Egyre több kereskedelmi dolgozót válthat ki a mesterséges intelligencia

3 perc

2022.02.15. 13:30

Az automatizáció lehet az egyik megoldás a munkaerőhiányra a boltokban, ahol a vevőket a magas árak, a tulajdonosokat az ezek egyik okát jelentő magas bérek frusztrálják.

Néhány hete már csak egy speciális ládába kell bepakolni az árukat az egyik sportáruház önkiszolgáló kasszájánál, és a rádiófrekvenciás azonosítás segítségével a képernyőn máris megjelenik a termék ára, pár másodpercen belül pedig a fizetés is megtörténhet.

A féltucatnyi automata kassza működtetésére fél szemmel figyel az egyik eladó, vagyis hat pénztáros helyett jó, ha egynek az idejét köti le a feladat, és még a karácsonyi roham idején sem lehetett látni, hogy sorok kígyóztak volna a kijárat felé. Igaz, hogy ehhez minden egyes termékbe be kell helyezni egy úgynevezett RFID-címkét (az Egyesült Államokban hasonló megoldással már bevásárlókocsik is működnek, és az itteni Metróban is van hasonló), miután pedig a hazai áruházláncban kínált ruhák és sportszerek jelentős része saját márkás termék, még a gyártási pluszköltség sem elviselhetetlen. Ráadásul

a pénztárgéprendszert és az önkiszolgáló kasszát egy magyar cég, a Laurel Számítástechnikai Kft. fejlesztette, amelynek megoldásai egyébként már nyolc országban üzemelnek.

Tíz évvel ezelőtt még arról cikkeztek a magyar sajtóban, hogy hiába jelentek meg külföldön az önkiszolgáló pénztárak, Magyarországon más a versenyhelyzet, és „más a kultúra”. Ilyen finoman, de félreérthetetlenül utaltak a bolti lopásokra a Tescótól a CBA-ig a legnagyobb áruházláncok szóvivői.