2007. november. 08. 10:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 08. 09:44 Autó

Elkerülhető lett volna az osztrák buszbaleset?

Még mindig beszédtéma a magyar busz ausztriai balesete. A szomorú esemény három ember életébe került, de a súlyos sérültekről sem szabad megfeledkeznünk. Vezetéstechnikai tanácsok.

© Autómenedzser
A megannyi szabály, traffipax és korlátózás mit sem ér, hiszen egyre másra halnak meg az emberek az utakon olyan ostoba okok miatt, mint a kevés információ, vagy nem helytálló tájékoztatás. A médiában a hírek mindig addig tartanak, amíg csöpög a vér és szomorú arcokat, fájdalmat mutatnak, de arra szinte soha nem terjed ki a figyelem, hogy az okok valódi bemutatása is megtörténjen, hogy a még életben lévő több millió néző/olvasó/hallgató tanulhasson mások hibájából. Az autóvezetői oktatási rendszerben is még mindig számtalan pontatlan dolgot tanítanak a diákoknak és természetesen a megannyi autós mende-monda, a“nagy öregek“ által átélt legenda sem feltétlenül javít a helyzeten.

A balesetek többsége olyan alapvető hibák miatt következnek be, mint például, hogy nem vagyunk tisztában azzal, hogyan viselkedünk ösztönösen, bizonyos mozdulatok, cselekedetek, milyen ösztönös reakciót vált ki belőlünk. Úgy vélem, hogy a fent említett esetben, valami olyan dolog történt, ami okulására szolgálhat minden autóvezetőnek. A buszvezető saját bevallása szerint vezetés közben néhány másodpercre oldalra fordította a fejét, hogy megnézze alszik-e a váltótársa. Ez idő alatt következett be az esemény. Nevezetesen az autóbusz irányt változtatott és elkezdett sodródni a leállósáv, majd azon túl a betonterelő felé.

A vallomás őszinte és egybecseng a bekövetkezett eseményekkel. Az ember számtalan ösztönös reakciója közül ez az egyik. Amerre fordítja a fejét, arra mozdul a keze is. Az elmozdulás mértéke változó, olykor kisebb, olykor nagyobb. Az autópálya tipikusan az a hely, ahol a magasabb sebesség miatt egy sávváltáshoz alig 1-1,5 centis kormánymozdulat is elegendő. Nem kell sokat mozdítanunk a kormányon ahhoz, hogy a leálló sávban, vagy az útszéli árokban kössünk ki. Ekkora mértékű öntudatlan mozdulatot szinte lehetetlen észrevenni, hacsak a vezető nincs tisztában ösztönös reakcióival és nem cselekszik ezek ellen tudatosan.

Bárki, aki kipróbálja ezt otthon egy széken ülve megtapasztalhatja, ha kezét kormánytartásban tartva oldalra fordítja a fejét, ezzel egyidejűleg a válla is elmozdul. Mégpedig, az a válla amerre a fejét fordítja lefelé, míg a másik felfelé mozdul. Az emelkedő váll egyben a kormányt fogó kezünket is mozdítja, amely ily módon irányváltáshoz vezet. Máris megvan a fent említett esemény.

Az emberek többsége, azt hiszi, vagy csak azt hitették el velük, hogy a baleseteket, valami jelentős esemény előzi meg, valami misztikum, amit nem érthet meg mindenki, csak az, aki ezen a speciális szakterületen tevékenykedik. Ez természetesen badarság, hiszen ez is csak olyan, mint egy matematikai egyenlet, melyben a legapróbb változtatás is más eredményt hoz.

A cikk folytatásához kattintson. Megtudhatja, mit kell tenni, ha bekövetkezik az elkerülhetetlen.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.