Új szabályok a sakkban: saját bábjainkat is leüthetjük
Elsősorban az elit játékosok között gyakori döntetlenek miatt többen temetni kezdték a sakkot. A végletekig kielemzett megnyitások ugyanis sokszor fulladnak idő előtti megegyezéses kézfogásokba, és egyre kevesebb a játékot izgalmassá varázsló eredeti ötlet. Mesterséges intelligencia bevonásával keresik a kiutat.
Vlagyimir Kramnyik, a sakkozás 14. világbajnoka a közelmúltban több újítást is kieszelt. Megkereste az egykor Nagy-Britannia legerősebb junior sakkozójaként számon tartott, ma 44 esztendős Demis Hassabist, a mesterséges intelligencia kutatásában élenjáró – hat éve a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában lévő – Deep Mind cég főnökét, aki ma is nagy szerelmese a játéknak. Hassabis megadta a lehetőséget az orosz sakkozónak, hogy a vállalata által kifejlesztett programmal, az Alpha Zeróval kipróbálhassa újításait. „Olyan szabályokat kerestünk, amelyek több teret engednek az emberi kreativitásnak, a klasszikus sakk szabályait kiegészítő olyan módosításokat, játékvariánsokat akartunk kipróbálni, amelyek várhatóan több eldöntött partit eredményeznek, képesek hosszan lekötni a publikum figyelmét, és nem utolsósorban sok szépséget hordoznak” – magyarázta Kramnyik, hogy mi vezette újító gondolataihoz.
Kiderült, hogy a mesterséges intelligencia hihetetlen gyorsan képes megtanulni játszani az új szabályokkal, és számtalan lefuttatott partival megmutatta, milyen játszmák születhetnek az új keretek között akár a közelebbi jövőben is.
Hogy a sakk hosszú távon életképes maradhasson, ahhoz reformokra van szükség – ebben régóta sokan egyetértenek. José Raúl Capablanca kubai világbajnok már több mint száz évvel ezelőtt megjósolta, hogy a játékot fenyegetheti a „remihalál” veszélye, de még alábecsülte a sakk mélységét és lehetőségeit. Reformelképzelésekben azóta sincs hiány.