulati tiltásnál kapcsol fel, ebből adódik az a gyönyörűséges hang, amellyel ezt az autót megáldották.
A hangmérnökök igazi művészek voltak, a harmóniát három szólam adja: 700-3600 fordulat között a kipufogó öblös hangját halljuk, 3600-4200 fordulattartományban a szívócső szörcsögését élvezhetjük, 4200 és 6800 között pedig átadhatjuk magunkat a motor észveszejtő orgiájának.
Persze sok időnk nincs erre, olyan gyors az autó, hogy pillanatok alatt elérjük a kifutópálya végét, hatalmas fék, majd hagyjuk hogy a lehető legnagyobb kanyarsebességgel betépje a visszafordítót az IS F. 4,8 szekundumig tart a gyorsulás nulláról százra, a 700 méteres kifutó végén, 11 másodpercnél 190-nek süvöltünk. A végsebességet 270-nél elektronika szabályozza le, a kilométerórát 300-ig skálázták. A sajtóanyag szerint 11,4 literes a vegyes fogyasztása, ezt ki kell próbálni, erősen kétlem, hogy megúsznánk 15-18 liter alatt egy tesztet.
A sportosság hangulata már-már fullasztó, profiknak való ez a gép. Számos technikai különlegesség szolgálja a versenyautós tulajdonságokat, ilyenek például a titán szívószelepek, a Yamahánál fejlesztett hengerfej, a hengerenkénti dupla injektoros befecskendezés, vagy az 1G-nál nagyobb oldalgyorsulásnál is a megfelelő kenést biztosító olajszivattyú. A megfelelő lassulásról Brembó fékek gondoskodnak, elöl hat, hátul két dugattyúval.
B. Cs.
Lexus IS F | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 4969 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 423 lóerő 6600-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 505 Nm 5200-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2730 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4660/1815/1415 |
Csomagtér | 378 liter |
Saját tömeg (kg) | 1700 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 270 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 4,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 16,8 |
Országúti | 8,3 |
Vegyes | 11,4 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 270 |
ÁRA | 21,05 millió Ft |