2006. április. 11. 14:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. április. 11. 14:37 Autó

Új Espace: nagyban utazik

A Renault Espace több mint 20 éve vezető pozíciót tölt be a felsőkategóriás egyterűek szegmensében. Az egyre erősödő piaci versenyben az Új Espace lágyabb, de továbbra is modern és kifejező formát kapott. Variálhatóságát az automatikus rögzítésű, csúsztatható hátsó ülések teszik optimálissá. Technológiai szolgáltatásai a bi-xenon dinamikus kanyarfényszórókkal és a legújabb generációs navigációs rendszerével a biztonság és a hatékonyság javára gazdagodnak.

© Renault
A felvarrott Espace hűtőrácsa és a lökhárító új formája lágyabbá teszi az autó orrát, ehhez társulnak a még inkább technikai rajzolatú, vadonatúj halogén vagy bi-xenon fényszórók. A dinamikus kanyarfényszóró opcióként rendelhető. A fényszórók követik a gépkocsi pályáját, s ezzel növelik a vezetési kényelmet és a biztonságot. Ez a csaknem kétszer olyan energiatakarékos rendszer kétszer annyi fényt ad, mint a hagyományos halogén világítás. A kanyarokban akár 90 százalékkal több fényt biztosít. A modul a gépkocsi beindításakor kapcsol be, és 7 kilométer/óra sebesség felett képes elfordulni. 30 kilométer/óra sebesség felett a látás javítása érdekében a fénycsóva magasabbra emelkedik. A bi-xenon funkció a nappali fényt megközelítő erőteljes fényt ad mind tompított, mind távolsági fényszóró esetén.

További megkülönböztető jel a ködfényszórókat összekötő krómcsík, mely mértékletesen hangsúlyozza az új design eleganciáját. Hátsó fényforrásai szintén átalakultak, a diódákéhoz hasonlatos fényhatást nyújtanak.

A vezetés szolgálatában

Felsőkategóriás jellegét erősíti az új középkonzol és a felső részén megújult műszerfal, ahol az opcióként rendelhető új Carminat navigációs és kommunikációs rendszer kijelzője kaphat helyet. Ez a berendezés összefüggő egységet alkot az utastér többi részével, ahol a technológia mértékletesen és diszkréten van jelen. Az „osztott” műszerfalat valamennyi utas jól látja, a fedélzeti számítógép jelzései és a különféle információk könnyen olvashatók. A középkonzol ergonómiája is megújult, és immár zárt rakodóhelyet rejt magában. Az új navigációs rendszer multimédiás vezérlése kézre esik. Ez az útvonaltervező rendszer egyszerre biztosítja a hangfelismerő funkció kényelmét és a valósághű háromdimenziós panorámanézetet. Tartozékai a műszerfal új, felső rajzolatába beépített 7 hüvelykes képernyő, a telefon-kihangosítást szolgáló Bluetooth technológia és az előlapba épített, MP3-kompatibilis audiorendszer. A navigációs rendszer három különböző útvonalat képes megjeleníteni, az irányváltoztatás közeledtével automatikusan zoomol, és valós időben jelzi a közlekedési és környezeti információkat (országtól függően).

Opcióként rendelhető az első és hátsó parkolást segítő rendszer (a hátsó parkolást segítő rendszer önmagában is elérhető) . Az elektromos, magasságban állítható első ülések az Expression szinttől kezdődően társíthatók az automatikusan behajló, memóriás, elektrokróm külső visszapillantó tükrökhöz . Felszereltségi választéka minden hangulati szinten kibővült azokkal az elemekkel, amelyek az Espace erősségét és vonzerejét adták korábban is: automatikus kártya, parkolást segítő rendszer, automata parkolófék, eső- és fényérzékelő, elektronikus keréknyomás ellenőrző rendszer, automatizált nyitású üzemanyagtöltő-nyílás, menet közben automatikusan záródó ajtók, oldalanként külön szabályozható légkondicionálás.

