Rengeteget lehetett keresni a vakcinákon, de volt, aki lemondott a haszonról
Hasít a Pfizer és a Moderna, a BioNTech pedig felkerült a térképre. A vakcinaágazat azonban csak töredékét adja a gyógyszeripar teljes bevételének.
Amikor tavaly megindult a harc az új koronavírus elleni hatékony oltóanyag kifejlesztéséért, az amerikai Pfizer úgy döntött, keresni fog a vakcinán. Így is lett. Az idei első negyedévben 3,5 milliárd dollár bevételt ért el a Covid elleni, mRNS-alapú (a kórokozó genetikai kódjának kis részletét tartalmazó) oltóanyaggal. Vagyis teljes forgalmának csaknem negyedét a vakcina adta, amely így a cég legfőbb bevételi forrásává vált.
A múlt heti bejelentés alapján a kilátások még szebbek, hiszen a vállalat jelentős mértékben, 15 milliárdról 26 milliárd dollárra emelte a várható idei bevételét az oltóanyag eladásából. A vakcinát kifejlesztő partnere, a német BioNTech az idén 10 milliárd eurós bevételt vár az oltóanyagokból.
Egymilliárd eurónál is nagyobb a BioNTech nyeresége
A Pfizerrel közösen koronavírus-fertőzés elleni vakcinát fejlesztő cég a tavalyi első negyedévben masszívan veszteséges volt.
A szintén amerikai Moderna ugyancsak profittal értékesíti ugyancsak mRNS-alapú oltóanyagát, ami viszont számára létkérdés. A 11 éve alapított vállalat még nem termelt profitot, és 2019-ig nem volt eladható terméke. Az idei első negyedévben viszont 1,73 milliárd dollár volt a forgalma a vakcinából (az egy évvel ezelőtti teljes első negyedéves bevétele alig haladta meg a 8 millió dollárt).
A kiemelkedően magas, 1,22 milliárdos adózás előtti nyereséget a vállalat azzal magyarázta, hogy tavaly sok vakcinát raktározott el még az oltóanyag decemberi jóváhagyása előtt, de a költségeket 2020-ban számolta el. Az előzetes megrendelések alapján a biotechnológiai vállalat az egész évre közel 20 milliárdos bevételt vár. A Covid–19 miatt a cég egy év alatt óriásit változott, alkalmazottainak száma például 1500 főre duplázódott.