BMW 3 teszt: Kétszer olyan erős és kevesebbet fogyaszt, mint egy hibrid
Finom, elegáns és kényelmes a hármas beltere, úgy, hogy közben a...
Finom, elegáns és kényelmes a hármas beltere, úgy, hogy közben a vezetés élményének az ízét nem vonja el semmi. Letisztult, puha formák, néhol pár zavaró fabetéttel, technikai armadával és kényeztető bőrrel. Az ülések testreszabottak, feszesek, az autót körénk építették, nem lötyögünk benne, de még éppen nem is szorít. Pont jó.
A szokásos kényelmi extrák mind benne voltak a tesztautómban: kanyarkövető bi-Xenon fényszórók, tempomat, Bluetooth-telefonos (bármilyen meglepő, de pikk-pakkra működik) kormányról vezérelhető gyári zenegép, elöl-hátul parkolássegítő, motoros és fűthető első ülések, elektromos tükrök, kísérőfény, megvilágított kilincsek. A felsorolás korántsem teljes, maradnak még meglepetések.
Elég csak az M-csomagot megemlíteni, és például a kormányt kiragadni. Vagy megragadni. Ennél jobb kormányba még nem markoltam: vaskos, pontos, ultra sportos. Megköveteli a helyes kormányfogást, pihenteti a kezet, nem beszélve a kormányzás élményéről. A váltó is ebből a csomagból való, pici és pici úton jár, a rükverc és az egyes elég közel van, előfordul, hogy tolatás helyett előre haladunk és fordítva is. Alapjáraton és üresben a karocska nagyon remeg, de ennek is megvan a magyarázata: BMW Efficient Dynamics (hatékony dinamika).
Ez a BMW új varázsszava. Eddig csak a papolást hallgattam, most végre ki is próbálhattam. Lényege, hogy a baromi erős és nyomatékos bajor motorok ezentúl nagyon keveset fogyasztanak. A tesztelt hármas például a hétszáz kilométeres próbán vegyes használatban, dugóban, autópályán és országúton kereken 5,5 liter gázolajat fogyasztott. Tél végén, állandó fűtéssel és mind a 177 paci igénybevételével. Hogyan? Három fok felett például bekapcsolódik a takarékos programba a start/stop funkció: ha az autó megáll a lámpánál, a motor lekapcsol. Nem kell tőle félni, bár versenyzésre nem alkalmas. Nem késlekedünk az elindulással, a kuplung kinyomásával felizzik a motor, egyes és máris szalad a szekér.
A rendszer a fékezési energiát újrahasznosítja, a generátor csak 75 százalékban tölti az akkumulátort. Amikor levesszük a lábunkat a gázról vagy fékezünk, a generátor elektromos árammá alakítja a gépkocsi mozgási energiáját, amit az akkumulátor töltésére fordít. Ennek eredményeképpen csökken a motornak az akkumulátor töltése miatti terhelése - így a fogyasztás is. Pár decit ez is jelent.
A motorblokk alumíniumból készült, az égéstér kialakítását tökéletesítették, a legfejlettebb Piezo-technológiával készült, harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendező-rendszer 1800 baros nyomással juttatja az égéstérbe az üzemanyagot.
A kormányzást villanymotor segíti. Ennek a megoldásnak az az előnye a hagyományosan elterjedt hidraulikus rendszerekkel szemben, hogy csak a tényleges kormányzás ideje alatt igényel energiát. Ha a kocsi egyenesen megy, vagy kanyarodás közben egy bizonyos helyzetben tartjuk a kormánykereket, akkor a villanymotor nem működik, következésképpen nem fogyaszt energiát sem.
A hatékony dinamika következő fokozata az optimális váltásipont-jelző, amely a fedélzeti számítógép kijelzőjén mutatja, hogy melyik fokozatot érdemes választani a fogyasztás javítása érdekében. Végső soron az alacsony gördülési ellenállású abroncsok is segítik a takarékos használatot: tesztautóm esetében inkább defekttűrő sportos téligumi játszott, 17-es szép könnyűfém kerekeken.
Az ablaktörlő esőszenzoros, a világítás automatikus, a klíma kétzónás, digitális. Praktikumban nem jeles a kocsi, az oldalzsebek szűkek, pohártartóból mindenkinek jut, és a könyöktámasz is elnyel apró holmikat. A hátsó ülések osztottan dönthetők, így sílécek, hokibotok és egyéb hosszú tárgyak szállíthatók. Az ülések hátul is kényelmesek, ketten jól elférnek. A tükrök kicsik, a hátralátás korlátozott, még akkor is, ha a jobb oldali tükör rükvercben lebukik és az autó melletti területet mutatja közvetlenül.
A futómű feszes, ez elöl nagyon tetszett, ám a hátsó sorban kicsit kényelmetlen a folyamatos rázás, zötykölődés. A hátsó kerekes meghajtásnak csak a pozitív oldalát élvezzük, a legfinomabb kormánymozdulatokra is pontosan reagál a futómű, a fenekét nem tolja ki, nem riszálja induláskor.
B. Cs.
BMW 320d MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 1995 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő 177 lóerő 4000-es fordulaton Max. nyomaték: Nm 340 Nm 2000-es fordulaton MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2760 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4520/1817/1421 Csomagtér 460 liter Saját tömeg (kg) 1505 MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 225 Gyorsulás 0-100 km/h (mp) 8,3 FOGYASZTÁS (l/100 km) Városi 6,0 Országúti 4,8 Vegyes 4,1 Tesztfogyasztás 5,5 CO2 kibocsátás (g/Km) 128 ÁRA Az autó alapára 8,856 millió Ft.