Csillag István: A Medgyessy-kormány a Fidesz programjainak a zsákjában futott

6 perc

2020.09.27. 14:00

„Nem foglalkoztunk eleget azzal, mivé lesz az ország, ha Orbánék akadálymentesen martalóckodhatnak” – ezt tekinti a fő hibának a Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési tárcájának vezetője október elején megjelenő, Egy miniszter inasévei című könyvében.

hvg360: „Az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel” – közvetlenül a bukása előtt ezzel támadta Medgyessy Péter miniszterelnök a kisebbik koalíciós pártot. Mivel adott alapot az SZDSZ a vádakra?

Csillag István: Fogalmam sincs, ám az a konkrét vita, amely véget vetett a Medgyessy-kormány működésének, az M6-os sztráda kivitelezőjének a kiválasztása körül robbant ki. Nem előzmények nélkül, mert már a matricás rendszerből kimaradt, magánüzemeltetésű és drágának tartott M5-ös kapcsán is nagy nyomás nehezedett a kormányra. Személy szerint rám. Az ellenzék minden héten interpellált, amit nem tett meg négy évig a saját miniszterével, a miniszterelnök beígérte a fejemet, ha nem oldom meg az ügyet. Saját kormányom elvárta volna, hogy ne azt a megállapodást kössük meg, amely a mi feltételrendszerünknek tesz eleget: azaz a Kiskunfélegyházáig tartó szakasz kerüljön bele a matricás rendszerbe, a sztráda épüljön tovább Szegedig, a tárcának legyen módja befolyásolni az egész fejlesztést, ezért az üzemeltető társaságban legyen vétójoga, és mindez ne kerüljön sokba. Ezt sikerült az osztrák és francia tulajdonosokkal tető alá hozni. Ám a tárgyalások közben megjelentek a nemzeti tőke képviselői, hogy majd ők kivásárolják az üzemeltetőt, kerüljön végre magyar kézbe a cég. A miniszterelnök környezetében támogatókra találtak.

4 csodás alagút a magyar búzamezőn

Átadták az M6-os és M60-as autósztráda Szekszárd és Pécs közötti szakaszát.

hvg360: Az akkori HVG-kből kitetszik, hogy totális zűrzavar vette körül az M5 feletti állami irányítás visszaszerzését. Felvetődött, hogy a Magyar Posta vegye meg abból a pénzből, amelyet a Postabank privatizációjáért kapott, és Demján Sándor üzletember is beszállt a vevőjelöltek közé. Így volt?

Cs. I.: Hogyne! Csak éppen a Postabank 101 milliárd forintos vételára nem a Magyar Postát illette meg, hanem a magyar államot. Demján Sándor pedig lényegében azt ajánlotta, hogy cége, az Euroinvest hitelből, ám állami garanciával megveszi az M5 üzemeltetőjét, a sztrádát állami garanciával működteti, majd egy éven belül eladja. Ha nem sikerül, visszapasszolja az államnak az időközben borítékolhatóan tovább dagadó adóssággal együtt. Ez a tárcánk számára nem volt túl vonzó ajánlat.