Mohó állam, drága benzin?
A gazdasági tárca honlapján lévő adatok alapján a holtankoljak.hu összehasonlította az Európai Unió átlagos üzemanyagárait. A konklúzió elég megdöbbentő: ahol magasak az adók, és ezáltal magas a végfogyasztói ár is, jóval alacsonyabb a gázolaj és a benzin alapára, mint azokban az országokban, ahol az állam nem annyira mohó.
A végfogyasztói árakat tekintve a magyar benzin és gázolaj az uniós középmezőnyben található, adók nélkül azonban már nem egészen ez a helyzet. A gázolajat például alapáron csak öt országban adják drágábban, mint idehaza.
Gondolták volna hogy adók és járulékok nélkül az Európai Unióban Németországban a legolcsóbb a 95-ös benzin? Pedig így van, a gazdasági tárca üzemanyagár-összehasonlító táblázatának december tizedikei adatai alapján legalábbis. Ezer liter benzin adók és járulékok nélkül a jelzett időpontban Németországban átlagosan 452,22 euróba került, a tizedik legdrágább Magyarországon 537,07, a legdrágább Máltán pedig 614 euró volt az ár.
Egészen más sorrendet kapunk, ha az alapárhoz hozzáadjuk az adókat. Ekkor Németország a legolcsóbb tagállam pozíciójából 1317 eurós ezer literenkénti árral a lista másik végére, a kilencedik legdrágább helyre ugrik fel, viszont Magyarország a maga adókkal és járulékokkal számolt 1152 eurós árával a tizenhatodik, Málta pedig 1090 eurós árral az előkelő tizenkilencedik helyre csúszik vissza. Nagyon úgy fest tehát, hogy ahol az állam magas adókat vet ki az üzemanyagokra, ott az üzemanyag-kereskedelem jóval kisebb árréssel is beéri, mint azokban az országokban, ahol az állam nem nyitja olyan nagyra a száját. Mindez a fogyasztókat persze nem vigasztalja, a magas adók miatt nekik mindenképpen mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk a nagyobb adókat kivető országok töltőállomásain.
Cikkünk folytatásához kattintson ide.