Az okostelefonok kameráinak hatalmas előnye, hogy általában kéznél vannak. Ezért sokan lemondanak a fényképezőgépek vásárlásáról és beérik a sokszor szemcsés, túl sötét vagy túl világos, esetleg életlen képekkel. Pedig egy olyan okostelefonnal, mint az idén bemutatott LG G5, olyan profi fotókat készíthetünk, amelyek bőven megállják a helyüket akár egy fotókiállításon is.
Az LG G5 amellett, hogy a világ első moduláris okostelefonja cím büszke tulajdonosa, a kameráját tekintve is egyedülálló. A koreai cég mérnökei ugyanis nem egy, hanem két objektívet is elhelyeztek az elegáns telefon stílusos hátlapján. Az egyik egy 16 megapixeles fix látószögű, a másik pedig egy 8 megapixeles, nagy látószögű optika. Előbbi egy 28 milliméteres, utóbbi egy 20 milliméteres halszemoptikának felel meg, a G5 így összesen 135 foknyi látószögtartományt képes befogni, ami valamivel több, mint az emberi szem periférikus látása.
A telefon saját kameraalkalmazása ad lehetőséget a kamerák egyszerű kezelésére. A 16 megapixeles változat autófókusszal, lézeres távolságmérővel és f1.8 rekeszértékkel kecsegtet. Az optikai képstabilizátor teszi lehetővé, hogy még a kevésbé biztos kezű fotósok is tűéles képeket készíthessenek a telefonnal. A készülék egyik legmegdöbbentőbb tulajdonsága, hogy rossz fényviszonyok között is kimagasló minőségű fotókra képes: az alább látható virágról készült kép este 9 óra után készült, mesterséges megvilágítás nélkül.
De előcsalhatók a G5 kamerájából az igazán finom részletek, amelyek között manuális beállítások és igazi extrák is találhatók.
A kamera indítását követően a bal felső sarokban lévő három pontra kattintva lehet választani egyszerű, automata és manuális üzemmódok között. Itt más feladat nincs, mint célozni és „lőni”, mert minden beállítást és korrekciót a G5 szoftvere végez el. Egyetlen választási lehetőséget kér csak: a fix látószögű 16 megapixeles, vagy a nagy látószögű 8 megapixeles kamerával szeretne-e fotózni.
Az automata módban a „finomhangolásokat” a gép végzi el, a felhasználó pedig kiválaszthatja, hogy használ-e vakut, vagy további olyan funkciókat, mint például az időzítő, az arcfelismerő, a képstabilizátor vagy a HDR/16:9-es formátum. Megadhatjuk azt is, hogy a telefon saját belső memóriájába vagy a memóriakártyára kerüljenek a fotók, illetve használhatjuk a kompozíció elkészítését segítő négyzethálót is.
Továbbá választhatunk a panorámakép, a lassított felvétel, illetve a timelapse funkciók között is videó készítésekor, valamint létezik egy úgynevezett Snap funkció is, amellyel 3 másodperces rövid videókat lehet lőni. Emellett két különleges megjelenítési módot is kap a felhasználó: az első a Popout, amellyel a kép központi részletét emelhetjük ki, akár zoom, akár fekete-fehér vagy elmosódott háttér alkalmazásával. Ezek ráadásul tetszőlegesen kombinálhatóak is.
A másik a Multi-view, mellyel egyszerre több felvételt is készíthetünk, az elő-, illetve a hátlapi kamerákkal egyaránt. Az elkészült képeket a telefon szoftvere egyből kollázsba is szerkeszti, hogy a felhasználónak ezzel se kelljen vesződni.
Manuális módban ennél is több lehetőség között tobzódhat a felhasználó: az LG G5 ezen a ponton már bőven maga mögött hagyja az okostelefonos kamerák világát, és inkább a jóval drágább és profibb bridge, vagy akár a tükörreflexes gépek képességeit idézi. Ilyenkor a képernyő alsó éle mentén jelenik meg a fehéregyensúly, a manuális fókusz, az ISO-érték, illetve a záridő beállításait lehetővé tévő ikonok. A fehéregyensúllyal a képek színhőmérsékletét állíthatjuk, vagyis mesterséges világítás esetén ezzel „csalhatjuk” vissza a fotó színeit a természetesebb tartomány felé. A manuális fókusszal tökéletesen beállíthatjuk, hogy egy adott kép melyik részletét szeretnénk élesen látni. Az alábbi, sárga virágon pózoló szöcske jól mutatja, hogy milyen részletgazdag képek születhetnek ennek köszönhetően. Az egy szem ribizlit ábrázoló fotón pedig szépen kijön a háttérben látható bokeh-hatás.
Szintén nagyot lendíthet a fotók minőségén, ha kísérletezünk az ISO-értékkel. Leegyszerűsítve: minél alacsonyabb az érték, annál sötétebbek lesznek a fotóink, tehát a magasabb ISO-számokat akkor érdemes használni, ha sötétebb, vagy félhomályos körülmények között kell fotóznunk. Vegyük figyelembe azt is, hogy a magasabb érték általában zajosabb képet eredményez, ha pedig nő a fény mennyisége, akkor hamar szükséges lehet az ISO-érték korrekciója. Szerencsére a G5 kezelőfelületén ez néhány érintéssel megoldható.
A záridőt talán nem kell túlmagyarázni: minél tovább tartjuk nyitva a rekeszt, annál több fény jut be. Sötétebb körülmények között érdemes lehet magasabb záridőt használni, azonban arra nem árt odafigyelni, hogy ha túl hosszú expozíciós időt választunk, akkor már érdemes valamilyen módon stabilizálni a telefont, hogy ne mozduljon be a kép. A két naplementés fotón látható, hogy mekkora a különbség az eltérő záridő-beállítások között, a két fotó között ugyanis csak néhány másodperc eltérés a különbség.
Az utolsó lehetőség az AE-L jelzésű gomb, amellyel rögzíthetjük a beállításainkat, vagyis felülbírálhatjuk a kamera szoftverének javaslatát. Így a fénnyel játszva kreatív felvételeket készíthetünk.
Mint látható, az LG G5 manuális beállításaival olyan minőségű fotókat készíthetünk, amelyek könnyedén lepipálják még a prémium kategóriás okostelefonok kameráit is. Ha pedig még tovább akarunk lépni, a G5 moduláris kialakításának hála, könnyedén csatlakoztathatjuk a Cam Plus modult, amely extra akkumulátorral, valamint fizikai vezérlő és elsütőgombokkal segítik, hogy valódi profi fotós váljon belőlünk.
Következő cikkünkben a Cam Plus használatát mutatjuk be részletesebben.
Az oldalon elhelyezett tartalom a LG Electronics Magyarország közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.