Népautóláz Indiában
A fejlett piacokra még alkalmatlan a világ legolcsóbb népautója, az indiai Tata Nano, de a globális autógyártók a kínai után máris újabb ázsiai fenyegetéstől rettegnek.
HVG |
Nem csoda, hogy a mindeddig hétpecsétes titokként őrzött ázsiai minit óriási érdeklődés mellett mutatták be a múlt heti újdelhi járműkiállításon. A Tata abban bízik, hogy az ultraolcsó kiskocsi ugyanúgy motorizálja majd Indiát, mint a múlt század elején Amerikát a Ford T-modellje vagy a második világháború utáni Németországot a Volkswagen (VW) Bogara, Itáliát pedig a Fiat 500-as. Indiában - akárcsak sok ázsiai országban - a fő közlekedési eszköz ma a bicikli és a robogó, illetve a könnyű motorkerékpár: felmálházva azon utazik sokszor az egész család, de áruszállításra is használják. A kisautó megálmodója, a Tata konszern feje, Ratan Tata a bemutatón éppen azt hangsúlyozta, hogy az átlagos indiai középosztálybeli családot akarja ellátni a mopednél kényelmesebb járművel, de megfizethető áron. A Tata úgy kalkulál, hogy néhány év alatt India 65 millió motorosának 10-20 százalékát volán mögé tudja ültetni. A Nanóból kezdetben évente 250 ezer darab készül, később évi egymilliós sorozatszámmal számolnak, és máris felmerült, hogy külföldön is gyártani fogják.
© MTI/EPA |
A helyi konkurens |
Az indiai szubkontinens egyébként már ma is az olcsó bérű új regionális járműgyártó központok egyike, ahová a hagyományos szállítók egyre-másra telepítik át kapacitásaikat. Az 1980-as évek eleje óta jelen lévő japán Suzuki - amely a legnagyobb indiai autógyárral, a Maruti Udyog céggel együttműködve kínálja a Maruti 800-ast, és az ottani piac több mint felét mondhatja magáénak - 1,8 milliárd dolláros kapacitásbővítő beruházás keretében onnan exportálja majd Európában Alto néven ismert kisautója új típusát. A dél-koreai Hyundai is globális terjeszkedése ugródeszkájául használja olcsó indiai gyártóbázisát, a Ford és a VW pedig a minap jelentették be, hogy újabb beruházásokat hajtanak végre Indiában.
Tamáskodnak eközben a vezető autógyártók, hogyan képes a Tata 2500 dollárért nyereségesen megfelelő minőségű négykerekűt előállítani. Például úgy, hogy a háború utáni japán mikromodellek formavilágára emlékeztető, 100 kilométeren a gyár szerint 5 litert fogyasztó, 33 lóerős, 624 köbcentis, farmotoros Nanóban nemhogy légkondicionáló vagy ABS, de még szervokormány és motoros ablakemelő sincs, kettő helyett egy ablaktörlő is megteszi, hátul elmaradtak a biztonsági övek, visszapillantó tükör pedig csak a vezető oldalára jutott. Az óránként legfeljebb 100 kilométeres sebességre képes Nanóból extrákkal felszerelt és dízelváltozat is készül később - igaz, drágábban. Bár a Tata szerint a kisautó mindenben megfelel a modern biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak - Ratan Tata szerint az Euro-4-es ellenőrzésen is átmegy -, a külföldiek ebben egyelőre kételkednek. Az indiai törésteszteken állítólag jól vizsgázott, károsanyag-kibocsátási mutatói pedig jobbak, mint az ottani motorkerékpárokéi. A környezetvédők mégis aggódnak, attól tartva, hogy a már most is túlzsúfolt indiai nagyvárosokban tömegével megjelenő kiskocsi tovább rontja a levegő minőségét, és állandósítja a dugókat.
Hogy a Nano aligha felel meg az európai vagy észak-amerikai követelményeknek, az a Tatát egyelőre nem izgatja, bőven van piaca a régióban is. Ha pedig távolabbra akar szállítani, elsősorban Latin-Amerika a célpont. Kezdetben a kínai márkák is így indultak, ma pedig már ott tartanak, hogy hamarosan teljesítik az európai normákat.
A költségek leszorításában kulcsszerepet játszik a rendkívül olcsó munkaerő és az alacsony gyártási költség, az újrafelhasznált (mű)anyagok magas aránya, valamint az egyszerű, külföldön csak "Gandhi engineeringnek" aposztrofált technológia. Az állítólag ötszáz mérnök négyéves munkájával kifejlesztett Nano egyébként éppen azokban a napokban debütál, amikor a Tata arra készül, hogy 2 milliárd dollárért megvegye a Fordtól a brit Jaguar és Land Rover márkákat.
HEIMER GYÖRGY, VASS PÉTER