Titkok a páncélozott autók körül
Kik készítenek páncélozott személyautókat? Mennyibe kerülnek? Mire használhatók? Milyen védelmet nyújtanak? E kérdéseket túl kényelmetlennek találják az autógyártók és a területre szakosodott cégek. Az információ visszatartása a téma jellegénél fogva érthető, ám bármennyire igyekeznek is az érintettek, mindent nem tarthatnak titokban.
© Stiller Ákos |
Kezdeti burkolatok
© Stiller Ákos |
Eduard Sevardnadze korábbi grúz elnök valószínűleg rekordernek számít, hiszen több merényletet is túlélt páncélozott Mercedeseiben. Az utolsó támadás során meg is őszült, igaz, más, komolyabb egészségkárosodás nem érte. A legenda szerint a német cégtől azóta ingyen kapja a kocsikat, hiszen remek reklámot jelent nekik.
Magyarországon is előfordult már páncélozott autó elleni támadás. 1991-ben Budapesten a Lisznyai és Czakó utca sarkán – valószínűleg örmény merénylők – lőttek rá Bedrettin Tunabas török nagykövetre. A támadó és feltételezett társa több lövést adott le közvetlen közelről egy 7.65-ös fegyverből. Az autó páncélozott volt, a nagykövet gyakorlatilag ennek köszönheti az életét. A korabeli újságcikkek szerint összesen nyolc lövés érte a kocsit, amit be tudtak menekíteni a közeli rezidenciára.
Kevesen tudják, de a magyar rendőrségnek is voltak magasabb szintű védelemmel ellátott járőrautói. Az Opel 1997-ben készített néhány Astrát lövésálló első ajtókkal. Ezek a járművek komoly felszereltséggel kerültek ki az utcára: laptopot, profi rádiót, sőt, nyomtatót is építettek beléjük. Azóta leselejtezték őket, egyelőre úgy tűnik, esély sincs a pótlásukra.