Autót Amerikából! Minden olcsóbb
A focus.
A focus.de olvasói vitát nyitottak a Volkswagen és a Smart aktuális árstratégiájáról. Az internetezők szerint a wolfsburgiak és a stuttgartiak érezhetően fel akarják virágoztatni a tengerentúli üzleteiket. Tervük, hogy a Daimlerrel gyökeret verjenek a kinti piacon. Hogyan? Természetesen az árral akarnak valamit kezdeni. A Smart New Yorktól San Franciscóig 12 ezer 590 (2,2 millió forint) dollárba kerül, míg a tavasszal piacra kerülő VW Tiguan 22 ezer 990 dolláros áron (4,02 millió forint) lesz kapható.
A német vevőket igencsak meglepte ez az összeg, hiszen a jelenlegi árfolyam (1 euró kb. 1,43 dollár, 1 dollár 175 forint, 1 euró 253 forint). Ha ezt és az amerikai általános forgalmi adót is figyelembe vesszük, kint 9000 euróba kerül egy Smart (2,2 millió forint), ami négyszáz euróval (101 ezer forint) kevesebb, mint Németországban, és hatszázezerrel kevesebb, mint Magyarországon. Az alap Tiguan pedig összesen 10 ezer 000 euróval (2,53 millió forint) olcsóbb, nálunk ez a különbség közel 3 millió forintos.
Az árkülönbség annak ellenére ekkora, hogy mindkét autót ugyanott – Smart Hambachban, a Tiguant Wolfsburgban – gyártják, mint az európai piacra szánt modelleket. Az amerikai vásárlók tehát ugyanazt az autót, ugyanolyan minőségben jelentősen kedvezőbb áron kapják, mint az európaiak, annak ellenére, hogy nekik elvileg még a szállítási költségeket is ki kell fizetniük.
Mielőtt azonban még bárki teljesen felháborodna, néhány dolgot tisztázni kell. Egyrészt, míg a német állam 19 százalékos forgalmi adót számít az autókra (a magyar 20 százalékot), addig Amerikában csak 6-8 százalék az adó, államtól függően, így a globális tevékenységet folytató gyártó nem sokat tehet. A Smart nettó ára például 500 euróval olcsóbb Németországban, mint az USA-ban, pontosan annyival, ami a Mercedesnek a szállítási költségeket jelenti.
A VW-nél sem emelkedik az összeg a szállítással. Ha a nettó árakat hasonlítjuk össze, a kompakt szabadidő autó az USA-ban kereken 7000 euróval olcsóbb, mint a németeknél. - Az amerikai Tiguannal egy különleges variánsról van szó. A kint kapható modell például elsőkerék-meghajtású és nem négykerekes – mondja a szóvivő.
De jó példa lehet még, hogy a Golfnál – az USA-ban a legkedveltebb modell, Rabbit néven – kint olyan motorokat használnak, amelyeket Németországban már kivontak a forgalomból, mint például az 5 hengeres, benzines, 170 lóerős erőforrás. Ennek ellenére kint egy Golf 15 ezer 500 dollárért, vagyis 10 ezer 500 euróért megkapható (2,65 millió forint), ami fele annyiba kerül, mint Németországban egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező négyhengeres, 1,4 literes változat. Németországban ennek ára ugyanis 20 ezer eurónál kezdődik (5 millió forint), Magyarországon 82 lovas motorral 4,2 millió, de ha a 170 lovas 1,4-es TSI motorral választjuk, 6,6 milliót kell leperkálnunk. Természetesen nem a VW az egyetlen cég, aki olcsóbb az államokban, a többi német gyártónál is hasonló a helyzet.
Nézzünk egy nettóár összehasonlítást: Egy BMW Z4 3.0si-ért az USA-ban 28 ezer 600 eurót kell fizetni (7,3 millió forint), míg Németországban 35 ezer 500 eurót (9 millió forint). A Mercedes E 320 CDI-nél 7000 euró (180 ezer) körül van a különbözet, a V8-as, benzines Audi Q7-nél pedig akár 17 ezer euró (4,3 millió) is lehet a különbség. Minél drágább egy autó, annál extrémebb a különbség. A Porsche 911-nél 32 ezer 500 euróval (8,3 millió) lehet már számolni.
