2007. szeptember. 28. 16:39 MTI Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 28. 16:35 Autó

Újabb öngyilkosság a Renault-nál

Miközben újabb öngyilkosság történt a Renault egyik telephelyén, a munkafelügyelet jelentése szerint a francia autógyár egyik üzemében nyomásgyakorlással akadályozza meg alkalmazottainak, hogy munkahelyi balesetet követően betegállományba vonuljanak - adta hírül pénteken a francia tömegtájékoztatás.

A Renault vezetősége szerdán jelezte, hogy egy 48 éves, Aubevoye-ban található telepén alkalmazásban álló technikus öngyilkos lett, de az öngyilkosság körülményeit nem közölte. A háromgyermekes apa szeptember 6. óta volt betegállományban. A francia autóiparban 2006 októbere óta ez volt a tizedik öngyilkosság: a Renault Párizs közelében található technikai fejlesztő központjában hárman lettek öngyilkosok, a Peugeot-Citroen-nél (PSA) pedig hatan vettek véget életüknek az év eleje óta.

A francia munkafelügyelet szeptember 19-én nyújtotta át jelentését a Renault vezetőségének, amelyben a szakszervezetek kérésére május és szeptember között történt vizsgálat következtetései olvashatóak. Eszerint a cléoni telephelyen "a munkahelyi balesetet szenvedett és betegállományba utalt alkalmazottakkal szemben szervezett nyomásgyakorlás folyik annak érdekében, hogy teljes egészében vagy részben ne vegyék igénybe a betegállományt".

A vizsgált öt hónap alatt a Renault-nál 41-en szenvedtek munkahelyi balesetet, akik közül 26 személyt írt ki kórház - és nem a házi orvos - betegállományba. Még a baleset napján vagy a kórházi kezelés végén közülük 22-öt megkeresett a felettese és könnyített munkával új posztot ajánlott a cégen belül, amiért cserébe 17-en beleegyeztek, hogy lemondanak a betegállományról. A legtöbb esetben az érv az volt: a betegállomány nem tenne jót az alkalmazott karrierjének és túl sokba kerülne a cégnek. A szakszervezet szerint többen gipszben vagy mankóval jártak be dolgozni.

A munkafelügyelet szerint az alkalmazottak alapvető jogaival ellentétes szervezett nyomásgyakorlást a közvetlen hierarchia hajtotta végre, de nagy részben a cégvezetés határozta meg annak részleteit.

A munkahelyi baleseti statisztika szervezett csökkentésének pénzügyi okai vannak. Ha kevesebb a munkahelyi baleset, a cég is kevesebb hozzájárulást fizet a állami egészségpénztár munkahelyi baleseti kasszájába. A Renault cléoni gyára tavaly 2,56 millió eurót illetéket fizetett ezen a címen.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.