2007. február. 15. 23:59 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:55 Autó

Az Alpokban tettük próbára a Skoda új szabadidő-autóját

Az Nyugati Alpok havas hegyoldalában első kézből ismerkedhettünk meg a Skoda új szabadidő-autójával, az Octavia Scout-tal. Az cseh 4x4-es kombi eddig is szerethető kocsi volt, az emelt hasmagasság, az igényesebb belső és a néhány apró külső trükk után egyenesen telitalálat. Csak az ára tartja vissza a tömegeket.

© hvg.hu
A bevált recepten a Skoda nem változtatott, hanem 19-ra újabb lapot húzott. Mint később kiderült, alsót. Leszámítva a benzines változat gyengébb teljesítményét, az autó kiválóan megfelel a vele szembe támasztott kívánalmaknak. Utastere kényelmes, a vezetői pulpitus áttekinthető, a kezelőszervek elhelyezése ergonomikus, igaz, navigációs rendszere sokoldalúságához hozzá kell szokni. Csomagtere hatalmas, 580 literes, 660 kilóval terhelhető, de persze ezeket a tulajdonságait már a szerkesztőségünkben is járt Haldex-kuplungos kombi Octaviánál is megtapasztalhattuk.

© hvg.hu
Miben más a Scout? Presztízsben és imidzsben mindenképpen. A Scout távolról is jól mutat, a kis túlnyúlásokkal akár az Allroaddal is összetéveszthetnénk, sőt volt olyan pillanata a tesztvezetésnek, amikor az előttem haladó Skoda konvoj autói között a Porsche Cayenne sziluettjét véltem felfedezni. Projektorosak az első lámpák, a ködlámpákat integrálták a lökhárítóba, szépek az új könnyűfém felnik, a Scout felirat visszaköszön a küszöbön és az autó hátulján is. A leglátványosabb újdonság az anyós ülés előtt a műszerfalba szerelt méretes kapaszkodó, amely akkor tesz jó szolgálatot, ha csapatni támad kedvünk. Ezzel a géppel merész mutatványokat is bevállalhatunk, az összkerék-hajtás kikapcsolt ESP-vel is biztosan tartja a havas úton az autót. A Torino fölötti hegyekben (ahol már érezni lehetett a Mont Blanc közelségét) kiépített offroad tesztpályán gond nélkül tudtunk keresztbe is autózni a Scoutokkal, aszfalton azonban nehéz kimozdítani egyensúlyából. Ha valamelyik kerék elveszíti a tapadását, az elsőkerék-hajtás összkerekesbe kapcsol át és elejét veszi a kicsúszásnak.

© Skoda
A megemelt autó a pályán ugyanakkor imbolygóbb, mint a sima 4x4-es párja, de lehet, hogy ezt az erős oldalszél számlájára írhatjuk. A benzines változattal a legnagyobb sebesség 180 volt amivel mentem, a dízellel 170; ebben a magas sebességtartományban is jól irányítható, halkan és megbízhatóan viselkedett az autó. Az olasz közlekedéssel azonban nem tudtam megbarátkozni. Csak a csodán múlt, hogy nem történt baleset. Összevissza cikázva, dudálva és nagyon erőszakosan közlekednek a helyiek, előzékenységnek, alázatnak vagy udvariasságnak nyoma sincs a városi utakon. Amit ott kaptam, azt az autópályán viszonoztam. Aki kapja, marja. A torinóiak előszeretettel parkolnak zebrán, villamos síneken, egyirányú utcában szembe, illetve az út kellős közepén, az autópályákon azonban nem hősködnek. Nem is láttam sehol balesetet.
[[ Oldaltörés: Terepen is beválik (Oldaltörés) ]]

A Scout két motorral kapható már Európa egyes országaiban. A kétliteres benzines FSI-motor 150 lóereje ellenére gyengének tűnik, főleg kigyorsításkor, előzéskor nem érezzük magabiztosnak a fölényünket. A kétliteres részecskeszűrős dízel jó választás, erőben, nyomatékban és persze fogyasztásban is veri a benzinest. Míg a benzinessel az út felénél fél tankkal adtuk le az autót, addig az ott átvett ugyanannyit futott kocsiban háromnegyedig volt az üzemanyagszint.

© hvg.hu
180 milliméteres hasmagasságának köszönhetően le is térhetünk vele a közútról. Ezt mi is megtettük és még a hivatalos offroad program előtt próbára tettük a tudását Susa közelében a Póba ömlő Dora Riparia folyó egyik vízmosásában. A sziklamászó-tesztet karcolás nélkül megúsztuk, az autó az egész napos nyüstölést jól viselte, csak a féktárcsák mögé néha beszoruló kavicsok csikorgásával kellett megbékülnünk. Amit nem mernék megcsinálni a 4x4-es Octaviával, azt bátran megtettük a Scout-tal. A magas felszereltséghez (bőrös kormány, alu pedálok, 17 hüvelykes Proteus fantázianevű könnyűfém kerekek stb.) magas ár dukál, a hazánkban csak szeptembertől kapható benzines Scout ára várhatóan 7,5 millió forint lesz, a dízelért egymillióval többet kell majd fizetni. Ez soknak tűnik, még ha az autó minősége és az általa közvetített élmény kifogástalan.

B. Cs.



Skoda Octavia Scout dízel/benzines
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1968/1984
Környezetvédelmi besorolás EURO 4/ Euro 4
Max. teljesítmény lóerő140 lóerő 4000-es fordulaton/150 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 320 Nm 1750-es fordulaton/200 Nm 3500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4581/1784/1533
Csomagtér580-1620 liter
Saját tömeg (kg) 1530/1490
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 197/200
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)10,2/10
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8/11,9
Országúti 5,4/6,9
Vegyes6,4/8,7
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 173/207
ÁRA Az autó alapára 8,5/7,5 millió forint

Hirdetés
hvg360 Kovács Gábor 2025. január. 02. 17:30

A lebukás idején Mészáros Lőrinc lánya is érdekelt volt exférje "brutális" kartellezésért megbírságolt cégében

Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben, a válás előtt még érdekelt volt férje cégében. A szóban forgó közbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, a kartellező exvő ajánlata a bírálatig sem jutott. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén “buktatta le magát”. Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó.