2006. augusztus. 28. 17:33 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. augusztus. 28. 17:34 Autó

Miért drágul a gázolaj?

A holtankoljak.hu információi szerint szerdán éjféltől nettó három forinttal csökken a benzin ára, a gázolajé viszont ugyanennyivel emelkedik. Kérdés, mivel magyarázható, hogy a két üzemanyagféleség ilyen eltérő ármozgást produkál.

© sxc.hu
Lassan eltűnik a benzin és a gázolaj ára közötti rés, sőt, ha nettó árat számolunk, már most is majdnem eltűnt: a gázolaj ugyanis kizárólag annak köszönheti jelenleg még előnyösebb pozícióját az üzemanyagfajták árversenyében, hogy alacsonyabb jövedéki kulccsal adózik a benzinnél. Amíg egy liter benzin bruttó árából az állam 34 százalékot kap jövedéki adó formájában, addig a gázolaj esetében beéri 29 százalékkal.

A legutóbbi árváltozás óta a 95-ös bruttó átlagára 294-295 forint körül van, egy liter gázolajért pedig 284-285 forintot kérnek - szerdáig. Akkor viszont a Mol - a társaság több nagykereskedelmi partnerétől is kiszivárgó információink szerint - a benzin árát három forinttal csökkenti, a gázolajét viszont három forinttal emeli, s így már bruttó árakon számolva is jelentéktelenné válik majd a két üzemanyagféleség közti árkülönbség, s a legolcsóbb benzinnél biztosan többe kerül majd a legdrágább gázolaj.

De mi lehet az oka annak, hogy a benzin és a gázolaj ellentétes ármozgást produkál Magyarországon? A világpiacon a múlt héten átlagosan 2,2 százalékkal mérséklődött a benzin tőzsdei jegyzésára - a 95-ös hazai árcsökkenését ez meg is magyarázza. A gázolajjal azonban nem ilyen egyszerű a helyzet: a dízel jegyzésára is csökkent ugyanis, s bár ez forintban kifejezve csupán 0,9 százalékos, hazai áremelést nemzetközi árcsökkenésssel semmiféleképpen sem lehet magyarázni.

Az árvadászok szerint elég régóta világosan megfigyelhető, hogy az európai finomítók egyre kevésbé képesek kielégíteni a dízelolaj iránti igényt. Olyannyira, hogy komoly kihozatali problémákkal küzdenek, azaz igazodva egy idejétmúlt fogyasztási struktúrához, benzinből túl sokat, gázolajból túl keveset termelnek. Mivel ezt az arányt nem olyan egyszerű megváltoztatni, Európa exportálni kénytelen benzinfeleslegét, dízelolajból viszont behozatalra szorul.

A gázolaj iránti keresletnövekedés idehaza is egészen mellbevágó. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2006 első hat hónapjában 18 százalékkal több gázolajt értékesítettek a magyar töltőállomások, mint a tavalyi esztendő hasonló időszakában. Márpedig ami jól fogy, annak az ára is megy felfelé.

Hirdetés