Volkswagen kontra EU
Rövid időn belül megsemmisítheti az EU a Volkswagen autógyárban az államnak kulcspozíciót garantáló VW-törvényt, ami főszerephez juttathatja a cégalapító Ferdinand Porsche unokáját.
HVG |
Az előzmények évtizedekre nyúlnak vissza. Amikor a wolfsburgi céget 1960-ban részlegesen privatizálták - a háború után a megszálló hatóságok az 1949-ben alakult nyugatnémet állam tulajdonába adták a korábban általuk náci vagyonként konfiskált VW-t -, egyidejűleg törvényt is alkottak: bármekkora részesedést szerezzen bárki is a részvénytársaságban, szavazati aránya nem haladhatja meg a 20 százalékot. Ezzel nemcsak a szakszervezetek követelésének tettek eleget, de hosszú távra biztosították az állam beleszólási jogát. Az alsó-szászországi tartományi kormány ma is 20,8 százalékban résztulajdonos a VW-ben, s a mindenkori tartományi miniszterelnök - jelenleg a kereszténydemokrata Christian Wulff, korábban Gerhard Schröder későbbi kancellár - ott ül a cég felügyelőbizottságában (fb). Ráadásul ez nem akármilyen beleszólási jog: míg a gazdasági társaságoknál általában 25 százalék plusz egy szavazat a blokkoló kisebbség, a VW esetében a közgyűlési határozatokhoz 80 százalék plusz egy szavazat kell - vagyis az állam a maga 20 százalékával bármit megvétózhat.
© VW |
Nem úgy Brüsszelben. Az Európai Bizottság (EB) szemében régóta szálka a VW-törvény, mondván, akadályozza a tőke szabad áramlását, következésképp ellentétes az unió alapelveivel. Éppen erre hivatkozva támadták meg a bíróságnál a törvényt, s mivel a testület - amint erre a mostani eset kapcsán elemzők felhívják a figyelmet - általában követi a javaslatban foglaltakat, várhatóan el is érik a megsemmisítést.
Porsche 911 Carrera © Porsche |
A Porsche família tulajdonában lévő Porsche AG már ma is 27,4 százalékban tulajdonosa a VW-nek. Ezt a részesedést meglehetősen gyorsan, alig másfél év alatt szedték össze, s nem hagytak kétséget afelől, hogy befolyásukkal élni is kívánnak. Így például egyértelműen Piech szándékainak megfelelően zajlott le a közelmúltban a vezércsere a VW igazgatóságának élén, amikor is távozni kényszerült Bernd Pischetsrieder addigi elnök, s helyét az egyértelműen a Porsche unoka emberének tartott 59 éves Martin Winterkorn foglalta el.
Bár a VW németországi üzemeiben az alacsony rendelésszámok miatt csökkentett munkaidőben dolgoznak, hivatalba lépése után Winterkorn - aki Magyarországról kitelepített sváb szülők gyermeke - azt ígérte, nem lesznek elbocsátások. Igaz, a dolgok mai állása szerint a Piechhez hasonlóan állítólag gyorsan és határozottan döntő Winterkornnak e téren még nem is lenne teljesen szabad keze: a VW-törvény a 20 százalékos szabállyal sok lehetőséget kínál az államot képviselő, a munkahelyek miatt aggódó és újraválasztásuk esélyeit féltő politikusoknak a beleszólásra. De ha eltűnik a VW-törvény, s a Porsche tovább tudja növelni tulajdoni hányadát - a luxembourgi hír után rögtön elterjedt, hogy legalább 30 százalékot akarnak -, akkor megnyílik a pálya.
© VW |
Az előzetes álláspont és a várható európai bírósági döntés legkeményebb bírálatát egyébként a szakszervezetek fogalmazták meg. Jürgen Peters, a vas- és fémipari dolgozókat képviselő, nagy hatalmú IG Metall elnöke - egyben a VW fb-elnökhelyettese - azt sérelmezte, hogy a döntés a befektetők érdekeit a dolgozók tartós foglalkoztatásának érdeke elé helyezi. Bernd Osterloh, a VW üzemi tanácsának elnöke pedig egyenesen "az élet minden területét a neoliberáis irányzatnak alárendelő EB-nek a Volkswagen-dolgozók elleni támadásáról" beszélt. Figyelemre méltó, hogy rövid időn belül ez a második alkalom, amikor német szakszervezeti vezetők kifejezetten munkavállaló-ellenesnek találnak egy brüsszeli lépést: egy héttel korábban éppen a Porsche üzemi tanácsának elnöke sérelmezte a szén-dioxid-kibocsátás tervezett szigorítását (HVG, 2006. február 17.), mondván, az német autóipari munkahelyek ezreit veszélyezteti.
WEYER BÉLA / BERLIN