2006. szeptember. 22. 15:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 22. 15:37 Autó

Megérkezett a BMW hármas kupéja

Vérbeli BMW, különleges kupé. A kétajtós modellel a BMW régi hagyományt folytat, ugyanakkor egészen új megoldásokkal jelenik meg ebben az izgalmas szegmensben.

© BMW
Az új kupé motorházteteje alatt is valami egészen egyedit rejt: a háromliteres, soros hathengeres motor – biturbó feltöltéssel, teljes egészében alumínium forgattyúházzal – is itt tartja premierjét. A 306 lóerő teljesítményű hajtómű a BMW 335i Coupét egészen kiemelkedő menetdinamikai adottságokhoz segíti, ám kedvező üzemanyag-fogyasztásáért is elismerést érdemel. A piaci bevezetésekor a BMW 3-as Coupé kínálatában két további benzines, illetve két dízel erőforrás áll rendelkezésre. Hátsókerék-hajtás, hatékony tömegcsökkentés, harmonikus tengelyterhelés-eloszlás és a szegmens egyik legigényesebb futómű-konstrukciója jelenti a vezetés valóban izgalmas élményének további garanciáját. Mindemellett eddig első ízben áll az intelligens xDrive összkerékhajtás a BMW 3-as Coupé esetében is rendelkezésre.

Szériában bi-xenon fényszórók világító gyűrűkkel

© BMW
Az új BMW 3-as Coupé már szériakivitelében bi-xenon fényszórókkal készül, amelyek világító gyűrűit a nappali világítás céljaira alakították ki. E markáns fénycső-gyűrűk azonban kettős funkcióval készültek: a 3-as Coupé mindenkor jól felismerhető, és már az első pillantásra vérbeli BMW-modellként azonosítható. A hátsó lámpatestek LED-egységekből álló világító elemei szintén semmi mással össze nem téveszthető megjelenést nyújtanak a BMW 3-as Coupénak. A harmonikusan a karosszéria hátuljába és oldalába simuló lámpatestek két részből állnak és a csomagtér-fedélbe nyúlnak. Az autó hátulnézete szintén kifejezetten széles és lapos benyomást kelt, formáit vízszintesen futó vonalak határozzák meg. A széles nyomtáv és a jármű sportos karaktere így ebből az irányból tekintve is egyértelműen kifejezésre jut.

A kupéformák egyediségéhez az egyéni részletmegoldások is hozzájárulnak. A kifejezetten a kupéváltozat számára tervezett külső visszapillantó tükrök az oldalnézet vonalvezetésébe simulnak, az oldalablakok kerete pedig a BMW-re oly jellemző, egyéni formát követi. A C-oszlop lábánál előreugró, közismert „Hofmeisterknick” motívum határozott szögben vezet előrefelé a vállöv vonalába. E vonalvezetés érdekében az oldalablakok krómszegélye első ízben készül egyetlen darabból.

A műszerfalon és az oldalkárpitokon vízszintes vonalak hangsúlyozzák a nagyvonalú térkínálatot. A műszerfal felső részén a vezető felé fordul, az ajtókárpitokban és a hátsó oldalburkolatokban kialakított kartámaszok pedig egyetlen lendületes ívvel vezetnek a műszerfaltól egészen a hátsó üléstámlákig. Az exkluzív környezetet az ajtó- és a hátsó kárpitok opcióként rendelhető fényszegélyei teszik teljessé. A felfelé árnyékolt világító csíkok környezetüket meleg, közvetetten beeső fénybe burkolják. A gyakran érintett kezelőelemek, mint például az ajtókilincsek vagy a váltókar-gomb, különösen igényes fémborítással készülnek. A belső tér még egyénibb kialakítását az üléskárpitok, a mennyezet és a belső borítások exkluzív színösszeállításai segítik.

Minden motorja hathengeres (Oldaltörés)



© BMW
Az új BMW 3-as Coupé kínálatában piaci bevezetésekor három benzines, illetve két dízel erőforrás áll rendelkezésre. Az erejüket a hátsó kerekek felé továbbító, elöl hosszában beépített, soros hathengeres motorokkal a BMW bevált és hagyományokban gazdag hajtási koncepciót képvisel. A motorháztető alatt azonban még számos izgalmas újdonság rejtőzik.

