Nem az ügyfeleknek lesz jó, hogy a kormány radikálisan belenyúl a lakásbiztosítási piacba
Milliárdos reklámözönnel robbantja be a kormány legújabb piacbefolyásolási akcióját, a márciusi lakásbiztosítási kampányt. A mesterségesen generált versenyben az ügyfelek rosszul járhatnak.
„Olyan ez, mint egy üres parkolóhely a belvárosban: gyanús” – jellemezte egy független alkusz a márciusra meghirdetett lakásbiztosítási kampány egyik fő reklámfogását, hogy most egyszerűen, online olcsóbb biztosítást lehet kötni. Inflációs időkben ez szívhez szóló üzenet, csakhogy fals. „A kampány legnagyobb veszélye, hogy olyanná válik, mint a korábbi, év végére időzített, koncentrált gépjármű-biztosítási akció, amelyben egyetlen szempont döntött, az ár” – tette hozzá a szakember. S bár az autó sokak dédelgetett jószága, a lakás mégiscsak a család legértékesebb vagyontárgya, egy élet munkájának eredménye.
A megfelelő otthonbiztosítást aligha lehet ripsz-ropsz kiválasztani, a különféle ajánlatok közti mérlegelés alapja pedig nem lehet az, hogy megspórolható-e évente néhány ezer vagy tízezer forint.
Tavaly a kormány úgy döntött: az ügyfelek ezentúl, függetlenül a szerződésük évfordulójától, minden márciusban felmondhatják a lakásbiztosításukat, és köthetnek helyette egy 30 nap múlva életbe lépő másikat. Az egyoldalú felmondási jog mindenkit megillet, akinek nincs díjtartozása, kivéve, ha fix idejű szerződést vállalt. Az ügy támogatásában kivételesen Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter és Matolcsy György jegybankelnök is egyetértett.
Noha a 4,5 milliós magyarországi lakásállomány nagyjából háromnegyede, 3,3 millió ingatlan biztosított (köszönhetően a mintegy 660 ezer lakáshitelhez kapcsolt szerződésnek is), e szektor iszonyatosan passzív.
A biztosítások zöme elavult – s miért is ne lenne az, ha senki és semmi nem kényszeríti rá a feleket a kijavításukra.