2007. június. 15. 12:27 Utolsó frissítés: 2007. június. 15. 07:05 Autó

Idén is a multik mentik meg a flottapiacot

Az általános újautó-piaci visszaesésnél kisebb mértékben, de szűkül a hazai flottapiac is. Egyes piaci szereplők még kisebb mértékű növekedést is elképzelhetőnek tartanak, de a legtöbb helyen stagnálásról vagy néhány százalékos csökkenésről számoltak be.

A magánszektoron belül a kis- és középvállalkozások (kkv) inkább kitolják a flottacserét, tovább futtatják autóikat. Az állami megrendelések is visszaestek, de a többéves keretszerződések részeként azért százas nagyságrendű flottaeladások is előfordulnak. A multinacionális vállalatok jelentik a kivételt: ott a megszokott módon, három-négy évente vagy adott kilométerfutást követően lecserélik az autókat. Igaz, már ritkább, hogy egyben vennének nagy flottát a multik, de a többnyire márkahű megrendelők a folyamatos cserékkel biztos piacot jelentenek az autós cégeknek. 

Flottaértékesítésen nem mindenhol ugyanazt értik: van, ahol minden olyan autót ide sorolnak, amit cég vagy akár egyéni vállalkozó vásárol, van ahol három vagy öt autótól beszélnek flottáról, de akad olyan piaci szereplő is, amelyik a felhasználási célból indul ki, amikor flottáról esik szó. Piaci szakértők szerint a flottaeladásokban a Ford kicsivel vezet az Opel előtt, őket követi a Volkswagen, de az élmezőnyben van a Renault, a Skoda, a Peugeot, a Fiat és a Toyota is. 

A Ford népautója
A Fordnál a megszokott a 40 százalékot jelentik a flottaeladások az összértékesítésen belül. Kiss Barnabás, a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. flottaigazgatója szerint valószínűleg tartani tudják az egész éves 10 ezres darabszám körüli flottaértékesítési tervet. A Fordnál egyébként rövid ideig tartó markentingakciókban egy autó is flottának számíthat, de az egyautós flottavásárlásnál feltétel, hogy az ügyfélnek legyen legalább három másik autója is. Amúgy a legkülönbözőbb méretű flottákat értékesítik; főleg a kisebb flottás ügyfelekből van sok, viszont a nagy, több tucat, esetenként akár száz autót vásárló cégeknek jut az eladási darabszámok zöme. 

Tüttő László, a General Motors Hungary flottaértékesítési igazgatója elmondta: ők minden jogi személy nevére vásárolt autót üzleti célú felhasználásnak tekintenek. Ez tavaly Magyarországon a teljes újautó-eladásokból 76 ezer 500 volt. Míg 2007-ben a teljes piacon 10 százalékos a visszaesés, addig a flottapiacon időarányosan ugyanazok az eredmények, mint tavaly. Tüttő szerint ez azt jelenti, hogy a cégek még megveszik, ami kell az üzletmenethez. "Az Astra a legnépszerűbb flottaautónk, többnyire az 1,6-os benzinest viszik ABS-szel, klímával és magasabb, Enjoy felszereltséggel" – mondta el. 

© hvg.hu
A Porsche Hungária idén már 2500 flottaautót adott el. Érsek-Csanádi László, a cég közületi és nagybani értékesítési igazgatója szerint az állami és a magánszektor fele-fele arányban jelenik meg eladásaikban. A flottaeladások 40 százalékát közvetlenül a Porsche Hungária, 60 százalékát a márkakereskedők értékesítik. Előbbi 2007-ben 3000-3400 darab, utóbbi 4500-5000 darab lesz a tervek szerint. Több nagyobb tenderen is sikeresen szerepeltek az elmúlt időszakban, a határőrség például 500 autót vásárolt tőlük, de egy hároméves program keretében a rendőrség is ilyen nagyságrendben vásárol járőrautókat; ezek jellemzően Skodák.

A Renault-nál kis és nagy flottát különböztetnek meg 20 autó alatt és fölött. A 12 ezres idei összeladási terv 30 százaléka lesz flottaeladás, azaz 4000-4200 darab. Kohus Ádám, a Renault Hungária flottaértékesítési vezetője elmondta, hogy a kisebb flottáknál visszaesés van ugyan, de a nagyobbaknál nincs. A négyajtós és kombi Mégane a legnépszerűbb flottamodell, de területi képviselők a Clio Campust is kedvelik. Nemsokára érkezik a Laguna új verziója; az inkább lesz flottaautó Kohus Ádám szerint.

© hvg.hu
Turzó János, a Peugeot Hungária vállalati értékesítési vezetője elmondta, hogy náluk időarányosan a tervek szerint alakul a flottaértékesítés. Összértékesítésükből 30-40 százalék a flottaarány. Idén öt százalékos növekedést terveznek, többek között az új modelleknek köszönhetően. "Legnépszerűbb flottaautónk a 307-es, a 407-es és kisebb volumenben, de 607-est is ide sorolhatjuk" - mondta. A haszonjárművek közül a Boxer a legnépszerűbb. Hajdu Nóra, a Citroen Hungaria sajtófőnöke szerint céges vásárlóként náluk a kis és közepes vállalkozások a jellemzőek, de tendereken is indulnak. A flottaeladás a Citroen-eladásokon belül 10 százalék.

A Fiatnál nagy előny a flottapiacon a széles paletta, mondta Barta Barbara, a Fiat Magyarország PR-menedzsere. Haszonjárműben a Ducato a legkedveltebb, a 2,3-as Multijet dízelmotorral viszik a legtöbbet, de a Scudo is népszerű. Már a flottavásárlók is megkedvelték a 159-es Alfát.

Cikkünk folytatásához, amelyben az ázsiai márkák előretöréséről, a flottamenedzsment alá bevont autók számának gyarapodásáról lesz szó, kattintson ide.

 

Hirdetés