2007. április. 13. 13:36
MTI
Utolsó frissítés: 2007. április. 13. 13:28
Autó
Menetlevelet íratnának a rendőrök a gyorshajtókkal
A rendőrség el akarja érni, hogy kevesebb gyorshajtó ússza meg a szabálysértési eljárást, ezért elképzelhetőnek tartják, hogy akár menetlevelet is vezettessenek a gyorshajtókkal.
Szabadfi Árpád, az országos rendőrfőkapitány helyettese pénteken elmondta, Magyarországon évente a gyorshajtó szabálysértők 50-60 százalékának - körülbelül 300 ezer embernek - a kiléte nem állapítható meg, mert a gépjármű tulajdonosa arra hivatkozik, hogy hozzátartozója vezette az autót. A tulajdonos ebben a esetben ugyanis - a jelenlegi szabályok szerint - nem köteles nyilatkozni a járművet a szabálysértés idején vezető autós személyéről.
Ugyanakkor európai uniós célkitűzés, hogy 2010-re a halálos balesetek számát a felére kell csökkenteni. Ettől Magyarország messze áll, az év első negyedévében 30 százalékkal növekedett a halálos közlekedési balesetek száma - tette hozzá a tábornok.
Az ORFK-n több javaslat is született, például európai gyakorlat alapján javasolták bevezetni az objektív felelősség elvét. Eszerint ha a jármű tulajdonosa nem nyilatkozik arról, ki vezette a járművet, akkor automatikusan a tulajdonossal szemben indul meg az eljárás. Ezt az elképzelést azonban az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium nem támogatta, alkotmányossági aggályok miatt.
A tábornok elmondta: a rendőrség most azt szeretné elérni, hogy ha a gépjármű tulajdonosa valamilyen okból nem nyilatkozik arról, hogy ki vezette a járművet, akkor a szabálysértési hatóság - jelen esetben a rendőrség - kötelezhesse a jármű tulajdonosát arra, hogy meghatározott ideig vezesse a járműhöz kapcsolódó menetlevelet. Ezen az elképzelésen még dolgoznak, meg kell vizsgálni alkotmányossági szempontból - tette hozzá.
Jelenleg 2-3 ezer rendőr foglalkozik a közlekedési szakterülettel. Lehetőség lenne a hatékonyabb ellenőrzésre, ha ezt a létszámot két-háromszorosára emelnénk, de erre ebben a pillanatban nincs lehetőség - mondta.
Az országos rendőrfőkapitány helyettese csütörtökön jelentette be: szombattól minden megállított autóst megszondáztatnak a rendőrök. Az intézkedést az indokolta, hogy húsvétkor nagyobb arányban ülnek ittasan a volán mögé, mint az év más időszakában. A tábornok beszámolt róla: a húsvéti akcióban közel 80 ezer személyt ellenőriztek, az ellenőrzés következtében feleannyi halálos baleset történt, mint az elmúlt húsvét idején és csökkent a szabálysértések száma is.
A fokozott közlekedésbiztonsági akció nagy terhet ró a rendőrségre; kimondható, hogy a közlekedési ellenőrzések számának folyamatos emelését már csak más szolgálati ágak rovására lehet megvalósítani - tette hozzá.
Magyarországon a balesetek legfőbb kiváltó oka a gyorshajtás, a második leggyakoribb ok az elsőbbség meg nem adása.
Szabadfi Árpád elmondta, közlekedési szabálysértésnél, ha ismert az elkövető és a rendőrség lefolytatja a szabálysértési eljárást, első körben a rendőrség intézkedik a kiszabott pénzbüntetés beszedéséről. Az esetek 80 százalékában ezt befizetik a szabálysértők. Ám ha nem sikerül így beszedni a büntetést, akkor a rendőrség továbbítja az ügyet a lakóhely szerinti illetékes önkormányzathoz, ahol a jegyző intézkedik a büntetés közadó módjára történő behajtásáról.
Ugyanakkor európai uniós célkitűzés, hogy 2010-re a halálos balesetek számát a felére kell csökkenteni. Ettől Magyarország messze áll, az év első negyedévében 30 százalékkal növekedett a halálos közlekedési balesetek száma - tette hozzá a tábornok.
Az ORFK-n több javaslat is született, például európai gyakorlat alapján javasolták bevezetni az objektív felelősség elvét. Eszerint ha a jármű tulajdonosa nem nyilatkozik arról, ki vezette a járművet, akkor automatikusan a tulajdonossal szemben indul meg az eljárás. Ezt az elképzelést azonban az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium nem támogatta, alkotmányossági aggályok miatt.
A tábornok elmondta: a rendőrség most azt szeretné elérni, hogy ha a gépjármű tulajdonosa valamilyen okból nem nyilatkozik arról, hogy ki vezette a járművet, akkor a szabálysértési hatóság - jelen esetben a rendőrség - kötelezhesse a jármű tulajdonosát arra, hogy meghatározott ideig vezesse a járműhöz kapcsolódó menetlevelet. Ezen az elképzelésen még dolgoznak, meg kell vizsgálni alkotmányossági szempontból - tette hozzá.
Jelenleg 2-3 ezer rendőr foglalkozik a közlekedési szakterülettel. Lehetőség lenne a hatékonyabb ellenőrzésre, ha ezt a létszámot két-háromszorosára emelnénk, de erre ebben a pillanatban nincs lehetőség - mondta.
Az országos rendőrfőkapitány helyettese csütörtökön jelentette be: szombattól minden megállított autóst megszondáztatnak a rendőrök. Az intézkedést az indokolta, hogy húsvétkor nagyobb arányban ülnek ittasan a volán mögé, mint az év más időszakában. A tábornok beszámolt róla: a húsvéti akcióban közel 80 ezer személyt ellenőriztek, az ellenőrzés következtében feleannyi halálos baleset történt, mint az elmúlt húsvét idején és csökkent a szabálysértések száma is.
A fokozott közlekedésbiztonsági akció nagy terhet ró a rendőrségre; kimondható, hogy a közlekedési ellenőrzések számának folyamatos emelését már csak más szolgálati ágak rovására lehet megvalósítani - tette hozzá.
Magyarországon a balesetek legfőbb kiváltó oka a gyorshajtás, a második leggyakoribb ok az elsőbbség meg nem adása.
Szabadfi Árpád elmondta, közlekedési szabálysértésnél, ha ismert az elkövető és a rendőrség lefolytatja a szabálysértési eljárást, első körben a rendőrség intézkedik a kiszabott pénzbüntetés beszedéséről. Az esetek 80 százalékában ezt befizetik a szabálysértők. Ám ha nem sikerül így beszedni a büntetést, akkor a rendőrség továbbítja az ügyet a lakóhely szerinti illetékes önkormányzathoz, ahol a jegyző intézkedik a büntetés közadó módjára történő behajtásáról.
Világ
MTI
2005. május. 09. 17:28
Gyorshajtók a magyar autósok Ausztriában
Itthon
MTI
2005. július. 23. 19:18
Szigorítanák az ittas vezetés és a gyorshajtás szankcióit
Autó
hvg.hu
2007. március. 07. 23:55
Nem lehet megúszni a gyorshajtást az M6-oson
Autó
hvg.hu
2007. január. 30. 14:05
Százhatvannal fotózták le a vak gyorshajtót
Itthon
MTI
2007. április. 06. 08:23
Akció az ittas vezetők és gyorshajtók kiszűrésére
Autó
hvg.hu
2006. február. 23. 19:43