Az új BMW 3-as Coupéban így első ízben jelenik meg a háromliteres soros, hathengeres aggregát biturbó feltöltéssel, high precision befecskendezéssel és teljes egészében alumínium forgattyúházzal. A 306 lóerő teljesítményű erőforrás a sikeres hathengeres atmoszférikus motorra épül, mégis új fejezet kezdetét képviseli a motorfejlesztésben. A BMW ugyanis a hathengeresek jellegzetes kvalitásait két turbófeltöltő teljesítménynövelő hatásával, és a második generációs közvetlen benzinbefecskendezés adottságaival egyesíti, amely a gyakorlatban is jelentős előnyöket kínál az üzemanyag-fogyasztás terén. E kombináció eredménye a különösen izgalmas formában megvalósított hatékony menetdinamika. A BMW 335i Coupé motorja már 1300-as percenkénti fordulatszámnál eléri 400 newtonméteres maximális forgatónyomatékát. Teljesítményét jól érzékelhetően közvetlenebb módon bocsátja rendelkezésre, mint a hagyományos feltöltött motorok, emellett akár 7000-es percenkénti fordulatszámig is könnyedén felpörög. A vezetés kínálta élmény ennek megfelelő: a BMW 335i Coupé a 0-ról 100 kilométer/órás sebességre gyorsításhoz mindössze 5,5 másodpercet igényel, a száguldásnak 250 kilométer/órás tempónál az elektronikus leszabályozás szab határt.

© BMW
Impozáns menetdinamikai adottságai ellenére a hathengeres program csúcsmotorja magas fokú gazdaságossággal üzemel. Az EU-szabvány szerinti mérés során a BMW 335i Coupé 9,5 liter 98-as benzinnel is megelégszik 100 kilométerre. E takarékos működés egyrészt a motor csekély tömegének köszönhető, a biturbó feltöltéssel szerelt hathengeres ugyanis mintegy 70 kilogrammal nyom kevesebbet egy teljesítményben vele összevethető nyolchengeres aggregátnál. Másrészt pedig a high precision befecskendezésnek, amely az üzemanyagot eddig sosem tapasztalt takarékossággal kezeli. Új konstrukciójú, a hengerfejben a szelepek között centrálisan elhelyezett piezo-befecskendezők gondoskodnak mindenfajta menethelyzetben az egyenletes és pontosan adagolt üzemanyag-befecskendezésről. Ezzel a megoldással olyan hatásfokot sikerült elérni, amely a mindennapos forgalomban is igen kedvező fogyasztási értékekben nyilvánul meg.

A teljesítmény, a tömeg és az üzemanyag-fogyasztás még kedvezőbb arányaival büszkélkedhet a két hathengeres atmoszférikus motor is, amelyek a BMW 3-as Coupé piaci bevezetésekor a benzinesek választékában szerepelnek. A BMW 330i Coupé erőforrása 200 kW / 272 LE teljesítményt és 315 newtonméteres maximális forgatónyomatékot nyújt. Az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó gyorsulás mindössze 6,1 másodpercet igényel, csúcssebességét pedig az elektronika szintén 250 kilométer/óránál határolja le. A háromliteres atmoszférikus erőforrás tiszteletet parancsoló menettulajdonságaihoz és rendkívül kultúrált járásához kiemelkedően hatékony üzem párosul. A tesztcikluson mért 8,8 literes átlagfogyasztásával az új BMW 330i Coupé mintegy 12 százalékkal bizonyul takarékosabbnak elődjénél.

© BMW
A magnézium alkalmazása a forgattyúház, a merevítő alaplemez (bedplate) és a szelepfedél anyagaként éppúgy hozzájárul a jelentős tömegcsökkentéshez, mint a könnyűszerkezetes vezérműtengely. A hatékony működés szempontjából további előnyöket kínál többek között a VALVETRONICteljes körű változó szelepvezérlés is. E megoldások előnyeit a 2,5 literes soros hathengeres motor is élvezi. 160 kW / 218 LE teljesítményével és 250 newtonméteres maximális forgatónyomatékával ez az erőforrás ugyancsak kiemelkedő menetteljesítményeket biztosít a BMW 325i Coupé számára. A 100 kilométer/órás tempóig tartó gyorsuláshoz 6,9 másodperc is elegendő, a csúcssebesség 247 kilométer/óra, a rendkívül takarékos működést pedig a száz kilométerenként csupán 8,4 literes EU-szabvány szerinti átlagfogyasztás igazolja.

