A magyar autópálya-hálózat 17 helyszínén, több mint 9 ezer négyzetméteren vált biztonságosabbá a haladás heves esőzések idején is, köszönhetően az útfelület utólagos rovátkolásának. A beavatkozás az M3-as, M30-as, M6-os, valamint az M7-es és M70-es autópályákat érintette.
A megcsúszásos balesetek közös jellemzője, hogy az adott helyszínen az útpálya felületi minősége a járművezető számára váratlan módon megváltozik: a síkos útfelületen a jármű irányítása nehezebb lesz, a járművezető elveszíti uralmát a jármű felett, emiatt ütközéses, borulásos, pályaelhagyásos stb. baleset következik be.
A megcsúszásos balesetek elemzésekor kétféle kiváltó ok azonosítható:
- Jegesedésre hajlamos szakaszokon bekövetkezett balesetek
- Aquaplaning típusú balesetek
Olyan területeken, ahol az útpálya hosszesése minimális, illetve az oldalesés változik, előfordulhat, hogy a heves esőzéskor a pályáról lassabban folyik el, vagy megáll a csapadékvíz, az aquaplaning-jelenség (vízencsúszás) előfordulását eredményezheti. Kialakulása során a gyorsan haladó abroncs előtt kissé feltorlódik a víz és a jármű elveszítheti a kapcsolatát az útburkolattal.
A korábbi években számos ilyen típusú baleset következett be. A helyszínek elemzése alapján megállapították, hogy vízencsúszás elsősorban a nagyon alacsony oldalesésű szakaszokon jelentkezik leggyakrabban.
Az elmúlt években a gyorsforgalmi úthálózat számos olyan pontján, ahol az aquaplaning jelensége előfordult, úgynevezett grooving vágást végeztek: az út tengelyével 60°-os szöget bezárva, 3 cm-es sűrűségben 8 mm mély hornyot vágtak a burkolatba, amelyeken a víz könnyebben hagyja el az útpályát, így nem alakul ki veszélyes vízfilm.
A kedvező tapasztalatokra alapozva a Magyar Közút Nonprofit Zrt. további tizenhét helyszínen végezte el a beavatkozást, összesen 9.120 m2 felületen.
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.