A siker nem hozza meg a boldogságot, a boldogság viszont sikeressé tesz. Ezt a tételt igazolta Shawn Achor, a pozitív pszichológia szakértője, aki az elmúlt években 1600 harvardi hallgatóval, valamint a Fortune 500-ba tartozó cégeknél végzett kutatásokat világszerte.
Achor szerint ne várjunk boldogságot a gyerekkorunkban belénk plántált képlet – dolgozz keményen és eredményes leszel – követésétől. A küzdelemmel elért boldogság tünékeny – rengeteget dolgozunk, tűrünk az előléptetésért, de csupán 10 percig tudunk örülni, és máris jön a szorítás a gyomrunkban a ránk váró feladatok miatt. Achor tehát azt tanácsolja, hogy fordítsuk meg a képletet: Éljük meg boldogan a hétköznapokat, és sikeresek leszünk.
A kutatások szerint, szoros összefüggés mutatható ki a munkahelyi boldogság növelése és az üzleti eredményesség között. Nő a koncentráció, a kreativitás, a motiváció, az ellenálló képesség, a termelékenység, az egyéni és a szervezeti siker. Nemrég magyarul is megjelent könyvében Achor a pozitív pszichológia 7 alapelvének mentén könnyen megvalósítható gyakorlati tippeket ad, melyek alkalmazásával agyunk „átformálható”, a korábbinál pozitívabbak, kreatívabbak, ellenállóbbak és produktívabbak lehetünk.
Egy kísérletben azt a feltevést vizsgálták, miszerint a pozitív érzelmek megváltoztatják viselkedésünket és a vidám emberek képesek keményebben dolgozni. Az eredmények szerint a boldogságért „cserébe” szívesen teszünk erőfeszítéseket, választjuk a keményebb utat a könnyebbel szemben. |
|
Gondoljunk bele, ha egy közép vagy nagyvállalatnál a munkavállalók termelékenysége csak egy százalékkal nő, a munkahelyi hiányzások száma csak egy nappal csökken, már jelentős többletprofit keletkezik. Ezen túlmenően azon munkatársak, akik boldogabbak, elégedettebbek, jelentősen kevesebb kiégési tünettel küzdenek.
A kérdés „mindössze” az: hogyan tudjuk növelni a boldogságot a munkahelyen?
Amit gondolok, és amit teszek, az számít!
A legfontosabb, hogy a vezetők elérjék, hogy a munkavállaló és az ügyfél megélje, hogy fontos, amit tesz, vagy amit érez. A Zappos online cipőbolthálózat komolyan gondolja a szlogenjét – Boldogságot szállítunk (We deliver Happiness). Számukra mind a munkavállaló, mind a kliens elkötelezettsége és elégedettsége rendkívül fontos. Ha egy dolgozójuk meggondolja magát, és elmegy a próbaidő alatt, akkor pénzbeli juttatást kap. A Zappos rájött: ha egy munkavállaló nem érzi megfelelő munkahelynek a céget, jobb, ha mielőbb távozik. Ügyfeleiknek pedig lehetővé teszi, hogy ha nem vált be a vásárolt termék, a már viselt cipőt is visszavigyék.
Ismerd el és támogasd a pozitív kiugrókat!
A pozitív pszichológia alapvető tézise, hogy azokat az embereket figyeli meg, akik többet tesznek, jobban érzik magukat az átlagnál. Achor kutatása során arra volt kíváncsi, hogy a pozitív kiugrók (így nevezi a kivételes teljesítményt nyújtó embereket), miért és hogyan emelkednek ki és maradnak az átlag felett. Rájött, hogy példájuk, tevékenységük rendkívül fontos az átlagos, vagy átlag alatti teljesítményt nyújtók számára is. A vezetők feladata, hogy olyan szervezeti kultúrát alakítsanak ki, ami lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy tudjanak és merjenek pozitív kiugrókká válni. Achor talán egyik legfontosabb üzenete, az, hogy a boldogság nemcsak eredményesebbé tesz de „fertőz” is.
David Holmes a Southwest Airlines légikísérője egy szürke reggelen rappelve tájékoztatta az utasokat a teendőkről veszély esetén.
David története itt nem állt meg: a vezetői értékelték és elismerték kísérletezését, egyediségét, azaz azt, hogy pozitív kiugróként hozzájárult a cég sikeres működéséhez.
Fektessünk energiát az emberi kapcsolatainkba, figyeljünk munkatársainkra!
A társas befektetés alapelve az egyik legjelentősebb Achor elméletében. Nem vagyunk egyedül, ha problémát kell megoldani, és vegyük észre, ha környezetünkben segíthetünk, adhatunk. Mindez többszörösét adja vissza. A munkából fakadó nehézségek és stressz közepette a siker legfontosabb feltétele, hogy jól kapaszkodjunk meg a körülöttünk lévőkben. Ám, ha a munkahelyi vészcsengő megszólal, akkor sajnos igen gyakran megfeledkezünk erről az igazságról, és gyerekkori programjaink vagy társadalmi mintáink mentén megpróbálunk egyedül küzdeni. Jó hír azonban, hogy ezek a berögzült válaszreakciók átfordíthatóak, és mindannyian lehetünk pozitív kiugrók, boldog és sikeres emberek, ahogyan azt Achor megfigyelései is bebizonyították.
Achor kutatásainak felhasználásával a HVG és a Positive Attitude Consulting hamarosan szemináriumot tart, ahol a gyakorlatban is megismerkedhetünk a pozitív pszichológia alapelveinek alkalmazásával. A részletekről itt olvashat. Shawn Achor TED-előadását a témában itt tudja megnézni.
Ha ismer olyan magyar céget, üzletet vagy vállalkozást, ahol jó dolgozni, ahová jó betérni, mert úgy érezzük, valóban számítunk, ossza meg velünk. A történeteket ide várjuk: pozitivpeldak@hvg.hu
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.