Demszky: ha ez ügyben népszavazás lenne, mi nyernénk
A környezet védelmét, a levegő tisztaságát kiemelten fontosnak tartja a város vezetése, ezért nem enged a fuvarozók nyomására sem abból a céljából, hogy élhetőbbé váljon Budapest, így érdemben nem, csak technikai jelleggel módosítják a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén a nehézgépjárművek behajtási szabályait.
Erről a főpolgármester beszélt keddi sajtótájékoztatóján, amelyet városüzemeltetési helyettesével tartott a fuvarozók tiltakozása kapcsán. Demszky Gábor leszögezte "ha ez ügyben népszavazás lenne Budapesten, biztos, hogy mi nyernénk".
Utalva arra, hogy a januártól tízszeresére emelt behajtási díj a kisteherautóknál napi 250 forint kiadást jelent, nevetségesnek tartotta azt az érvelést, hogy emiatt árat kell emelniük az élelmiszerboltoknak. Elmondta, hogy a fuvarozókkal folytatott egyeztetések alapján a jövő héten tervezett módosítások közt szerepel esetenként 10 vagy 20 százalékos díjcsökkentés éppúgy, mint a célforgalommal megközelíthető területek kibővítése, illetve az engedélyek 8 napos kiadási idejének a felére csökkentése. A főváros kész minden ésszerű kompromisszumra a fuvarozókkal, de alapvető célkitűzéseiből nem enged - szögezte le.
Demszky Gábor kitért arra, hogy a főváros vezetése nem riad vissza további radikális intézkedésektől sem. Ezek közt említette az úgynevezett zöld zóna kialakítását. E szerint matricás rendszer bevezetésével, valamint a KRESZ módosításával gátolnák meg a levegőt jelentősen szennyező autók behajtását a belső városrészekbe. Az Euró III-IV. minősítéssel rendelkező járművek különböző zónákba hajthatnának be a budapestiek egészségének védelme érdekében - fűzte hozzá.
Megjegyezte, hogy az év második felében elkészülő új közlekedésfejlesztési koncepció keretében születhet döntés arról, hogy a nyugati országokban sikerrel alkalmazott egyszerűbb, matricás, vagy a dugódíjas módszert vezetik-e be Budapesten. Ez utóbbit nehezíti, hogy kapukat kellene kiépíteni hozzá.
A főpolgármester beszélt arról is, hogy a teherautók behajtási díjából származó pénzt P+R parkolók kialakítására fordítanák. Megjegyezte azt is, hogy a fuvarozók által jelzett 1500 autó helyett csak 30-40 gépkocsi vett részt a keddi Hungária körúti demonstrációban. Emiatt a térségben könnyebb közlekedni, mint más napokon - tette hozzá. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy az M0-ás út újabb szakasza, valamint az északi Duna-híd átadása után jövő év januárjától tovább szigorítják a nehézgépjárművek közlekedését a fővárosban.
A szocialista politikus cáfolta a fuvarozói érdekképviseletek azon hétfői közleményét, mely szerint nem volt megfelelő egyeztetés a főváros és a fuvarozók között a tavaly decemberi szabályozás elfogadása előtt. Kifejtette, hogy folyamatosan tárgyaltak és a múlt heti egyeztetések egy része is beépült a városvezetés elé hétfőn terjesztett rendeletmódosítási javaslatba.
Az eltérő véleményekre példaként említette a fuvarozók által szorgalmazott biankó, rendszám nélküli engedélyeket, amelyek kiadását elutasítja a városvezetés. A kedvezmények közt szólt arról, hogy az Euro V-ös motorral rendelkező gépkocsik fél áron kaphatják a behajtási engedélyeket, s arról, hogy aki egyéves engedélyt vesz, csak 11 hónapért fizet. Felhívta a figyelmet arra, hogy jövő évtől megszűnnek a mai ingyenes tranzitutak is a tehergépjárművek számára. Demszky Gábor hozzátette: jövőre a főváros arra törekszik majd, hogy a fuvarozók egy részét a városból az M0-ás útra szorítsa ki.