2006. június. 20. 13:33 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. június. 20. 13:33 Autó

Akár tizenötszörösére nőhet a súlyadó

A súlyadó mértékének a módosítása érzékenyen érinti majd a gépjármű-tulajdonosokat, az eddigi tömegalapú számítást ugyanis teljesítményre alapozott adózás váltja fel. A Napi Online számításai szerint akár 15-szörös is lehet a drágulás. Az intézkedés legjobban a motorosokat sújtja. Sőt, az átírás illetéke is emelkedik jövőre.

2006 hibridautója, a Mercury Mariner
Az eddigi szabályozás alapján a súlyadót az adott gépjármű saját tömege (önsúlya) alapján kellett megfizetni, 100 kilogrammonként 1200 forintot, a pénzt az önkormányzat szedte be és elvileg az utak karbantartására fordították. Az új szabályozás szerint nem a súly, hanem a teljesítmény szerint határozzák majd meg az adó mértékét, s a korosabb autók után alacsonyabb kiadással lehet majd számolni. Az egyes pénzügyi törvények módosításáról szóló javaslat szerint a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben kilowattonként 300, a 4-7 éves autó esetében 260 forintot kell fizetni évente. Az ennél öregebb gépjárműveknél az immár teljesítményadó kilowattonként 120-260 forint között lesz.

Suzuki Swift
Egy új, 1,3 literes motorral szerelt, GC felszereltségű 68 kilowattos Suzuki Swift után az eddigi szabályok szerint, a 990 kilogrammos saját tömegből kiindulva 11 ezer 880 forintot fizetett a a tulajdonos, míg a tervezett változtatás nyomán kilowattonként 300 forintot, vagyis összesen évente 20 ezer 400 forint lesz a kötelezettség, vagyis több mint 70 százalékkal kell többet fizetni. Egy egynyolcas 95 kilowattos Toyota Avensis esetében eddig 16 ezer 200-at, a jövőben pedig 28 ezer 500 forint súlyadót kell fizetni, ez 75 százalékos emelkedést jelent.

Egy 8 éves Swift súlyadója most 9600 forint, az új szabályok szerint 10 ezer forint, azaz a szóban forgó autó esetében 4 százalék lesz a pluszkiadás. Aki egy 3 évnél fiatalabb, 1,4 literes Opel Astrát hajt, a jövőben 19800 forintot hagy a helyhatóságnál, szemben az eddigi 13200 forinttal. Egy prémium kategóriába tartozó egyéves 4,2 literes motorral szerelt, Audi A8 quattro adója jelenleg évente 21600 forint, míg a módosítás után 73800 forintról kap majd csekket a tulajdonos.

A motorosok terhei nőnek a legjobban

Honda Goldwing
© Honda
A legrosszabbra a motorosok számíthatnak – írja a Napi Online. A kétkerekűekért eddig legfeljebb pár ezer forintot kellett fizetni, a jövőben viszont lesz olyan motor, melynek éves súlyadója meghaladja a 40 ezer forintot. A Suzuki GSX 1300 (Hayabusa) 217 kilogramm saját tömege 3600 forintos éves súlyadót jelentett eddig, a törvénymódosítás életbe lépésével azonban 38640 forint lesz a sarc, a GSX R 1000 után pedig 2400 forint helyett 39302 forint lesz a teher, ami tízszeres, illetve tizenötszörös emelkedést jelent.

Tulajdonosváltáskor esedékes átíratás költségei is emelkednek. Jelenleg köbcentiméterenként 15 forintot kell leróni illetékként, a törvénymódosítás az egységárat 18 forintra emeli. A kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármű esetén az illeték mértéke a hajtómotor teljesítményének minden megkezdett 1 kilowattja után 800 forint az illeték, szemben a mostani 600 forinttal, a Wankel-motoros gépjárművek esetén a kamratérfogat köbcentiméterenkénti 30 forintos illetéke 36 forintra nő.

Hirdetés
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.