© hvg.hu |
A Glacier Express hatalmas panoráma ablakai hirtelen elsötétülnek Zermatt előtt egy megállóval, Täuschban. Konténerparkoló csúfítja el a hófehér tájat. Itt van az utolsó benzinkút, itt az utolsó parkoló. Innen már csak vonattal lehet továbbmenni. Az átutazók a vonat után kötik autóikat, külön kocsiban persze. De aki idáig eljött, az továbbmegy. Hat kilométerre innen, Zermattban mindenki megáll, itt van a különleges vonat végállomása is. Egy óra innen a 3100 méter magasan fekvő Gornergrat, ahová hegyi vasút viszi fel a kalandra vágyókat. Hó van itt, örök hó, kaland, örök kaland.
© hvg.hu |
Az 1616 méter magasan fekvő városka egyike annak a kilenc svájci településnek (Zermatt, Saas-Fee, Wengen, Mürren, Riederalp, Bettmeralp, Braunwald, Rigi, Stoos), ahonnan a hatóságok, a lakosság beleegyezésével kitiltották az autóforgalmat. Hogy lehet élni autó nélkül – kérdeztem hegyi vezetőnket, Stéphanie-t? A fiatal lány mélyen beleszippantott kezére kipakolt tubákjába, majd mosolyogva, szinte nevetve mondta: Nagyon jól!
© hvg.hu |
A huszonöt négyezer méter magas hegy övezte Zermatt csendjét a csilingelő szánok, harsogó korcsolyák, suhanó sítalpak, a nap sugarain széttörő jégcsapok csengetése és duda nélkül hangtalanul, állandó veszélyként elszaladó Jumbolinók törik meg. A közel százhúsz szállodát, kétezer lakost és háromszor annyi turistát csak ki kell szolgálni valamivel. Erre vannak az elektromos egyenjárművek, amelyek éhes falkaként tülekednek már az állomáson a zsíros pénztárcájú turisták kegyeiért kuncsorogva. A jövevényt a németet törő sofőrök betessékelik a fűtetlen dobozokba, a csomagokat behányják mögéjük és máris indul a hószafári. A fapados taxik teljesen hangtalanul járnak, némelyiken van hólánc csak annak a hangját hallani. Elvből, vagy azért mert nincs, nem dudálnak a sofőrök, így külön sport Zermattban túlélni a Jumbolinókat. Mindenütt ott vannak, ezekkel szállítják a csomagokat, a turistákat, az árut és mindent és mindenkit, ami és aki szállításra szorul. A síelők, hódeszkások gyakorlottan dobálják fel cuccaikat a tetőre. Minden szállodának megvan a saját verdája, csak a szálloda nevét kell megjegyezni. Ez a transzfer főként éjjel hasznos, sok-sok snapsz és caipirinja elfogyasztása után.
[[ Oldaltörés: A távolsági busz is elektromos (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Zermattban közel 250 elektromos jármű fut egyszerre, a legtöbb kisbusz, de van kabrió, pick-up, kupé és teherautó. Aki hosszabb útra indul, annak halálpontosan, menetrend szerint jön az e-busza. A településen az elektromos nagybuszok két vonalon közlekednek. Csupán a kukásautók mennek dízellel, a mentők és a helyi orvosokon kívül Otto, Diesel vagy Wankel motorjainak tilos a behajtás.
A Jumbolino ára igencsak borsos, nem is vehet ilyet akárki. Ha lenne is rá 10 millió forintnak megfelelő svájci frankja, a tanácstól kellene kérvényeznie az autó beszerzését, amelyet csak nyomós indok esetén hagynak jóvá. Az autó beszerzésén túl drága a feltöltése és a szervizelése is. A helyi lakosok többsége gyalog, illetve sível, hótalpakkal vagy deszkán közlekedik. Minden üzlet, kocsma, vagy vendéglő, de még a templom előtt is van léc-és deszkatartó. Hatalmas a forgalom a városban, idén meg kell becsülni a havat, a környék mindhárom síterülete, a Kis Matterhorn, a Gornergrat és a Sunegga téli sportoláshoz tökéletes.
© hvg.hu |
A Jumbolino története 1978-ban kezdődött, ekkor alapították a Jumbo személyszállító céget Zermattban, két évre megalakult a teherszállítás cége is. Ma a térség közel 400 elektromos járművét ellátó szervizközpont 1987-ben épült meg. A Jumbolino taxik első példányai itt készültek 1990-től. A dizájn, a technika, vagyis minden helyi fejlesztés. 1991-től készülnek a teherszállításra is alkalmas járművek. A Jumbolinónak immár három különböző típusát gyártják. A járművek 100 kilométeres hatótávolsággal és 20-30 kilométer/órás végsebességgel büszkélkedhetnek.
© hvg.hu |
A legújabb fejlesztésű, 15 kilowattos K-típus már billenccsel is kérhető, megkönnyítendő a helyi kőművesek munkáját, akik megfelelő jármű híján főként kötelekkel és csigákkal vonszolják fel a város magasabb pontjaira az építőanyagot. Két nap alatt Zermattban csupán két hagyományos autót láttam, az egyik ráadásul Esztergomban látta meg a gyártószalag neonfényét. Mindkettő orvos autója volt, a helyi egészségház előtt álltak. Az autók hiánya nem csupán Zermattban tűnt fel, alig vannak az országutakon, a kisvárosokban. A svájciak vonattal járnak, igaz nekik abból annyi van, mint nekünk autónk.
B. Cs.
További információk: www.myswitzerland.com