Kötelező: 270 ezer forintos különbség is lehet
A régi ügyfeleket minimális díjemeléssel, az újakat kedvezményekkel igyekszenek magukhoz vonzani a biztosítók a gépjármű kötelező felelősségbiztosítási kampányban - legalábbis így látják az internetes alkuszok, akik gőzerővel dolgoznak azon, hogy két-három napon belül a legjobb ajánlatot tehessék az autótulajdonosoknak.
Egy budapesti 20 éves férfire és 1800 köbcentiméteres autójára végzett kalkuláció alapján 270 ezer forintos díjkülönbséget talált a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. – mondta el az Mestyán András ügyvezető hétfőn. A jövő évi gépjármű kötelező felelősségbiztosítás (gkfb) kampánya során egyre inkább igaz az a megállapítás, hogy az autósok rászorulnak az internetes brókerekre, amelyek egy adat-beadással néhány pillanat alatt kiszámolják, hogy az adott kocsi biztosítása mennyi lesz jövőre a szóba jöhető 12 biztosítónál (a TIR egyesület jövő év március végéig nem köthet új szerződéseket, de a meglévő ügyfeleit megtarthatja).
Átlagos díjemelésről sem a piac, sem az egyes biztosítók viszonyában értelmetlen beszélni. Minden biztosító más-más csoportot preferál (ennek a díjait csökkenti) és megvannak a diszpreferált (díjemeléssel sújtott) csoportok is. Csak a konkrét kocsi és tulajdonos adatai alapján számolt díj a valós, az általánosítás csalóka. A brókerek ígérik, hogy ha néhány százezer díjat már meghatároztak, akkor kirajzolódik a kép arról, hogy a tavalyihoz képest az egyes biztosítók - autós csoportonként - miként változtatták a jövő évi díjakat az ideihez képest.
Vannak biztosítók – például az Aegon és az Allianz – amelyek más-más díjat határoznak meg a meglévő és az új ügyfelekre. Még az is elképzelhető, hogy - amire a korábbi években is volt példa - jobban jár, aki felmondja a szerződését, majd visszatér ugyanahhoz a biztosítóhoz.
Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője egyik legszembetűnőbb változásnak a bónusz-malusz osztályokhoz tartozó szorzók változását tartja. A kormányrendelet csak azt mondja ki, hogy 10 bónusz és 4 malusz osztályt kell meghatározni. Az az általános gyakorlat alakult ki, hogy minden osztály 5 százalékot "ér". Vagyis bónusz fokozatonként ennyivel csökken, malusz fokozatonként pedig ennyivel emelkedik a díj.
Ezzel szemben a jövő évi tarifákban van olyan megoldás, hogy egy év balesetmentesség után már nem 5, hanem 15 százalék kedvezmény jár, míg a legrosszabb bónusz fokozatnál nem dupla, hanem négyszeres díjat kérnek. Sőt megjelent a 11. bónusz fokozat is 10. bónusz plusz néven, de kétséges, hogy ez jogszerű-e. A bónuszról írt újdonságokat képviseli például az Union Biztosító, míg a szigorított malusz elvén áll 3-szoros szorzóval az OTP Garancia és a TIR, 4-es szorzóval pedig a Magyar Posta Biztosító.