2006. december. 15. 12:18 euractiv.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 15. 12:18 Autó

Egységes európai jogosítvány 2013-tól

Második olvasatban is elfogadta az Európai Parlament az európai jogosítványokkal foglalkozó irányelvet. A képviselők azt szeretnék, ha 2013-tól egységesen, minden tagállamban kártyaformátumú uniós jogosítványt adnának ki. Újdonság, hogy nagy motorokra a jövőben csak 24 évnél idősebbek kaphatnak majd vezetői engedélyt.

Az unió területén jelenleg több mint 110-féle jogosítványt használnak. A kavalkádot 2013-tól kezdődően egységes, hitelkártya-formátumú jogosítványmodell fogja felváltani. A Mathieu Grosch (néppárti, belga) által jegyzett jelentés szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy az átállás időpontjától kezdve legkésőbb 26 éven belül valamennyi jogosítványt lecserélik a műanyagkártyára, továbbá mikrocsip formájában adattárolót alkalmaznak.
 
Az előterjesztett jelentés vitás kérdéseiben kompromisszum született, így valószínű, hogy nem lesz harmadik olvasat, hanem a parlamenti szavazást követően végleg pont kerül az ügy végére.
 
Az unió egyébként továbbra sem ír elő kötelező jelleggel ismétlődő vizsgákat, orvosi illetve látásvizsgálatokat.

Az EP sajtószolgálatának tájékoztatása szerint az irányelv hatályba léptetésével az EU le akar számolni a „jogosítványturizmussal” is. Gyakorivá vált ugyanis, hogy a hazájukban súlyos szabálysértés miatt jogosítványukat vesztett polgárok egy másik tagállamban szereznek új járművezetői engedélyt, amelyet hazájukban is el kell ismerni.
 
A Tanács elfogadta a parlament javaslatát, miszerint a jövőben el kell utasítani vezetői engedély kiállítását annak a kérelmezőnek, akit egy másik tagállamban a vezetői engedély korlátozásával, felfüggesztésével vagy visszavonásával sújtottak. A megfelelő információcseréhez viszont a tagállamoknak fel kell állítaniuk egy uniós „jogosítványhálózatot”.

A motorkerékpárokra érvényes jogosítványok kapcsán a képviselők rögzítették „a fokozatos hozzájutás elvét”. Ennek fontos eleme az egész Európára kiterjedő A1 és A2 gépjármű-kategória létrehozása, a feljebblépésnél a vizsgák helyett alkalmazott alternatív átképzés tagállami bevezetése, valamint a legnagyobb teljesítményű motorkerékpárokhoz szükséges korhatár 24 évre történő felemelése. Ezen kívül a képviselők a kismotorkerékpárokra egy új európai AM kategóriát vezetnének be. 
 
A jelentés szerint „a parlament érvényre tudta juttatni azt az elképzelését, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is vontathassanak 750 kg-os megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó pótkocsit, amennyiben a jármű megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 4250 kg-ot”.

Ha a gépjármű-együttes megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3500 kg-ot, a tagállami rendelkezések szerint kötelező a képzés illetve a vizsga - folytatódik a szöveg. A lakóautóknál a B kategória súlyhatára továbbra is 3500 kg marad.
Hirdetés