A japánok még olcsóbbak
A japán és az amerikai modelleknél még jobban érződik az árkülönbség. Míg a Toyota kompakt SUV-ja, a RAV4 bevezető ára 15 ezer euró (3,8 millió forint), addig Németországban 22 ezer 300 eurót (5,64 millió) kérnek el egy járműért a japánok, itthoni ára 7 millió. Az 512 lóerős Z06 Corvette a németeknél bruttó 88 euróba (22,3 millió forint) (nettó ára: 74 ezer euró), addig ugyanez az autó az amerikaiaknak 48 ezer euróba (12,1 millió forint) kerül. Az 5.7 literes, V8 Chrysler 300C adózás előtt 42 ezer euróba (10,7 millió forint) kerül, ami egy ilyen nagy limuzinnál nem is lenne drága, ha hazájában nem kapnánk meg 22 ezer euróért (5,5 millió forint).
Az árkülönbséget a Chrysler azzal magyarázza, hogy az európai C300-t Ausztriában gyártják és sokkal kényelmesebb, biztonságosabb, mint a kinti modellek. A gumitól a féken át, egészen a biztonsági beüvegezésig az amerikai modell jelentős eltérést mutat, mert kint nem kell a magas sebességre vonatkozó normáknak is megfelelni. Ez kerül tehát 20 ezer euróba? Vagy 7000-be a Mercedes-Benz E-osztály esetén? A Daimler sem ad egyértelmű választ a hatalmas különbségre a versenyhelyzet miatt.
Ennél nyíltabb az Audi, ahol a piaci árszinttel, a pozícionálással magyarázzák a helyzetet. Sőt az eltérő vásárlási szokásokat is az indokok között említik. Szerintük ugyanis az amerikaiak egyszerűen bemennek egy kereskedőhöz és elhozzák az ott kapható egyik modellt, míg a németek inkább megrendelik a gyártótól az extra felszereltségű gyári modelleket. A legmeggyőzőbb érv mégis a gyenge amerikai dollár. - Két-három évvel ezelőtt a dollár majdnem egyenértékű volt az euróval – mondta a szóvivő. Az árfolyam-ingadozás miatt azonban nem lehet egyből árat emelni. Ráadásul a cégnek presztízs kérdés, hogy az amerikai piacon is jelen legyen, még akkor is, ha az üzlet nem túl kifizetődő.
Olcsó és mégis drága
Az ingolstadti gyár azonban nem fél attól, hogy a németek majd dömpingszerűen hozzák be Amerikából az olcsó autókat. - Az Audi USA egy saját profitcentrum. 2006-ban nullszaldós évet zártak és 2007-ben sem lesz veszteséges a cég. A gyenge dollár azonban nem könnyíti meg a cég helyzetét. Ennek ellenére a magán úton történő behozatal nem emelkedik. Hiszen egyrészről nehéz olyan kereskedőt találni, aki exportra eladna és eladhatna. Másrészről pedig igen erőteljes a nyomás a gyártók oldaláról, hisz egy ilyen eladás a kereskedői engedélyek bevonásával is járhat.
Hosszú sorok az illetéknél
Ha véletlenül találnak is olyan kereskedőt, aki eladná az autót külföldre, az egyéb plusz költségek miatt nem nagyon éri meg. Az illeték összege, a müncheni szállítás (kb. 2000 euró, 510 ezer forint) költsége, a 10 százalék vám, a 19 százalék forgalmi adó annyira megnöveli az árat, hogy a végén még rosszabbul járhat, mintha otthon vette volna meg. Az USA-ban árult Q7 40 ezer euróba kerül, de mire Németországban beviszik, már 62 ezer eurót kell érte fizetni. A kb. 5000 euró nyereséget a kereskedők is elengedik általában – nyilatkozta a cég szóvivője. És akkor nem beszéltünk a német garanciáról és a javítási költségekről.