A rendszer lényege egy olyan kommunikációs hálózat, amely információt oszt meg a közlekedés résztvevőivel. Jármű, járművel, illetve a közlekedési infrastruktúra többi eleme a járművekkel.
Elfogadták Ujhelyi István szocialista képviselő jelentését az intelligens közlekedési rendszerekről kedden az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén.
A nagy többséggel megszavazott jelentés nyomán 2019-től minden új járműben kötelezően benne kell lennie azoknak az alapszolgáltatásoknak, az úgynevezett C-ITS platformnak, amelyek a közlekedési eszközök közötti kommunikáció révén megkönnyítik, illetve biztonságosabbá és fenntarthatóvá teszik a közlekedést.
Ujhelyi István szerint a jelentés "történelmi pont" a közlekedés automatizálásában, annak fejlődése ugyanis rendkívül felgyorsult, az európai szabályozás pedig nem rendezte korábban az érdekfeszültségeket és kötelezettségeket. Éves szinten 30millió gépjármű összekapcsolhatóságáról beszélünk.
Rámutatott: jelenleg évi 26 ezren veszítik életüket Európa útjain, az új szabályoknak köszönhetően azonban jelentősen csökkenhet a közúti balesetek száma, mert az intelligens rendszerekkel szinte teljesen kiküszöbölhetők az emberi hibák. A stratégiával emellett mérsékelhetők a közlekedési dugók, a környezetterhelés, illetve közelebb lehet kerülni az "önvezető közlekedés ma még futurisztikus valóságához" – írta.
Figyelmeztetett ugyanakkor, hogy az európai közösségnek jelentős figyelmet kell fordítania az egyenlőtlen infrastrukturális fejlődésre az EU-ban. "Míg ugyanis Németországban hamarosan tesztelni tudjuk majd az egymással kommunikáló autók és más kapcsolódó közlekedési eszközök működését, addig Közép-Kelet-Európa egyes régióiban nem, hogy intelligens autó, de aszfaltozott út sincsen" – emelte ki Ujhelyi, aki szerint az egyensúlytalanság mérséklése nem csak a tagországi kormányok, hanem az európai közösség felelőssége is.