© hvg.hu |
A bevált recepten a Skoda nem változtatott, hanem 19-ra újabb lapot húzott. Mint később kiderült, alsót. Leszámítva a benzines változat gyengébb teljesítményét, az autó kiválóan megfelel a vele szembe támasztott kívánalmaknak. Utastere kényelmes, a vezetői pulpitus áttekinthető, a kezelőszervek elhelyezése ergonomikus, igaz, navigációs rendszere sokoldalúságához hozzá kell szokni. Csomagtere hatalmas, 580 literes, 660 kilóval terhelhető, de persze ezeket a tulajdonságait már a szerkesztőségünkben is járt Haldex-kuplungos kombi Octaviánál is megtapasztalhattuk.
© hvg.hu |
Miben más a Scout? Presztízsben és imidzsben mindenképpen. A Scout távolról is jól mutat, a kis túlnyúlásokkal akár az Allroaddal is összetéveszthetnénk, sőt volt olyan pillanata a tesztvezetésnek, amikor az előttem haladó Skoda konvoj autói között a Porsche Cayenne sziluettjét véltem felfedezni. Projektorosak az első lámpák, a ködlámpákat integrálták a lökhárítóba, szépek az új könnyűfém felnik, a Scout felirat visszaköszön a küszöbön és az autó hátulján is. A leglátványosabb újdonság az anyós ülés előtt a műszerfalba szerelt méretes kapaszkodó, amely akkor tesz jó szolgálatot, ha csapatni támad kedvünk. Ezzel a géppel merész mutatványokat is bevállalhatunk, az összkerék-hajtás kikapcsolt ESP-vel is biztosan tartja a havas úton az autót. A Torino fölötti hegyekben (ahol már érezni lehetett a Mont Blanc közelségét) kiépített offroad tesztpályán gond nélkül tudtunk keresztbe is autózni a Scoutokkal, aszfalton azonban nehéz kimozdítani egyensúlyából. Ha valamelyik kerék elveszíti a tapadását, az elsőkerék-hajtás összkerekesbe kapcsol át és elejét veszi a kicsúszásnak.
© Skoda |
A megemelt autó a pályán ugyanakkor imbolygóbb, mint a sima 4x4-es párja, de lehet, hogy ezt az erős oldalszél számlájára írhatjuk. A benzines változattal a legnagyobb sebesség 180 volt amivel mentem, a dízellel 170; ebben a magas sebességtartományban is jól irányítható, halkan és megbízhatóan viselkedett az autó. Az olasz közlekedéssel azonban nem tudtam megbarátkozni. Csak a csodán múlt, hogy nem történt baleset. Összevissza cikázva, dudálva és nagyon erőszakosan közlekednek a helyiek, előzékenységnek, alázatnak vagy udvariasságnak nyoma sincs a városi utakon. Amit ott kaptam, azt az autópályán viszonoztam. Aki kapja, marja. A torinóiak előszeretettel parkolnak zebrán, villamos síneken, egyirányú utcában szembe, illetve az út kellős közepén, az autópályákon azonban nem hősködnek. Nem is láttam sehol balesetet.
[[ Oldaltörés: Terepen is beválik (Oldaltörés) ]]
A Scout két motorral kapható már Európa egyes országaiban. A kétliteres benzines FSI-motor 150 lóereje ellenére gyengének tűnik, főleg kigyorsításkor, előzéskor nem érezzük magabiztosnak a fölényünket. A kétliteres részecskeszűrős dízel jó választás, erőben, nyomatékban és persze fogyasztásban is veri a benzinest. Míg a benzinessel az út felénél fél tankkal adtuk le az autót, addig az ott átvett ugyanannyit futott kocsiban háromnegyedig volt az üzemanyagszint.
© hvg.hu |
180 milliméteres hasmagasságának köszönhetően le is térhetünk vele a közútról. Ezt mi is megtettük és még a hivatalos offroad program előtt próbára tettük a tudását Susa közelében a Póba ömlő Dora Riparia folyó egyik vízmosásában. A sziklamászó-tesztet karcolás nélkül megúsztuk, az autó az egész napos nyüstölést jól viselte, csak a féktárcsák mögé néha beszoruló kavicsok csikorgásával kellett megbékülnünk. Amit nem mernék megcsinálni a 4x4-es Octaviával, azt bátran megtettük a Scout-tal. A magas felszereltséghez (bőrös kormány, alu pedálok, 17 hüvelykes Proteus fantázianevű könnyűfém kerekek stb.) magas ár dukál, a hazánkban csak szeptembertől kapható benzines Scout ára várhatóan 7,5 millió forint lesz, a dízelért egymillióval többet kell majd fizetni. Ez soknak tűnik, még ha az autó minősége és az általa közvetített élmény kifogástalan.
B. Cs.
Skoda Octavia Scout dízel/benzines |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968/1984 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4/ Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 4000-es fordulaton/150 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 1750-es fordulaton/200 Nm 3500-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4581/1784/1533 |
Csomagtér | 580-1620 liter |
Saját tömeg (kg) | 1530/1490 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 197/200 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 10,2/10 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 8/11,9 |
Országúti | 5,4/6,9 |
Vegyes | 6,4/8,7 |
Tesztfogyasztás | n.a. |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 173/207 |
ÁRA | Az autó alapára 8,5/7,5 millió forint |