Tovább folytatódnak a budapesti tömegközlekedésellenes intézkedések, a mai napon eltörölték a körúton a villamosokat előnyben részesítő lámpaprogramot is. A változtatás a villamospótlás leple alatt történt, röviddel azután, hogy lejárt az EU felé tett kötelezettségvállalás, így már nem kell visszafizetni az erre kapott uniós támogatást.
Azután, hogy múlt héten a BKK maga nyírta ki egyik legfontosabb buszsávját a Komjádi uszoda előtt, ezen a héten ismét sikerült egy újabb húzással percekkel növelni a budapesten tömegközlekedők eljutási idejét, ezúttal a nagykörúti villamosokat használó több százezer emberét.
Mint Vitézy Dávid volt BKK-vezér a Facebookon írta, „az autós közlekedés feltétlen elsőbbségét hirdető, Budapestet “szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” tartó döntéshozók által évek óta kritizált intézkedést a vágányzár leple alatt nyomban vissza is csinálták”. Alig több, mint öt év telt el a bevezetés óta, most már nem kell visszafizetni a Brüsszeltől kapott pénzt.
A Vitézy által megosztott posztban az áll, a Nagykörúton a villamoshoz hangolt lámpáknak köszönhetően a zöldhullám a Combinókhoz igazodott, melyet csúcsidőben 3-szor annyi utas használ, mint ahányan akkor a körúton autóznak.
A körúti lámpaváltás ciklusideje 90-ről 60 másodpercre változott az intézkedés hatására, ami azért volt fontos, mert a 4-es, 6-os villamosok 2 percenként közlekednek csúcsforgalomban, de a 90 másodperces ciklusban nem tudtak szabályosan 2 percenként közlekedni, hanem a lámpaváltásoknak kitéve, váltakozva 1,5 és 3 percenként jártak. Ezért a 90 másodperces lámpaciklusban sokkal nagyobb ingadozás volt a villamosok zsúfoltságában, és sokkal egyenetlenebbé vált a követés már csak azáltal is, hogy a villamos a megállóban lekésett egy zöldet. Most ismét ez fog történni.
A villamoshoz hangolt közlekedési rendben ráadásul a villamosok menetideje irányonként 2 percet csökkent, ezáltal ugyanannyi járművel sikerült +7%-kal növelni a kapacitást az egyébként rendszeresen túlzsúfolt nagykörúti villamosokon. Az egyperces lámpaciklusnak köszönhetően a körútra merőleges utcákon is csökkentek a torlódások.
A BKK honlapján még mindig elérhető a villamosbarát lámpaprogram eredményeiről beszámoló poszt, melyből az is kiderül, az uniós adófieztők 44 millió forintot szántak erre a fejlesztésre, amit Tarlós István már akkor is kritizált, és most, hogy letelt az öt év, vissza is csináltak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.