Munkásököl - málházni a legjobb
A pickupok között a legmelósabb még mindig a Mazda hasznos járműve, pedig a...
A pickupok között a legmelósabb még mindig a Mazda hasznos járműve, pedig a dizájn sokat finomodott. A zoom-zoom életérzés messziről elkerülte, de lehet, hogy ez csak a javára válik. Nézzük például az új L200-ast, több mint merész. Az új BT-50 bevezetésével a Mazda újra felélesztette az Európában 110 ezer, világszerte pedig több mint 3 millió példányban eladott B-sorozat sikerét.
A beltér és a külső számos eleme a márkatestvér Ford Rangerre hajaz, ugyanaz az erős motor dübörög benne és ugyanazon a technikán alapszik a hajtáslánc és a futómű is. Ugyanaz az esernyő kézifék erősíti a karizmainkat. Tény, ami tény, ahol a Rangerrel elmentem, ott a Mazda sem adta fel. Vezetési kényelme személyautós, a kilátás bámulatos, hatalmas visszapillantók segítik a tájékozódást.
A BT-50 tesztautót csak azzal szerelték fel, ami szükséges a nyugodt munkavégzéshez, manuális klímával, elektromos ablakokkal és tükrökkel, négy légzsákkal, gagyi rádiós cédélejátszóval, állandó világítással, motor előmelegítővel, összkerék-hajtással és jókora lendülettel.
Üdítő az a klímaváltozás, ami akkor éri az embert, ha egy alacsonyabb normál autóból beül egy ilyen hatalmas és magas monstrumba. Jó felülemelkedni a hétköznapok forgalmán. Biztonságban érezzük magunkat, erősnek, de nem bunkónak, elégedettnek, de nem önteltnek.
A kormány nagyon direkt, óvatosan kell bánni a kerékkel, nem pontosan azt teszi, amit gondolunk, hanem amennyit kanyarítunk rajta. Nagyobb sebességnél kissé bizonytalannak is érezhetjük. A klíma körkapcsolói elég gyenge minőségűek, nem csodálkoznék, ha először ez romlana el a Mazdában.
Négyhengeres 2,5 literes közös nyomócsöves dízelmotorja 330 Nm maximális nyomaték leadására képes, 143 lóereje magabiztosan mozgatja autópályán is, 140-150-et gond nélkül fut és nem is halljuk hangosabbnak a motort. Sokat finomodott a Mazda motorja, kulturáltsága személyautókéval vetekszik.
Parádés vele autózni, érezni benne a fél-haszonjárművek erőfölényét, főleg, ha rossz úton megyünk. Nincs akadály, bármilyen burkolatra vagy burkolattalanságra bemerészkedhetünk. Robosztussága és terepszögei révén megveri a teljes SUV-osztályt, sőt néhány terepjáróval is vetekszik.
Platója játszótér
Gyerekes családoknak annak ellenére nem ajánlott az autó, hogy a plató kitűnő, mászókás játszótér. Már a beszállás sem könnyű a kicsiknek, kapaszkodó nélkül az alacsonyabb felnőttek is gondban vannak. Az utazás három gyerekkel kész rémálom, na nem a gyerekek rosszasága miatt, hanem mert a cuccokat csak bepréselni tudjuk a szabadon maradt centinyi területekre. Ha nem kell szorongani benne, akkor két felnőtt kényelmesen elfér, vékonydongájú mesterekből talán három is, elöl azonban kifejezetten jó ülni, a Mazdás ülésekkel sem volt semmi baj.
Csomagtér híján praktikumról csak mosolyogva beszélhetünk, ennek ellenér számos apró rekeszünk van apró dolgainknak, a legtitkosabbat a felhajtható hátsó üléspad alatt találjuk. A nagy dolgoknak pedig ott a hatalmas, két négyzetméteres plató, amelyen ugyan nem találtunk rögzítő füleket, viszont ponyva-előkészítést igen. A háromféle utaskabinhoz különféle platók tartoznak. A szimplafülkés modellen 2,28 méter hosszú, a freestyle változaton 1,753 méter hosszú, míg a duplafülkés modell platóján 1,53 méter hosszú tárgyak szállíthatók. Mindhárom kivitel teherbírása egy tonna. A 4X4-es változat három tonnás terhet is húzhat. A robosztus plató magas, dupla oldalfallal készül a legnagyobb biztonság érdekében. Hatvan milliméterrel mélyebb a korábbinál, ami tovább növeli befogadóképességét.
A fékekkel nem voltam kibékülve, túl nagy falat nekik ez a közel 1,8 tonna. Nagyobb sebességről kész csoda, hogy időben megállunk, az első csúszkálás után visszavettem a tempóból. A fékezés kellemetlenségeit kárpótolja a kanyarban, homokban vagy laza talajon megpördülő farolás sportossága: ha van hely, és nem látja senki, jó nagyokat lehet vele csapatni. Kikanyarodáskor (erős gázzal) is megmozdul néha a fara.
A Mazda Bigfootja a 650 kilométeres teszt során városi, erdei és országúti forgalomban vegyesen 9,2 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként.
B. Cs.
Műszaki adatok
Mazda BT50 Duplakabin 4WD TE | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2499 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 143 lóerő 3500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 330 Nm 1800-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 3000 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5075/1805/1760 |
Hasznos teher | 1000 kg |
Saját tömeg (kg) | 1855 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 158 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 12,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Tesztfogyasztás | 9,2 |
Városban/országúton/vegyes | 10,9/7,8/8,9 |
TEREPJÁRÓ-KÉPESSÉG | |
Szabad hasmagasság | 207 milliméter |
Első/hátsó terepszög | 32/27 fok |
Rámpaszög | 22 fok |
Dőlésszög | 48 fok |
Gázlómélység | 450 milliméter |
ÁRA | Az autó ára 5,0839 millió forint + ÁFA |