A variálás bajnoka

Fedélzetén a variálhatóságnak csak a fantázia szab határt: ezt szolgálják az automatikus rögzítésű, csúsztatható hátsó ülések , a dönthető üléstámlák, az integrált biztonsági öv. Az ülések egyszerűen állíthatók, így a harmadik üléssor könnyen megközelíthető. Az üléstámla teljesen lehajtott helyzetében minden ülés praktikus asztalkává alakul. A hőkomfort is utasonként külön-külön szabályozható. A beállításokat (üléspozíció, klíma) a Renault kártya tárolja.

A bal és jobb oldalon egymástól függetlenül szabályozható klíma javításához opcióként első és hátsó szabályozás rendelhető, összesen 14 légbefúvóval. A légkondicionálást a különböző érzékelőktől kapott jelek alakítják: külső hőmérséklet és páratartalom, fényerő és légszennyezettség a fűtésblokk bemeneténél. Az új megoldásként a padlóba épített rendszer a levegő jobb elosztását biztosítja, ami jobb hőkomforthoz vezet. Ennek az elhelyezésnek köszönhetően a műszerfalon több rakodóhely marad.

A keskeny kerettel rendelkező hatalmas első szélvédő és a függőleges elhelyezkedésű hátsó lámpákig kiszélesített hátsó szélvédő biztosítja, hogy az utasok minden ülőhelyről élvezhessék az Új Espace 5,26 négyzetméteres üvegezett felületét. A Renault továbbra is két változatban kínálja az Espace-t, a 20 centivel hosszabb Grand Espace csomagterének térfogata 190 literrel nagyobb. Kétüléses konfigurációban az Espace maximális csomagtér-térfogata eléri a 3050 litert.

Erős alváz, dinamikus motorok (Oldaltörés)



© Renault
Az új Espace széles benzin- és dízelmotor választékot kínál: három benzinüzemű, és négy, közös nyomócsöves dízelüzemű motorral, 4 vagy 6 hengeres változatban, 6 fokozatú manuális sebességváltóval, illetve 5 vagy 6 fokozatú automata impulzív sebességváltóval. Az új kétliteres dCi motor közös Renault-Nissan fejlesztés eredménye. Technológiai újdonság a háromliteres dízelmotor hatfokozatú automata sebességváltója. Az európai piacon már ismert sebességváltó növeli a V6-os dCi motor által nyújtott vezetési élményt, rugalmas felhasználást és visszafogott fogyasztást kínál (9,4 liter/100 kilométer vegyes használat esetén). Ezen kívül az új sebességváltó tovább javítja a visszaváltást erőteljes fékezésnél, hirtelen gázelvételnél pedig megtartja a sebességfokozatot. Az impulzív vezérlés lehetővé teszi, hogy a vezető saját maga határozza meg a fokozatváltást.

A 4 hengeres 2.2 dCi 16V motor automata váltós verziója az új Espace-ban továbbra is magas szintű vezetési komfortot kínál, hiszen teljesítménye 145 LE (110kW) 4000 fordulat/perc mellett , és 320Nm nyomatékot ad le 1750 percenkénti fordulatnál. Az 5 fokozatú proaktív automatikus sebességváltóval kínált motort részecskeszűrővel látták el . A belépő modellekhez kínált 1.9 dCi motor teljesítménye 120 LE (85kW) 4 000 fordulat/perc mellett, legnagyobb nyomatéka pedig 270 Nm, mely már 2000 fordulat/perctől rendelkezésre áll. 6,7 literes fogyasztásával (vegyes használat esetén) és 83 liter űrtartalmú üzemanyagtartályával h atótávolsága 1.9 dCi esetén csaknem 1240 kilométer. Ezt a motort 6 fokozatú manuális sebességváltóval szerelik.

