A leggyakoribb probléma, amellyel egy álláskereső szembenéz, hogy nem kap életjelet többet a cégtől, ahová beküldte az önéletrajzát. Vannak néhányan, akik páratlan dizájn tudásuk segítségével rendkívül kreatív módon próbálnak kitűnni a számtalan önéletrajz közül.
Ezzel együtt persze kockázatot is vállalnak, hiszen nem minden HR-menedzser tűri el az ilyen szokatlan megközelítéseket. De a remekművek alkotóinak tapasztalata szerint ezeknek a fantáziadús megoldásoknak mégis csak megvannak a pozitív hatásai. Te mernél rendhagyó módon újítani az önéletrajzodon?
1. Csokoládépapírba csomagolt tudás
A tervező és stratéga Jessica W.csoki evés közben alkotta meg a csokoládéba csomagolt önéletrajz koncepcióját: önéletrajzával csomagolta újra a csokoládékat, a csomag belső oldalára pedig a „köszönöm” vagy „egyél meg” szavakat nyomtatta, és végül így kapta maga egy nagy építészeti cég négyhónapos szakmai ösztöndíját. A grafikus Olsen továbbfejlesztette az ötletet úgy, hogy a csokoládé csomagolás tartalmazott egy cédulát is, amely 10% kedvezményt nyújtott a tervezési szolgáltatásaiból. „Úgy gondoltam, hogy itt az ideje álláskeresőként kipróbálnom valami szórakoztatót, amely megjeleníti a személyiségemet és eredeti tervezői stílusomat” – mondja Olsen. A hagyományos csokoládécsomagolás elemeit is kreatívan alakította át: A 100% kakaó helyett 100% tapasztalatlan tehetséget szerepelt, az összetevők részben képességeit sorolta fel, a „lejárati időhöz” pedig azt írta: „míg el nem kapkodnak előled”.
2. Fánkos dobozra nyomtatott CV édesszájú menedzsereknek
Yla futárnak öltözve szivárgott be néhány nagyobb technológiai és hirdetési céghez, kezében pár saját gyártmányú fánkos dobozzal. Minden egyes doboz tartalmazott egy üzenetet – „A legtöbb önéletrajz a kukában végzi, az enyém a gyomrodban” – , valamint egy rövid bemutatkozást, melyben Yla LinkedIn profiljára vezető URL szerepelt. A dobozokat személyesen az ügyvezetőknek címezte. „Öt éves szakmai tapasztalattal rendelkező marketingesként tudtam, hogy ki kell tűnnöm a tömegből, és megragadni a vezetők figyelmét” – mondja Yla, aki égül összesen 40 db fánkos dobozt szállított ki, és 10 interjúra került be.
3. Önéletrajz Google Analytics módra
Simone Fortuniti marketing menedzser a Google Analytics nyomán modellezte le az önéletrajzát. A megoldás természetesen egybe vágott a területével, hiszen online marketing és reklám kampányokkal foglalkozott, amelyeknek a Google Analytics az egyik alapvető eszköze. A grafikonokkal a készségeit és a nyelvtudását szemléltette, a Google Analytics stílusú térkép a tanulmányi hátterét mutatta be, a tapasztalati szekcióban pedig a munkáltatók számos pozícióra kattinthattak, hogy több információt szerezzenek eddigi állásairól. Miközben eredeti szándéka szerint meg akarta mutatni technológiai és online marketing szakértelmét, a projektnek váratlan előnyei is voltak: „Bár a szakmai utam weboldalként való elemzése elég nehéz feladat volt, a munkáltatók számára objektív rálátást biztosított aktuális eredményeimre és jövőbeli céljaimra”.
4. Önéletrajz az infografika jegyében
Elliot Hasse önéletrajza még azelőtt készült, mielőtt az infografika népszerűvé vált volna, és fogalma sem volt arról, hogy vajon jó fogadtatásra talál-e majd. De Hasse aggodalmai megalapozatlanok voltak, azonnali figyelmet kapott az önéletrajza, és elterjedt az interneten is. Rengeteg állásajánlatot kapott, végül vezető tervező lett Coloradóban. A színes ábrákkal, grafikonokkal teli infografikai önéletrajz már hazánkban is kezd elterjedni, és számos weboldal nyújt lehetőséget arra, hogy magunk szerkesszük meg saját, egyedülálló grafikánkat, így például az ikon alapú grafikák készítésére használható Piktochart vagy a több kép beillesztését lehetővé tévő Canva.
5. Önéletrajz mint interaktív számítógépes játék
Az animátor és programozó Robby Leondardi egy legördülő oldalsó sávval rendelkező, interaktív önéletrajzot alkotott a Super Mario mintájára. A játékszintek végigmennek a szaktudásán, képzettségén és tapasztalatain.
6. Önéletrajz, amely a hibákra, rossz referenciákra, a hiányzó megbecsülésre és a gyengeségekre koncentrál
A cége felvételi folyamataiban is résztvevő Scardino elveszítette a türelmét a hagyományos önéletrajzokkal szemben, amelyek tele vannak unalmas sikertörténetekkel és jobbnál jobb referenciákkal. Így alkotta meg a gyengeségekre koncentráló önéletrajzát, amely transzparenciája és őszintesége miatt szerinte sokkal nagyobb bizalmat ébreszt. Önéletrajza olyan kijelentéseket tartalmaz, mint például „egy valamire való projektet sem sikerült az első évben végigvinnem”, „tanulnom kellett volna dizájnt az egyetemen”, „több időt tölthettem volna a barátaimmal az egyetemi évek alatt, mintsem 20 kreditet szerezzek negyedévente”. A képességek helyetti „képtelenségek” szekcióban pedig olyan rossz szokásokra hívja fel a figyelmet, mint például „hazaviszem a munkát, ami rosszat tesz a házaséletemnek”, „rossz a névmemóriám”, „lehetnék pontosabb” vagy „nem jegyzetelek a meetingek alatt, de úgy tűnik, mivel rajzolgatok közben”. Meglepő módon az önéletrajz működik, és jelentősen több interjúra jutott be ezáltal, mintha hagyományos verziót használt volna.
A Business Insider cikke nyomán
Az oldalon elhelyezett tartalom a Jobline.hu közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.