Az új BMW 3-as Coupé választékában a dízelmotorok is vonzó alternatívát kínálnak. A BMW 335d Coupé és a BMW 330d Coupé modellekben a motorok e fajtájának két rendkívül vonzó képviselője jelenik meg: erősek, takarékosak és szériában dízel részecskeszűrővel készülnek. A nagyobb 286 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri az 580 newtonmétert. E hatalmas érték már 1750-es percenkénti fordulatszámnál rendelkezésre áll, a maximális teljesítményét pedig 4400-as fordulatnál adja le az egyébként 5000-es percenkénti fordulatszámig is pörgethető aggregát.

A BMW 335d Coupé álló helyzetből 6,1 másodpercet követően éri el a 100 kilométer/órás osztást, végsebességét pedig 250 kilométer/órás tempónál elektronika határolja le, miközben 7,5 liter gázolajjal beéri száz kilométerenként. A kisebb moci 231 lóerős teljesítményt és 500 newtonméteres maximális forgatónyomatékot mozgósít. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre mindössze 6,6 másodperc alatt gyorsul, átlagfogyasztása 6,5 liter gázolaj 100 kilométerre.

Versenygéphez versenyváltó (Oldaltörés)




© BMW
A szériakivitel hatfokozatú manuális sebességváltója mellett az új BMW 3-as Coupé egy különösen rövid reakcióidőkkel működő automatikus váltóművel is rendelhető. Az új fejlesztésű automatikus sebességváltó, amely a BMW 335d Coupé szériafelszereltségének része, különösen hatékonyan működő hidraulikarendszerének, új fejlesztésű hidraulikus nyomatékváltójának és extrém nagyteljesítményű szabályzószoftverének köszönhetően kiemelkedő érzékenységgel és pontossággal teljesít minden gyorsítási igényt.

Az egyes sebességfokozatok közötti váltás mindössze 100 ezredmásodperc reakcióidővel zajlik, függetlenül attól, hogy csak egy, vagy több fokozatot kell visszaváltani. Pontos fokozatválasztásával az új automatikus váltómű az állandó sebességekkel jellemzett, kedvező üzemanyag-fogyasztású vezetési stílust segíti. A vezető mindemellett saját kezűleg is megválaszthatja a kívánt fokozatokat, amit a kormánykerék kapcsolóbillentyűi igazi sportos élménnyé avatnak.

A BMW 3-as Coupé már szériakivitelében nagyteljesítményű fékberendezéssel készül. Különösen nagyméretű féktárcsái 17 hüvelykes kerekek alkalmazását tették szükségessé, a fékberendezést erőteljes lassulás, magas fokú tartósság és csekély kopás jellemzi. A BMW a világ első gyártójaként szereli fel modelljeit folyamatos kopásjelző rendszerrel, amely permanens információval szolgál a fékbetétek állapotáról.

Motorteljesítményével és dinamikus kvalitásaival az új BMW 3-as Coupé mindenekelőtt a sportosan aktív stílusú vezetőket szólítja meg. Az autózás élményét azonban nemcsak ő, hanem akár három utasa is élvezheti. Az új BMW 3-as Coupé eleve négyülésesnek készült, s minden üléshelyén ideális feltételeket biztosít a kényelmes utazáshoz. A hátsó térbe nyúló középkonzol a hátsó üléspadot két önálló ülésre osztja, amelyek utasai mély üléspozíciójuknak köszönhetően bőséges fejteret élvezhetnek. A hátsó ülésekre az elsők komfort beszállási funkciója könnyíti a bejutást, amelynek reteszkarja – ergonómiailag tökéletes módon – az üléstámla tetejének külső részén található.

A csomagtér 440 literes (a BMW 335i Coupé esetében 430 liter) térfogata legjobb érték a kategóriában. Az ajtókárpitok lehajtható rakodórekeszei szintén bőséges pakolási lehetőséget kínálnak.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.