Seat-teszt: száguldás, magas has, üres gyomor
Mikulásra vásároltam be éppen, amikor a boltból kijövet egy gyanús...
Mikulásra vásároltam be éppen, amikor a boltból kijövet egy gyanús alakra lettem figyelmes, aki egy ismeretlen eszközzel a kezében a mosott kocsi körül legyeskedett. Megszorítottam a frissen vásárolt plüssfigurát a zsebemben. Lépteim zajára a gyanús alak megfordult és odébb tolta a babakocsiját, majd pironkodva elnézést kért, és beleegyezésemmel bekukkantott az Altea hátsó terébe. Háromgyerekesként tágas kocsit keresnek –mondta, miközben a megszeppent, az esetet csak távolról figyelő férjére pillantott. Próbáltam sorolni az érveket, meggyőző voltam egészen az árig, igaz a nőt csak a három gyerek érdekelte, a xenonra meg a Haldexre a szeme sem rebbent. A rövid szociofelmérésből kiderült, kik nem fognak Magyarországon ilyen autót venni.
Hogy még hány bőrt lehet lehúzni az Alteáról? Sokat, mert jó alap. Picit megemelt hasmagasság, marcona külső, összkerék-hajtás, műanyag takaróidomok, módosított hátsó lámpák, kávébarna műanyag-betétek a középkonzolon és az ajtók kárpitján. Ennyi lenne a Freetrack? Akinek ez kevés, nézzen be a motorfedél alá. Három változatban lehet kapni a szabadidő-autót, 140 lovas elsőkerekes dízel, 170 lovas 4x4-es izomdízel és a csúcs, a 200 lovas összkerekes turbós benzines. Ez ám az élményautó! Bármennyire is izgalmas vele a száguldozás, a motor visszafogott morgása, a laza talajon is alig kizökkenthető sportos futómű, mégis a hasonló adottságú, ám nagyobb nyomatékú, gyengébb és sokkal visszafogottabb fogyasztású dízelt ajánlanám. A benzines ugyanis zabál, de nagyon. Összkerék-hajtás, nagy súly rossz légellenállás, turbómotor = garantált 12 liter fölötti fogyasztás. A dízellel ugyanoda jutunk el, kilenc liternél városban sem kér többet, fél millióval olcsóbb, igaz cserébe felejtsük el a benzines kulturált járását, azt, hogy bármilyen helyzetben képes kilőni. Hányszor volt, hogy amikor spórlásképp 50-nel mentem hatosban tempomattal, elszakadt a cérna, ráléptem a pedálra, és csak 140-nél kaptam észbe. A fékek a harapósak, elég erősek, ahhoz hogy kordában tartsák a nagytestű vadat.
Kiváló a benzines Freetrack, de csak annak, akinek nem jelent gondot a benzinköltség. Bár egy 7-8 milliós autónál nem ez az elsődleges szempont, hanem a biztonság, a megbízhatóság, a forma, a kényelem és a tervezhetőség. Mindben erős a Seat Altea Freetrack: alapból nyolc légzsák véd, sportos a kényelem, nagy a csomagtér és variálhatóak az ülések. A hátsó sorban ülő felnőttek is jól megférnek, még előre tolt ülésekkel is, ám ha hátratoljuk az osztottan is mozgatható hátsó padot, akár ezer kilométereket is utazhatunk négyesben úgy, hogy a fáradtság miatt nem kell megállnunk. Annál inkább a tankolás miatt. Az együtt megtett 900 kilométer során kétszer kellett tankolnom, a kocsi átlagban 12,2 liter benzint követelt száz kilométerenként kevés városi használattal.
A sportosságot szinte már fölösleges hangsúlyozni, ha egy középkategóriás Seatról beszélünk: a kormány, a váltó, az ülések, a vörösben izzó műszerek mind azt üvöltik, hogy csak bátran. A Freetrack ezt az alapérzést kibővíti a mezőjárás szabadságával is, azzal, hogy a leültetett sportkocsik után is van élet, a padkán, az árkon, a havas domboldalon is túl. Terepen nem jártam vele, ezzel kapcsolatban csak galíciai élményeim vannak, autópályán viszont félelmetes a Freetrack: sportkocsi nagyban. Kétszáz fölött is elemében érzi magát.
A műszerfalra ráférhetett volna egy frissítés, a Leon-Altea cockpit kissé már unalmas. Mindennek megvan a helye, telefonnal kommunikál a hangrendszer, és az mp3-as fájlokat is alapból lejátssza a kissé dobozhangú zenegép. Talán egy erősítős, mélyládás alapcucc sokat dobna a sportos hangulaton. Igaz, akkor odaveszne az Altea XXL erőssége, a csomagtartó.
Az új Altea Freetrack belső terének és csomagterének tágassága nem sokkal marad el az Altea XL-től. Alapban három százliteres hokistáska könnyedén befér. Az eltolható hátsó üléssor is megmaradt. Az új Altea Freetrack ezen felül olyan szériafelszereltséget kínál, ami még egy, a tetőkárpitban található TFT-képernyőt is magában foglal. Talán valami konzollal kipróbálhattuk volna. A felszereltségre nem lehet panasz: alapáras a kanyarkövető xenon, a tempomat, az esőérzékelős ablaktörlő, a fényérzékeny világítás, a kísérőfény, a kétzónás klíma, az ülésfűtés, a négy elektromos ablakemelő, 17 hüvelykes könnyűfém felnik, bőr-szövet kombinált üléshuzat, ESP, sebességfüggő szervokormány stb. Rengeteg a tárolórekesz, lent, fönt,oldalt, elöl, hátul.
B. Cs.
Műszaki adatok
Seat Altea Freetrack 2,0 TFSI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1984 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 200/5100-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 280/1750-2500 fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2576 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4493/1788/1622 |
Csomagtér | 490-493-1562 liter |
Saját tömeg (kg) | 1571 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 214 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 7,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 12,8 |
Országúti | 7,4 |
Vegyes | 9,4 |
Tesztfogyasztás | 12,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 223 |
ÁRA | 7,812 millió forint |