A sikeres menedzsereket is fenyegeti a feleslegessé válás veszélye.
A startup világ gerjesztette gyors növekedés kényszere továbbgyűrűzött a nagyvállalati folyamatokra. Egy évek óta sikeres, jó minőségű szolgáltatástól is hirtelen elfordulhatnak az addig hűséges ügyfelek. A megoldás viszont közelebb van, mint gondolnánk: egy startup vállalkozó és egy elkötelezett munkatárs között valójában csak a kockázatvállalási hajlandóságban van különbség. A kreativitás, a folyamatos tanulásra való igény, a motiváltság és a kitartás viszont közös bennük.
Így nem is olyan távoliak a kérdések:
Hogyan működhet egy nagyvállalat innovációval megbízott szervezeti egysége úgy, mint egy lelkes, a sikeresség mellett a végsőkig elkötelezett startup csapat?
Képes lehet-e egy nagyvállalat felvenni a startupok sebességét?
Félre lehet-e tenni a bevált ügymenetet, és a folyamatokat a végsőkig letisztítva forradalmi és felforgató technológiákkal garantált sikert hozó termékeket, szolgáltatásokat fejleszteni?
A startup módszer című könyvben felsorolt sikertörténetek igazolják, hogy nem lehetetlen a feladat. Innovatív vállalkozók bárhol lehetnek − nemcsak kollégiumi szobákban, külvárosi garázsokban, hanem globális nagyvállalatokban is.
Mindenhol szükség van vállalkozó szellemre, ahol az egyre extrémebb és bizonytalan körülmények új ötletek, munkamódszerek, termékek és szolgáltatások életre hívását sürgetik. Az egyre gyorsabb ütemben zajló digitalizáció kikényszeríti az alkalmazkodást, a kérdés csak az, ki tud gyorsabban, okosabban, eredményesebben reagálni a változások generálta új ügyféligényekre.
A Startup módszer a startupok sikerreceptjét kínálja a nagyvállalati vezetőknek.
Eric Ries közismert nagyvállalatok tanácsadójaként szerzett tapasztalatait összegzi az olvasóknak, és elemzi, hogyan vált be első könyvében, a
Lean startupban bemutatott módszere. A korábbiaknál részletesebb, a nagyvállalati projektmenedzsmenthez szükséges leírást ad az olvasók kezébe és arra is rámutat, sokszor egyetlen résztvevő elköteleződése vezethet el a fejlesztő csapatot megakasztó, megdönthetetlennek hitt szabályok eltörléséhez.
A szellemesen megírt esettanulmányok mellett Ries a menedzsment tankönyvek alaposságával tárja fel a 21. századi nagyvállalati versenyképesség alapvető kritériumait:
- Gyorsan kísérletezni az új termékekkel és üzleti modellekkel
- Igazolt ügyféligényekre alapozni az innovációs folyamatokat
- Minél korábbi fázisban, mégis nyomon követhető és elszámoltatható módon végigvinni az innovációs projekteket
- Megőrizni a fő üzletágak sikerességét
- Bátran használni modern, lean startup és agilis módszertanokat
Agilitás és vállalkozói menedzsment
Sok éves, hazai piacon is érvényes gyakorlati tapasztalataink alapján tudjuk, hogy az agilitás bármely szektorban működőképes, de a nagyvállalati közegben való elterjesztése komplex feladat.
A kvalifikált tudás, a tréningek, az oktatás és a coaching mellett a megfelelő technológia és infrastruktúra egyaránt nélkülözhetetlen elemei a sikeres átalakulásnak.
Mindezek birtokában mi már biztos kézzel vezetjük át nagyvállalati partnereinket is a startup működést lehetővé tevő agilis transzformáció állomásain, a lehetőségek felmérésétől a teljes vállalatot átfogó legmagasabb szintű agilis működés támogatásáig. Így segítünk megtalálni és felszabadítani a vállalati menedzserekben rejlő vállalkozói és kreatív potenciált, hogy ne csak ma legyenek sikeresek, de holnap is azok maradjanak.
szerző: Kovach Anton CEO, Alapító, ShiwaForce.com Zrt.
HVG Szemináriumok és Konferenciák
Új ötletek, agilis megvalósítás, kevesebb bürokrácia? Erre van szükséged neked is? Gyere el A Startup módszer szemináriumunkra 2020. február 26.-án és sajátítsd el te is a startupok sikerességének módszerét.