Puha propaganda magyar módra: a lengyel kormány állhat a legfélrevezetőbb közép-európai hírforrás mögött
Habony Árpádnak nem sikerült, de az ő receptjével a lengyeleknek igen: a Visegrad24 két év alatt az egyik legnagyobb elérésű közép-kelet-európai lappá nőtte ki magát a közösségi médiában – tette mindezt teljes anonimitásban, valódi hírgyártás nélkül. Az ukránokat támogató posztok közé konzervatív narratívákat elrejtő, weboldal nélküli híraggregátor több szálon kötődik a lengyel kormányhoz és szélsőjobboldali körökhöz, és úgy fest, egy kormányközeli szabadidősport-alapítványon keresztül még közvetlen támogatáshoz is juthat, bár ezt mindkét fél tagadja.
Bár magyar perspektívából semmi meglepő nincs abban, amikor egy hírportál összefüggésbe kerül a kormánnyal, netán adófizetői pénzből közvetíti a rezsimnek szimpatikus nézeteket, a gyakorlat még Magyarország elvbarátainál sem bevett – éppen ezért vészjósló, hogy a lengyel kormány éppen akkor kísérletezik ezzel, amikor a régióban háború dúl.
Euronews: Magyarország a félretájékoztatást pénzelő államok élcsoportjában
Az államok által támogatott dezinformáció olyasmi, amiről nem beszélnek a nyugati demokráciákban - írja közös cikkében Sohini Chatterjee, a Columbia Egyetem tanára, valamint Krekó Péter, a Political Capital igazgatója.
Október 31-én 1,4 millió zlotyt, átszámítva közel 120 millió forintot különített el a költségvetési tartalékból a miniszterelnök, Mateusz Morawiecki aláírásával a szabadidősporttal foglalkozó Action-Life Alapítványnak „közfeladatok ellátására.” A szóban forgó közfeladat a „Visegrad24 projekt végrehajtása” volt, amely ismerősen csenghet, ugyanis a Visegrad24 egy többszázezres közösségi médiás követőtáborral rendelkező, angol nyelvű profil, amely a közép-kelet-európai régió, jelenleg legfőképp az ukrajnai háború eseményeit közvetíti.
De az, hogy egy sportszervezet állami támogatást kap egy hírportálra, csak a sokadik problémás fejezet a Visegrad24 ködös történetében.
Az oldal, amely leírása szerint „politikai, közéleti, történelmi és kulturális híreket gyűjt és gyárt a közép-kelet-európai régióból”, 2020. januárjában jelent meg Twitteren, ahol mára több mint 324 ezren követik, TikTokon 153 ezer, Instagramon és Facebookon pedig nagyjából 7-7 ezer feliratkozója van.
Ellentétben azonban az olyan régiós portálokkal, mint a Visegrad Insight vagy éppen a Kafkadesk, amelyek angol nyelvű, eredeti, leginkább elemzői tartalommal látják el a nemzetközi sajtót a régióból, a Visegrad24 semmilyen önálló sajtóterméket nem gyárt, csak megoszt és újraposztol információkat, weboldala pedig nincs is, a leírásokban található visegrad24.org linken csak adományozni lehet az oldal anonim üzemeltetőinek.
Az pedig külön érdekes, milyen posztokkal vívták ki eddig a média figyelmét.