Az elmúlt években komolyan felpörgött a hazai e-kereskedelem, a sikerhez azonban biztos logisztikai háttér nélkül kicsi az esély.
Megközelítőleg húszezerre rúg azoknak a hazai vállalkozásoknak a száma, amelyek online (is) kínálják termékeiket vagy szolgáltatásaikat. A 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány pedig csúcsra járatta az e-kereskedelmet, miközben az érintett vállalkozóknak egyszerre kellett megküzdenie a lezárások okozta nehézségekkel és a globális ellátóláncok akadozásával is.
A magyarországi webshopokat üzemeltetők számára teljeskörű logisztikai fulfillment logisztikai szolgáltatásokat kínáló Boxy Zrt. 2500 hazai vállalkozás és 200 tulajdonos, cégvezető és/vagy logisztikai vezető megkérdezésével készített reprezentatív kutatásából kiderül, hogy melyek azok a területek, ahol a hazai e-kereskedelmi vállalkozásoknak még lenne helye a fejlődésre.
A magyar webshopok több mint 92 százaléka saját maga intézi a raktározást, közel kétharmaduknak viszont fogalma sincs róla, hogy mekkora az egy rendelésre eső átlagos logisztikai költség. Szintén beszédes adat, hogy a válaszadók közel 35 százalékának okozott már nehézséget a rendelések kiszolgálása, különösen a csúcsidőszakokban.
Ahogy Táncsics András, a Boxy Zrt. vezérigazgatója a HVG BrandLab-nek adott, júniusi interjújában rámutatott, egyelőre még él az a tévhit a hazai e-kereskedőkben, hogy a logisztikai, úgynevezett fulfillment szolgáltatások igénybevétele legfeljebb a nagyobb cégek privilégiuma lehet. Holott, ahogy a fenti adat is mutatja, a hazai webshopok túlnyomó többsége sajátkezűleg intézi a raktározást, ami annyi extra terhet és feladatot ró rájuk, hogy abból bőven kijönne a professzionális logisztikai háttér fenntartása. A titok nyitja a tervezhetőségben, valamint a legmodernebb informatikai és technológiai megoldásokban rejlik.
Gyors és megbízható robotizáció
A Boxy-nál a raktározási feladatok jelentős részét robotok végzik, amelyek legalább háromszor olyan gyorsan dolgoznak, mint az emberek. Így kevesebb a hibalehetőség, ráadásul, a robotok nem betegszenek meg, nem mennek szabadságra és nem igazolnak jobb fizetésért a konkurenciához sem. Utóbbi kulcsfontosságú, ugyanis Magyarországon jelenleg rendkívül komoly munkaerőhiány tapasztalható, ami a logisztikai iparágat is érinti. A megbízható, jól teljesítő munkások sokszor akár ipartelepeken belül szerződnek át egyik cégtől a másikhoz, a jobb feltételek reményében.
A jelenlegi gazdasági környezetben minden vállalkozás számára létfontosságú a hatékonyság kérdése, a robotok pedig éppen ezen a téren képesek a legkomolyabb teljesítményre. Ráadásul mindez a fenntarthatósági törekvéseket is szolgálja, hiszen a hatékonyabban, kevesebb idő alatt, kisebb energiaráfordítással elvégzett munka haszna ott marad a kereskedő zsebében.
A robotizáció kapcsán gyakran felmerülő félelem, hogy a robotok elveszik az emberek munkáját. Bár tény és való, hogy a robotok sokszor alkalmasabbak bizonyos munkakörök ellátására, nem mindenható Terminátorokról van szó. A felelős cégek ezért úgy tervezik meg a robotok bevetését, hogy közben gondolnak a meglévő munkatársaikra is. Van, ahol átképzéssel, más feladatokra való betanítással oldják meg a helyzetet, míg bizonyos helyeken igyekeznek a repetitív, fizikai erőfeszítést igénylő feladatok terhét levenni a dolgozók válláról, helyettük pedig olyan munkakört alakítanak ki, ami a cég érdekeit is szolgálja, de a dolgozó számára is megfelelő kihívásokat nyújt.
Bár a webshop-üzemeltetők számára ez nem jelent problémát, hiszen jó esetben ők egy logisztikai partner szolgáltatásait veszik igénybe, a robotok alkalmazása biztosítja az olajozott üzletmenetet is. Az úgynevezett Ipar 4.0-s megoldások között tartják számon ugyanis a digitális iker fogalmát is, ami működési területtől függően sok mindent jelenthet, hasonló rendszereknél azonban óriási előnye, hogy tervezhetővé teszi a gépek karbantartását. A digitális iker ugyanis egy adott eszköz – vagy akár egy egész logisztikai gépsor – digitális másolata, amely pontos paraméterek alapján képes szimulálni a fizikai gépek működését. Így pedig időben képes jelezni, ha valamelyik robotnak karbantartásra lesz szüksége, ennek köszönhetően pedig a logisztikai partner még azelőtt be tud állítani egy másik gépet, hogy az adott robot kiesne a napi munkafolyamatokból, ezzel a hatékonyság csökkenését, esetleg nem várt leállást idézve elő.
Az olajozott működésre pedig azért is nagy szüksége van a hazai e-kereskedelmi szektornak, mert a Boxy felmérése szerint az online vásárlók több mint kétharmada előnyben részesítené azokat a szolgáltatókat, amelyek vállalják az aznapi kiszállítást. Ez az igény pedig már a webshop-üzemeltetőknél is megjelent: a megkérdezettek szűk 58 százaléka is üdvözölné, ha csomagszállító cégük vagy logisztikai partnerük elérhetővé tenné a napon belüli kiszállítás lehetőségét. Ennek a lebonyolítása svájci órához hasonlóan precíz működést feltételez, így a hazai e-kereskedők saját maguk alatt vágják a fát, ha logisztikai teendőiket saját maguk akarják elvégezni, ahelyett, hogy a lényegesen kedvezőbb feltételeket kínáló fulfillment szolgáltatást nyújtó profikhoz fordulnának.
A tartalom a Boxy Group megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.