Teszt Demeter Péter 2013. december. 06. 18:50

Skoda Spaceback bemutató: megtalálta karakterét a Rapid

Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

A Spaceback a cseh gyártó első, alsó-középkategóriás csapotthátú ötajtós modellje. Nagyjából pont olyan, amiért mifelénk kedvelni szokták a Skodákat. Plusz visszatért egy eltűnni látszó pozitívum is, jó ára van.

A Rapid Spaceback megcélzott vevőköre a fiatalok és kis családok, akiknek a Fabia kicsi, az új Octavia már, vagy még elérhetetlen kategória. A legfontosabbakat tekintve a Spaceback 18 centivel rövidebb ugyan, mint a lépcsőshátú Rapid a tengelytávjuk mégis azonos 2602 milliméter. Hely tehát bőven van hátul is, egy átlagos felnőtt sem térdben, sem fejtérben nem fog szenvedve utazni. A csomagtere 415 liter (1380 literes), amelyet ügyesen promózva a legnagyobbnak titulálnak a szegmensben. Ha úgy vesszük igaz, mivel nincs más pontosan ilyen méretű autó.

Képgaléria.
D.P.

A kocsi megjelenése elvileg csak a hátsó harmadában tér el a Rapidtól a különbség mégis óriási. A kompakt ötajtós forma és főleg a Spaceback-hez rendelhető panoráma-üvegtető miatt mintha a két modellnek köze nem lenne egymáshoz. Erre még rátettek egy lapáttal a színválasztékban is.  A belső térben is nyilván a Rapid helykínálata és megoldásai köszönnének vissza, de itt is olyan különbségek vannak, amivel szerintünk sokkal jobban kedvelhető az autó a puttonyos Rapidnál. A műszerfalon végigfutó dekorcsíknak – az Ambition és Elegance kivitelben- például nagyon sokat köszönhet a Spaceback, elfelejteti, hogy lényegében minden kopogós műanyag körülöttünk.

A kocsi ugyanakkor valamivel szűkebb, mint kéne, 1380 mm belül, ennek oka, hogy nem a Volkswagen-konszern számtalan új modelljének (Audi A3, VW Golf, Seat Leon) alapját adó MQB-szerkezetre épül, hanem egy korábbira, amire még a Fabia is épült. A testesebbek, így egy kicsit szorongani fognak, a hátsó hely egyértelműen két embernek kényelmes.

Ami a Skodákban nem csak frázis, az ötletes apróságok itt is szépen sorakoznak. A hátsó biztonsági övek egy kis vájatba rögzíthetők a C-oszlopon, hogy ne akadjon bele az öv a hátsó támla előredöntésénél, vagy a külön kis szemetes az ajtózsebben, a zsebekbe egyébként simán befér egy 1.5 literes palack, vagy a különböző borítású csomagtartó szőnyeg, amelynek az egyik oldala egyszerű gumiborítású, ha koszos cuccot vagy kutyát viszünk sokkal könnyebben tisztítható.

A motorválaszték itt a VW-csoport gyengébb teljesítményű tagjaiból építkezik, a négy benzin- és két dízelmotor 75 és 122 lóerős teljesítmény közti választékot kínál. A benzinesek közt az alap a háromhengeres 1.2 MPI (75 LE), innen felfelé már turbósok sorakoznak a két négyhengeres 1.2 TSI (86 LE és 105 LE) manuális, míg a legerősebb 1.4 TSI (122 LE) benzinmotor a hétfokozatú DSG sebességváltóval kérhető.  A két TDI 1.6 literes dízel közül az egyik 90 lóerős, amely egyébként újdonság a Rapid palettáján, míg a másik 105 lovas jól ismert darabja a Skoda kínálatnak.

Képgaléria.
D.P.

A bemutatón kipróbált 1.2 literes TSI 105 lóerős változata, manuális hatfokozatú váltóval 116 Nm-es maximális nyomatékkal nem vérbő menetdinamikájával fog senkit ámulatba ejteni, de két felnőtt, kisgyerek kombóval, városban elég agilis és pályán sem fog a belső sáv tabunak számítani. A váltókiosztás is ezt veszi alapul, hatodikba városban nem igen kell majd kapcsolgatni. A gyári értékkel kecsegtető 6,0 liter körüli fogyasztást is érdemes megjegyezni, nem lesznek vélhetően sokkoló eltérések a valóságban sem. A vezetési kényelem egyébként a mellékutakon is kellően direkt, a lépcsőshátú Rapiddal szemben kicsit sportosabb is futómű, főleg a legnagyobb 17 colos kerekekkel, amivel vigyázni kell a kátyúkra is, mert nem kicsit üt, ha megtalálunk egyet.

A Spacback-re kitalált, a listába bekerült alapfelszereltségű Easy modell 3,19 millió forintos árára vélhetően sokan felkapják majd a fejüket. A várhatóan nagyobb mennyiségben fogyó 1.2 TSI modellek, közepes felszereltséggel 4,3 millió forint körül már elvihetők, mint az általunk tesztelt is, ami mindenképpen kompetens ajánlat a piacon. Az importőr a jövő évre 500 darab Spaceback értékesítésével számol, és ha világ nem fordul ki saját magából, akkor ez teljesen reálisnak is tűnik.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.