2007. november. 05. 14:53 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 04. 17:06 Autó

Tizennégy tipp, hogyan spórolj a benzinnel

Az alapszabályok a következők: viszonylag kis gázzal induljon, hamar váltson fel, majd a...

Az alapszabályok a következők: viszonylag kis gázzal induljon, hamar váltson fel, majd a lehető legkisebb fordulatszámmal tartsa a sebességet. Nézzük, mit jelent ez pontosan: 

1.) A motor beindításakor ne adjon gázt!

2.) Indulás után azonnal váltson kettesbe!

3.) Háromnegyedig nyomja ki a gázpedált, és így gyorsítson!

4.) Időben váltson fel magasabb fokozatra!

5.) Ne váltson vissza addig, míg a motor bírja a lassabb tempót!

6.)  Ezeket a tippeket lakott területen és lakott területen kívül egyaránt érdemes megfogadni. Ha pedig emellett még előrelátóan, figyelmesen vezet, és elkerüli a hirtelen fékezéseket még több üzemanyagot spórolhat. Minden erőteljes fékezés, majd az azt követő ismételt gyorsulás ugyanis rengeteg felesleges energiát igényel. Az előrelátó vezetés pontosan azt jelenti: a sofőr betartja a követési távolságot. Így, amikor az előtte haladó fékez, van ideje nyugodtan lelassítani és nem kell erőteljesen ráfékeznie.

Bácsi Róbert

7.) Ha a gépkocsi egyenletes terepen halad, ne nyomja ki a kuplungot, hanem hagyja működni a motorféket. Az üzemanyag-befecskendezős motoroknál ugyanis azonnal leáll az üzemanyag-ellátás, és a motor egy csepp benzin fogyasztása nélkül fékezi le az autót. Kinyomott kuplunggal azonban továbbra is fogyaszt az autó. 

8.) Sok üzemanyagot pazarol el, ha álló helyzetben is járatja a motort: például piros lámpánál, dugóban vagy éppen sorompónál. Ez persze azokra az esetekre vonatkozik, amikor a várakozási idő meghaladja az egy percet. A motor leállítása ma már nem terheli meg különösebben sem az autót, sem használóját. Arra azonban vigyázzon, ne tartsa fel ezzel még jobban a közlekedést, és ne okozzon az állandó újraindítással még nagyobb dugót! 

[[ Oldaltörés: Időjárás, tetőcsomagtartó, olaj, guminyomás és egy jó társaság ]]



Autómenedzser

9.) Köztudott, hogy a rövid utakon többet fogyaszt az autó, mint hosszú távon. Ennek egyik oka, hogy a hideg motornak sokkal több üzemanyagra van szüksége, mint a már bemelegedett járműnek. A motor átlagosan négy-öt kilométer megtétele után melegszik üzemi hőmérsékletre. Amíg el nem éri ezt a hőfokot, az üzemanyag fogyasztás a normál üzemmód többszörösét is elérheti. Az ADAC felmérése szerint, főleg télen akár harminc liter is lehet így a fogyasztás, 100 kilométeren. 

10.) Ha kollégáival, vagy a szomszédokkal összebeszél, és többen ülnek az autóba, közösen fizethetik a benzinköltséget, ráadásul a környezetet is védik, hiszen kevesebb autó lesz így az utakon. 

11.) Az ADAC szerint minden száz kiló plusz súly – vezetési stílustól és közlekedési szituációtól függően – 0,2-0,6 liter benzinnel nagyobb fogyasztást jelent. Ezért ne hagyja a csomagtartóban a sörösládát, a nem használt tartozékokat, vagy egyéb felesleges terhet. Még jobban hat a fogyasztásra minden olyan eszköz, mely az autó aerodinamikájára hat. Tehát egy felszerelt tetőcsomagtartó, vagy a kerékpár, akár ötven százalékkal is növelheti a fogyasztást. 80 kilométer/órás sebességnél a tetőcsomagtartó miatt nagyjából 0,7 literrel fogyaszt többet. A tetőn szállított kerékpár pedig 100 kilométeren akár 3 literrel is növelheti a fogyasztást. 

12.) Bármilyen hihetetlenül hangzik, az sem mindegy milyen olajat használ. A nagyobb viszkozitású kenőanyagok ugyanis 1-2 százalékkal növelhetik az üzemanyag mennyiségét.

Bácsi Róbert

13.) Ezen kívül a keréknyomás is befolyásolja a fogyasztást. Ha ugyanis az abroncsok légnyomása nem elegendő, megnő a gördülési ellenállás, és így nő a fogyasztás. 

14.) A gyárak – a piaci verseny miatt – egyre több extrákkal szerelik fel az autókat. A különböző elektromos berendezések – főként a légkondicionáló – azonban jelentősen növelik a jármű fogyasztását. A klímával felszerelt autók például – motortól, teljesítménytől, és a berendezés tulajdonságaitól függően – akár 0,3-0,7 literrel több üzemanyagot fogyasztanak óránként. Természetesen ésszerű használattal ez jelentősen csökkenthető. Nem kell teljesen kiiktatni ezt a berendezést, ugyanis a leengedett ablak is növeli a fogyasztást. Az ADAC tesztje szerint, egy A4-es Audi, 130 kilométer/órás sebességnél, lehúzott ablakkal 0,13 liter, míg egy Golf ugyanilyen körülmények között 0,29 literrel fogyaszt többet. Természetesen, ha nem is ilyen mértékben, de a többi elektromos berendezés is növeli a jármű fogyasztását. Ide tartozik a hátsó ablakfűtés, a rádió, a magnó és főként az erősítőkkel felszerelt hi-fi berendezés.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.