A digitalizációnak köszönhetően a hazai gyártó és termelő vállalatok lépést tarthatnak versenytársaikkal a kulcsfontosságú megrendelők megtartása és megszerzése érdekében – a gyorsan változó feltételek ellenére.
Magyarországon kifejezetten sok olyan gyártó vagy összeszerelő vállalat van, amelynek partnerei multinacionális cégek. A legmagasabb nemzetközi elvárásoknak, szigorú minőségbiztosításnak, valamint a konkurencia kihívásainak egyaránt meg kell felelniük, miközben a munkaerőhiány és a növekvő energiaköltségek is nehezítik a gyártósorok és a logisztikai rendszerek hatékony működtetését. A komplex rendszerek számára az IT szállíthat a versenyképességet jelentősen javító megoldásokat.
„A hazai vállalatoknak a hatékony megrendelői együttműködéshez egyaránt magasabb szintre kell fejleszteniük a digitalizációt. Ezzel részletes információkhoz juthatnak saját tevékenységükről: egységnyi előállított termék alapanyag-igényéről, az előállítási lépésekről és -időkről, a munkaerőigényről, a szállításról, vagy akár a csomagolásról.” – hangsúlyozta Gém Péter, a 4iG Nyrt. ipari nagyvállalati értékesítési igazgatója. „Ugyanez igaz az energiahatékonyság kapcsán is. Ma már nem elegendő szenzorokkal figyelni az üzemi hőmérsékletet. Az összegzett, megjelenített adatokból levonható következtetések alapján érdemes hatékonyságjavító megoldásokat bevezetni, de a környezetvédelem vagy a karbonlábnyom csökkentése is a legprofibb energiagazdálkodást, az erőforrások digitális optimalizálását igényli” – tette hozzá Gém Péter.
„Korábban inkább azok a rendszer- és folyamati fejlesztések voltak népszerűek, melyek a termelési volument növelték. Manapság a munkaerőhiány és az energiahatékonyság megoldásai iránt érdeklődnek az ügyfelek.” – hívta fel a figyelmet Steiner Gabriella, a 4iG Nyrt. szenior ipari nagyvállalati kapcsolattartója. A 4iG szakértői szerint a cégek gyakran csak a „szinten tartáshoz”, a nemzetközi minimum elvárásokhoz szükséges mértékben szeretnének fejleszteni. A problémák és lehetőségek előzetes, szóbeli feltárásakor azonban jellemző, hogy további hasznos digitalizációs lépcsőfokokra is felmerül az igény. A fejlesztési tervbe később is beemelhetők még újabb lehetőségek, friss technológiai innovációk, amelyekkel tovább javítható a vállalat hatékonysága. „Jellemzően később merül fel az igény például az ipari vállalatoknál is egyre jobban hasznosítható mesterséges intelligencia (MI) iránt. Kiaknázásához azonban elegendő rendszeradattal kell rendelkezni, ami elengedhetetlen az MI tanulásához, a következtetések levonásához, és bevonásához az irányítási folyamatokba.” – húzta alá Steiner Gabriella.
Magyarországon a digitális érettség szintjei között jelentős eltérések figyelhetők meg, sokan még a fejlődési folyamat elején járnak. A 4iG szakértői csapata ezért nem is értékesítésként, hanem komplex konzultációs feladatként határozza meg munkáját. „Van, ahol Excel-táblázatokban követik az alkatrészek leltárját vagy a gyártási folyamatokat, náluk a saját működésük részleteinek megértése után vázoljuk fel az üzem hatékonyságának javítását célzó intézkedéseket” – tette hozzá Hoffer Zoltán, a 4iG Nyrt. ipari automatizálási és digitalizációs szakértője. A modern automatizációs környezet kiépítéséhez előre összeállított, „dobozos” termékek helyett testreszabott, mégis megfizethető csomagokat nyújtó integrációs partnert érdemes keresni – mutatott rá Gém Péter, hozzátéve: „Szakértelmünkre és tapasztalatainkra támaszkodva megértjük és megtervezzük a szükséges lépéseket, a különféle szoftveres és hardveres alapokból építkezve teszünk javaslatot a hatékonyságnövelő megoldásokra.”
A tartalom a 4iG Group megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.