Az infláció hatására a vásárlói trendek megváltoztak, a rendkívüli drágulás sokakat arra kényszerített, hogy átgondolja megszokott vásárlási szokásait. Az, hogy hogyan és milyen mértékben kényszerültek változtatni az addigi rutinon a vásárlók, nagyon változatos képet mutat. Cikkükben olvasóinkat kérdezzük arról, kit hogyan érintett a drágulás, és mit tesz azért, hogy több maradjon a pénztárcájában a nagybevásárlás után.
„Ahogy elkezdtem megtapasztalni a magasabb árakat, nekiálltam nyitottabb szemmel járni az üzletekben” – mondja a 36 éves Anikó, aki a fővárosban dolgozik egy könyvelőirodában. „Hamar rájöttem, hogy a megszokás nem jó tanácsadó, a rutinszerűen megvásárolt termékek helyett ugyanis nem nehéz hasonlóan jó minőséget találni, akár az eredeti változat árának közel feléért. Bevallom, először furcsa volt, hogy nem a reklámokból jól ismert, „ezeréve” használt márkát látom a bevásárlókosaramban, de amikor szembesültem vele, mennyit spóroltam, hamar elmúlt ez az érzés. Így szépen, fokozatosan elkezdtem a sajátmárkás termékeket felfedezni, amik között rengeteg olyan alternatívára bukkantam, amelyek azóta már a bevásárlólistám szerves részeivé váltak, és nem is szívesen cserélném őket le a korábban vásárolt drágább változatokra, ugyanis minőségben simán felveszik ezekkel is a versenyt. De már tudnék mondani olyan sajátmárkás élelmiszert is, ami szerintem finomabb, mint az előtte használt „márkás” termék.
A 43 éves Marcellnek kétgyerekes apukaként minden fillér számít, ezért az ő taktikája a drágulások óta az, hogy szán időt arra, hogy utánanézzen a különböző árcsökkentéseknek, akcióknak. „Hetente szoktuk intézni a nagybevásárlást, ilyenkor előtte alaposan átnézek minden reklámújságot, de az okostelefonos applikációkat is végigböngészem, hogy épp hol, milyen kedvezményekre számíthatok” – mondta a családapa. „Bár egy-egy termék esetén nem biztos, hogy egy akcióért messzebbre is elmennék, amikor egy négyfős háztartásban kell feltölteni a hűtőt és a kamrát, akkor már komoly megtakarítást eredményezhet a különböző akciók kombinálása.
„Nálunk talán a legnagyobb változás az, hogy az alattunk lévő kisboltba már csak alkalmanként, egy-egy dologért ugrunk be” – válaszolta kérdésünkre az 51 éves Enikő, akinek már kirepültek a gyerekei, így csak egy kétszemélyes háztartás ellátására van gondjuk férjével. „Régen volt, hogy a nagybevásárlást is ott intéztünk, ami nagyon kényelmes és gyors volt, de ma már inkább vesszük a fáradtságot, és elmegyünk a nagyobb élelmiszerláncok áruházaiba, mert így sokat meg tudunk spórolni. A másik új, amivel előtte nem nagyon foglalkoztunk az az, hogy keressük a leárazásokat, akciókat. Ezekkel egyébként csak az a gond, hogy jellemzően nem tartanak túl sokáig. Előfordult már, hogy mire odaértünk az üzletbe, kiderült, hogy az akciós termékeket elkapkodták, vagy a leárazás az előző nap végéig tartott csak. Ez bosszantó.”
„Nagy kuponozók vagyunk, mert 3 fiúgyermek mellett muszáj az utolsó fillérből is kifacsarni a maximumot” – válaszolta kérdésünkre a 49 éves, pedagógusként dolgozó László. »Sajnos ezzel az a baj, hogy sok energiát felemészt, mire összevadásszuk az összes felhasználható kupont a következő bevásárlásához. Az applikációk viszont már sokkal kényelmesebbek, pár kattintással tudunk egy csomó kupont érvényesíteni. Az elmúlt években a drágulások hatására rákaptunk a nagytételben való vásárlásra, hiszen így sokat tudunk spórolni. Mindig keressük a „kettőt fizet hármat vihet” típusú akciókat is, mert nálunk nem kell félni, hogy bármit feleslegesen veszünk meg, hisz előbb-vagy utóbb mindent elpusztítanak a fiúk« – meséli László.
„A kuponok mellett mi az olyan termékeket keressük, ahol a gyártó kínál kedvezményes lehetőséget, nagyobb kiszereléssel” – mondta a 27 éves Kata, aki párjával nemrég kezdte meg önálló életét. „Ezeket mindig nagyon szeretjük, hiszen a jól ismert, általunk kedvelt márkákból kapunk többet a pénzünkért. Hátrány viszont, hogy általában az ilyen termékekből korlátozott a készlet, vagy nem egyenletes az akciós termékek eloszlása: lehet, hogy az egyik üzletben tornyokban áll belőle, de a hozzánk legközelebb eső boltba már egy sem jut el.”
„Ha valahol egynél többször vásároltunk, általában utánanézünk, hogy van-e bármilyen hűségprogramjuk” – mondta a 44 éves Viktória. »Ezek közül azonban csak azokkal szoktunk érdemben foglalkozni, ami a tényleges árukészlettel kapcsolatos kedvezményekre jogosít, a mindenféle „remek” termékre beváltható pontgyűjtő akciókat messziről kerüljük, mivel általában az elérhető termékek minősége megkérdőjelezhető, vagy annyi pontot kellene összegyűjteni, hogy a párezer forint értékű ajándéktárgy megszerzése már egyszerűen nem éri meg. Ahol viszont kézzelfogható kedvezmény jár a hűségpontokért, ott mindig szívesen vásárolunk.«
A tartalom a Lidl Magyarország megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.