A gigászok csatáját a Toyota nyeri
Lekörözve a vetélytárs amerikai óriáscéget, a General Motorst, a japán Toyota lesz idén a világ legnagyobb autógyártója, írta a Newsweek magazin. A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesít, a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre szorul. Tavaly 9 millió autó eladását tervezte mindkét cég.
A Newsweek szerint az amerikai és a japán gazdaság két zászlóshajója közötti helycserét sok egyébként fontos részleten kívül az az egyszerű tény magyarázza, hogy a Toyota olcsóbban képes kocsit előállítani, mint a detroiti óriás. A japán cégnek 50 évbe került, hogy elérjen a csúcsra - Amerikában 1957-ben debütált a kicsiny, 60 lóerős Toyota Crown -, de a folyamatos fejlesztés Toyota-filozófiája meghozta a gyümölcsét, a felfelé ívelés töretlen. A Toyota sziklaszilárd hírnevet szerzett, a márka azonossá vált a megbízhatósággal.
© Toyota |
A General Motors az utóbbi húsz évben téves fejlesztési úton haladt - írta Newsweek -, a nagyobb a jobb elv jegyében mind hatalmasabb tömegű és erősebb, benzinfaló autókat fejlesztett és gyártott, miközben az üzemanyag csak egyre drágult. A statisztikák szerint a Toyota átlagosan minden autójával 1800 dollárral többet keres, mint a General Motors. A Toyota ráadásul otthon veri meg a General Motorst: bevételének döntő része amerikai eladásaiból származik, több autót értékesít az Egyesült Államokban, mint Japánban. Miközben a Toyota csak 35 ezer munkással dolgozik Amerikában, a General Motorsnak 122 ezer alkalmazottja van. A japán cég tőzsdei értéke meghaladja a 200 milliárd dollárt, ez 12-szerese a General Motors-részvények értékének.
© Toyota |