A Renault-Nissan szövetségből származó 24 szelepes 3.5 V6 benzinmotor egyesíti a magas fordulatszámon leadott teljesítményt (245 LE / 177kW 6000 fordulat/perc mellett) és az alacsony fordulatszámon nyújtott nyomatékot, amelynek 85 százaléka már 1200 fordulat/percen rendelkezésre áll (a legnagyobb nyomaték 330Nm, amelyet 3600 fordulat/perc mellett ér el) . Gyorsulása 0-ról 100 kilométer/órára 8,1 másodperc .

A dinamikus úttartás területén a McPherson típusú első futóművet úgy fejlesztették ki, hogy megfeleljen az egyterűek felépítésének. A sebességfüggő szervokormányt már a kínálat közepétől erős keresztmerevítésű első futómű kíséri, ami kitűnő stabilitást kölcsönöz. Az Espace továbbra is a rezgéscsillapító lemez szabadalmaztatott koncepcióját alkalmazza. Ez egy többrétegű alkatrészt jelent, amely a motor felől érkező rezgéseket még az előtt elnyeli, mielőtt azok továbbterjednének a gépkocsi felépítményére. Hátul, a nagyrugalmasságú acélból készült torziós hosszlengőkaros tengely – a Panhard rúd – a kényelem/úttartás egyensúlyán túl lehetővé teszi a vízszintes és funkcionális padlólemez kialakítást. Mivel a karosszériától külön van választva, a tengely hatékonyan szűri ki a menetzajok okozta rezgéseket, és elviseli a gépkocsi bizonyos felhasználásával együttjáró nagy terheléseket. A lengéscsillapító/rugó egység alkalmazása, amely a terheléstől és a karosszériamagasságtól függő változó szabályok szerint működik, szélesíti a gépkocsi által nyújtott szolgáltatások palettáját.

Biztonságból ötös

Az aktív biztonságot tekintve a 308 és 324 milliméter átmérőjű, hűtött első féktárcsák és a 300 milliméteres hátsó féktárcsák az Espace szériafelszereltségéhez tartoznak. Alapfelszereltségéhez tartozik továbbá az ABS , az elektronikus fékerő-elosztó rendszerrel (EBV) a vészfékrásegítő rendszer, és az alulkormányzás-ellenőrzést (CSV) biztosító dinamikus menetstabilizáló rendszer (ESP). Ez utóbbi vészhelyzetben kapcsol be, és a motorvezérlésre és egy vagy több kerékre hat a stabilitás helyreállítása és a gépkocsi megfelelő pályára való visszaállítása érdekében. Alapáron megkapjuk a kipörgésgátlót (ASR) is, amely gyenge tapadású útfelületeken megkönnyíti az elindulást. A sebességszabályozó és -korlátozó berendezés a Privilège felszereltségtől kezdődően a szériafelszereltség részét képezi, az elektronikus keréknyomás-ellenőrző rendszer (SSPP) pedig a teljes választéknál opcióként rendelhető.

A karosszéria szerkezeti zónái nagyon nagy rugalmasságú (THLE) acélból készültek, amelyek ütközéskor több energia elnyelésére képesek. A potenciális becsapódási zónákban az utasokat betétek védik; ezek a műszerfal alacsonyabb részein és az ajtókon találhatók, és alumínium profil tartozik hozzájuk. Az Espace akár tíz légzsákot kínál, melyek az utasok sérülésének veszélyét csökkentik. Ezek minden ülésnél a megerősített alácsúszásgátló berendezéshez kapcsolódnak.

A harmadik generációs Renault utasvédelmi rendszert az első üléseken az överőhatároló, a kettős övfeszítő és a legújabb generációs fejtámlák alkotják. Az Isofix előkészítésű hátsó üléseken az integrált 3 pontos öveket erőhatárolóval szerelték fel. Az Euro NCAP teszten 5 csillagos minősítést ért el . Tartozékként gyermekek számára átalakítható fejtámlák rendelhetők. A legolcsóbb Espace 140 lovas kétliteres benzinessel 7,49 millió forint, a legdrágább csúcsverzió 13,49 milliótól (benzines) vihető el, a háromliteres csúcsdízelért 13,47 milliót kérnek a legmagasabb felszereltségi szintben.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.